Kakao to popularna nazwa nasion kakaowca, które cenione były zawsze za swoje walory smakowe. Jednak ważniejsze od smaku są właściwości ziaren kakaowych, które mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie, mogąc leczyć lub niekiedy szkodzić.

kakao

Krótka historia ziaren kakaowych

Kakaowiec to drzewo pochodzące z Ameryki Południowej oraz Środkowej. Miejscowa ludność znała i spożywała nasiona tego drzewa już od czasów starożytnych. W XVI wieku ziarna kakaowca trafiły do Europy za sprawą Krzysztofa Kolumba, który przywiózł je na dwór hiszpański. Ze sproszkowanych ziaren kakaowca przygotowywano napój według receptury Azteków, jednak był on gorzki i nie trafił w gust hiszpańskiej arystokracji. Próbowano poprawić smak napoju poprzez dodanie cukru, wanilii, śmietanki lub mleka, tworząc nową, pilnie strzeżoną recepturę. W XVII wieku napój ten stał się popularny wśród uprzywilejowanych warstw ówczesnej Europy. Obecnie kakao jest łatwo dostępne i tanie, dlatego często niedoceniane, a szkoda, zważywszy na jego wysokie wartości odżywcze.

Wartość odżywcza kakao

Kakao jest źródłem wielu witamin (B1, B2, PP, B6, B9, A, E, D, K) minerałów (wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk, potas i sód) i zdrowych kwasów tłuszczowych. To również bogate źródło polifenoli, wykazujących silne działanie utleniające. Zawartość antyoksydantów w kakao jest wyższa niż w zielonej herbacie, czarnych jagodach oraz w czerwonym winie. Kakao zawiera węglowodany, białka, tłuszcze i błonnik oraz w ilościach śladowych kofeinę i teobrominę, o działaniu pobudzającym.

Zawartość kaloryczna kakao to 228 kcal w 100 g produktu, przy niskim indeksie glikemicznym wynoszącym 20.

Wpływ kakao na zdrowie

Kakao utożsamiamy raczej z pokarmem, niż z lekiem, co nie wyklucza jego stosowania, jako środka leczniczego w medycynie niekonwencjonalnej.

  • Spożywanie nasion kakaowca wspomaga pracę organizmu, wpływa na wydolność fizyczną, psychiczną oraz umysłową.
  • Wpływa na układ sercowo — naczyniowy, pozwalając obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu. Równocześnie powoduje wzrost dobrego cholesterolu, reguluje krzepliwość, działa przeciwzakrzepowo oraz przeciwzapalnie.
  • Zawarty w kakao magnez oraz potas wpływa pozytywnie na układ nerwowy, wzmacniając go oraz redukując stres, pomagając w leczeniu napięć, nerwic i depresji. Zawarty w nasionach tryptofan wykorzystywany jest przez mózg do produkcji serotoniny, dając uczucie spokoju i szczęścia. Nasiona kakaowca wpływają również korzystnie na pamięć i koncentrację, hamują proces degradacji mózgu oraz wpływają na opóźnione pogarszanie się pamięci u osób starszych.
  • Jednak nie tylko umysł się nie starzeje, lecz również inne komórki naszego ciała. Antyoksydanty działają regenerująco na komórki, opóźniając proces starzenia, chroniąc przed wirusami oraz rakiem. Układ pokarmowy oraz wydalniczy także odczują dobroczynny wpływ składników zawartych w ziarnach kakaowca.
  • Teobromina hamuje tworzenie się złogów w drogach moczowych i nerkach oraz pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, zapobiegając kamicy nerkowej. Pomaga również w zaburzeniach trawienia, pobudza do pracy żołądek i działa rozkurczowo na jelita.

Kakao to panaceum na różne dolegliwości, jednak nie dla każdego jest produktem odpowiednim. Należy pamiętać, że kakao może wykazywać właściwości uczulające. Nie nadaje się dla osób cierpiących na zgagę, gdyż pobudza wydzielanie kwasu żołądkowego, a stosowany w nadmiarze, nawet u osób zdrowych może prowadzić do zaparć. Przeciwwskazania są nieliczne i nie mogą przeważyć pozytywnych właściwości zdrowotnych, dlatego kto tylko może powinien pić kakao, z umiarem i na zdrowie.