Krótka historia pizzy.

Trudno uwierzyć, że pizza – uwielbiane na całym świecie danie - miała bardzo skromne początki. Prosty placek na zakwasie z ziołami, czosnkiem i oliwą znany był już w starożytności. Rzymianie nazywali go focaccia. Od XVII w. zaczęto dodawać do niego pomidory. Przełom nastąpił dopiero w XIX wieku, gdy kucharz Raffaele Esposito zaserwował królowej Małgorzacie Sabaudzkiej placek w narodowych barwach Włoch z bazylią, mozzarellą i pomidorami. Tak właśnie powstała margherita, najbardziej podstawowa wersja dzisiejszej pizzy.

Potem kariera pizzy potoczyła się błyskawicznie – niestety, z upływem czasu stała się ona daniem, które budzi zgrozę dietetyków. Grube ciasto, żółty ser, wysokokaloryczne dodatki zmieniły dumę włoskiej kuchni w bombę kaloryczną, pełną tłuszczu i węglowodanów. Ponieważ jednak trudno byłoby zrezygnować z ulubionego przysmaku, można przygotować go w domu. Jeżeli za inspirację posłuży antyczna, grecko-rzymska wersja tego dania, w efekcie powstanie lekka i zdrowa pizza, po którą z przyjemnością sięgnie każdy członek rodziny.

Domowa, zdrowa pizza – zasady przygotowania.

Przygotowanie pizzy zaczyna się od ciasta drożdżowego, złożonego z mąki, wody i odrobiny oliwy extra virgin w dobrym gatunku, na przykład Gabro czy Bio Levante. Warto na tym etapie sięgnąć po mąkę pszenną razową, na przykład ekologiczną z Bio Planet, która jest o wiele zdrowsza od mąki białej – zawiera więcej minerałów, witamin i błonnika. Lepiej zdecydować się na wersję na cienkim cieście, ponieważ będzie ona mniej kaloryczna.

Po cieście kolej na sos pomidorowy – przygotowany w domu nie będzie zawierał cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego, jak jego kupne odpowiedniki. Łatwo i szybko przygotowuje się sos z pomidorów z puszki – oryginalne włoskie pomidory bio Alce Nera mają niepowtarzalny, bogaty smak. Można do niego dodać czosnek, cebulę czy inne warzywa.

Jeżeli chodzi o wybór sera, lepiej zrezygnować z żółtego typu cheddar, który ma ok. 40% tłuszczu. Plasterki świeżej mozzarelli, feta, ser kozi czy ricotta mają prawie o połowę mniej tłuszczu i lepiej sprawdzą się w przygotowaniu zdrowej pizzy. Całość świetnie uzupełnią zioła – można użyć oregano i bazylii lub sięgnąć po gotową mieszankę ziół, na przykład Przyprawę do pizzy i zapiekanek Dary Natury bez soli i glutaminianu sodu.

O smaku pizzy decydują przede wszystkim dodatki – oryginalna, włoska pizza zawiera ich najwyżej trzy rodzaje i tej zasady warto się trzymać, zamiast robić „przegląd lodówki”. Najbardziej popularne są: pieczarki, kukurydza, oliwki, papryka, szynka, kurczak, salami czy boczek. Niskokaloryczna, zdrowa pizza wymaga przede wszystkim rezygnacji z tłustych wędlin na rzecz mniej kalorycznych dodatków. Może się na niej znaleźć tuńczyk, łosoś, owoce morza, anchois oraz szeroki wybór warzyw.

Warto także pamiętać, że serwowany do pizzy ketchup, który zawiera sporo cukru i sosy na bazie majonezu można zastąpić ketchupem Primaeco bez dodatku cukrów. Oryginalnym i zdrowym uzupełnieniem pizzy jest także świeża zielenina, którą dokłada się po upieczeniu – szpinak, jarmuż, boćwinka czy rukola.

Nietypowa pizza dla odważnych.

Jeżeli ktoś lubi eksperymentować w kuchni, może spróbować przygotować jeszcze bardziej nietypową pizzę. Na przykład, ciasto do pizzy można zastąpić rozdrobnionymi i zapieczonymi warzywami z dodatkiem jajek i mąki – w tej roli sprawdzi się kalafior, cukinia czy dynia. Oryginalnym pomysłem jest także spód do pizzy z gotowanego ryżu zmieszanego z odrobiną mielonego lnu i włoskich przypraw. Sos również nie musi być zawsze pomidorowy – warto go przygotować z zielonego bazyliowo-orzechowego pesto, przecieru z dyni czy marchewki lub hummusu.

Wyobraźnię można także rozwinąć wybierając dodatki. Wegetarianie i miłośnicy zdrowego stylu życia docenią pizzę z tofu. Można wykorzystać także ugotowaną czarną lub czerwoną fasolę, dzięki której danie zyska więcej protein i błonnika. Ciekawym dodatkiem będzie jajko rozbite na środku ciasta (tzw. „oko cyklopa”) oraz orzechy włoskie, którymi posypuje się pizzę. Warto także spróbować różnego rodzaju warzyw – brokuły, szparagi, bakłażan, a nawet buraki czy bataty świetnie komponują się z serem i ziołami. Można również wykorzystać owoce – brzoskwinie z karmelizowaną cebulą, gruszka i ser kozi, figi z ricottą zachwycą każdego smakosza. A dzieciom na pewno spodoba się pizza zupełnie na słodko, z jabłkami, truskawkami, jagodami czy winogronami, zapieczonymi z serkiem ricotta, miodem i cynamonem.