Cykoria to roślina, której charakterystyczne, niezwykle atrakcyjne walory smakowe wykorzystywane są zazwyczaj w kuchni. W Polsce, chociaż łatwo dostępna, nadal jest umiarkowanie popularna i wielu z nas jej nie zna lub nie wie, jak można ją przyrządzić.

Dania z cykorii i inne produkty spożywcze z jej dodatkiem są tymczasem niesłychanie zdrowe. Roślina ta skrywa bowiem wiele wartościowych składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na prawidłową pracę wątroby i układ trawienny, wspomagając również proces odchudzania. Co zawiera cykoria i jak najlepiej wprowadzić ją do swojej diety?

SPIS TREŚCI

  1. Cykoria - odmiany
  2. Cykoria - właściwości
  3. Cykoria - wartości odżywcze
  4. Cykoria - zastosowanie
  5. W jakich produktach znajdziemy cykorię?
  6. Kawa z cykorii


Cykoria >>

Cykoria – odmiany

Cykoria (cykoria liściowa) to roślina jadalna pochodząca z rodziny astrowatych. Na rynku można znaleźć jej różne odmiany, jednak to cykoria żółta jest najpopularniejszym i najczęściej spotykanym jej rodzajem.

Cykoria żółta jest gładka, a jej liście są mocno zwarte. Ma biało-żółty kolor i charakterystyczny, lekko gorzki smak. Jest niedroga i ogólnodostępna. Przy zakupie warto unikać główek z widocznymi, brązowymi plamkami i przebarwieniami.

Cykoria czerwona (znana również jako cykoria sałatowa) posiada smak bardzo zbliżony do cykorii żółtej, jednak może stanowić estetyczny, barwny dodatek do potraw i sałatek, pełniąc funkcję dekoracyjną. Ma atrakcyjne wizualnie, purpurowe, lekko czerwone liście.

Ostatnim gatunkiem cykorii liściowej jest cykoria kędzierzawa (inaczej endywia), która jest zazwyczaj większa od swoich poprzedniczek i ma gęste, postrzępione, “kędzierzawe” liście. Często wykorzystywana jest jako wartościowy zamiennik popularnej sałaty.

Liście cykorii, niezależnie od jej gatunku, spożywane mogą być bezpośrednio po umyciu – podobnie jak sałata. Z kolei z korzenia rośliny produkowane są np. bogate w inuliny (prebiotyki) suplementy diety, kawa i ziołowe mieszanki do zaparzania (rodzaj matchy).

Cykoria – właściwości

Z uwagi na dużą zawartość błonnika, cykoria reguluje metabolizm i przeciwdziała zaparciom. Ponadto zwiększa wydzielanie żółci z woreczka żółciowego oraz zmniejsza obrzęki i stany zapalne. Osoby ceniące naturalne rozwiązania stosują specjalnie przygotowaną pastę z cykorii bezpośrednio na zmienioną stanem zapalnym skórę, a także na obrzęknięte i bolące stawy.

W swojej bezpośredniej, ale też przetworzonej postaci (np. kawa z cykorii, suplementy z cykorii) roślina ta wspomaga walkę z różnego rodzaju problemami z układem trawiennym (rozstrój żołądka, utrata apetytu, zaparcia). Osoby, które zmagają się ze schorzeniami wątroby i mają problemy z działaniem pęcherzyka żółciowego, mogą włączyć tę roślinę do swojej diety.

Cykoria to również znany, naturalny środek moczopędny. Reguluje także pracę układu krwionośnego i może być przydatna przy wspomaganiu leczenia nadciśnienia.

Cykoria — wartości odżywcze

Co wpływa na tak szerokie spektrum działania cykorii? Otóż cykoria liściasta to prawdziwa kopalnia witamin i minerałów. W liściach i korzeniu cykorii znajdują się witaminy z grupy B, witamina C, A, E, K, magnez, żelazo, potas, fosfor, cynk, karoten i kwas foliowy.

Ponadto, cykoria zawiera również laktucyny i laktukopikryny, które powodują charakterystyczną, wyczuwalną w smaku goryczkę. Liście cykorii mają spore stężenie fenolokwasów (nawet do 40%), które słyną ze swoich silnych właściwości przeciwutleniających. W połączeniu z dobroczynnymi flawonoidami niepozorna cykoria staje się niesłychanie cennym składnikiem diety, który oczyszcza organizm i zwalcza wolne rodniki. Cykoria jest również niskokaloryczna, co sprawia, że jest doskonała dla osób na diecie.

W 100 g surowej cykorii znajduje się kilkadziesiąt składników odżywczych. Oto najważniejsze:

  1. Białko – 1,43 g
  2. Węglowodany – 4,48 g
  3. Błonnik – 0,90 g
  4. Cukier – 0,60 g
  5. Witamina C – 8 mg
  6. Witamina A – 27,0 i.u.
  7. Beta-karoten – 16,00 µg
  8. Wapń – 19 mg
  9. Magnez – 13 mg
  10. Potas – 302 mg

Cykoria – zastosowanie

Cykorię stosuje się głównie w kuchni. To nie tylko doskonały dodatek do sałatek. Francuzi podają cykorię jako samodzielne danie, lekko podsmażając ją na maśle. Warto jednak pamiętać, że obróbka termiczna cykorii może wpłynąć negatywnie na jej profil składników odżywczych. To właśnie dlatego najlepiej jest nie kroić jej przed smażeniem lub duszeniem. Osoby, które cenią sobie właściwości zdrowotne cykorii bardziej niż jej specyficzne walory smakowe, mogą przyjmować cykorię w formie suplementu diety.

Poza gastronomią cykoria jest też stosowana w branży farmaceutycznej do produkcji leków i suplementów diety.

W jakich produktach znajdziemy cykorię?

Najczęściej cykorię można spotkać w sklepie, na stoisku z warzywami. Roślina ta jest jednak często stosowana również jako dodatek do pieczywa, bułek, batonów z błonnikiem, musli, roślinnych preparatów regulujących trawienie, a także leków i suplementów diety. Szczególnym uznaniem cieszy się kawa z cykorii, której działanie cenione jest zwłaszcza przez osoby przebywające na diecie odchudzającej.

Kawa z cykorii

Kawa z cykorii charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika pokarmowego i fenolokwasów. Mają one wpływ na uczucie sytości i przyspieszenie metabolizmu. To właśnie dlatego naturalna kawa z cykorii jest doskonałym dodatkiem do diety odchudzającej. Może spokojnie zastąpić tradycyjną kawę – jej charakterystyczna goryczka ma bardzo zbliżony smak do zwykłej kawy, a działanie sprzyja utracie nadprogramowych kilogramów. Dostarczy sporej dawki energii, ma działanie pobudzające, a co najważniejsze, nie zawiera przy tym kofeiny! To dobra wiadomość dla osób ceniących działanie i smak kawy, lecz ograniczających jej spożycie z uwagi na problemy z podwyższonym ciśnieniem.

Kawa zbożowa z cykorii jest również silnym przeciwutleniaczem – dodaje energii i zapobiega stresowi oksydacyjnemu. Stosowana jest również przez matki karmiące. Ma pobudzać i wzmacniać laktację, ponadto jest bezpieczna dla kobiet w ciąży.

100 g kawy z cykorii zawiera:

  1. Kalorie – 3,00 kcal (w jednej porcji jest to ok. 0,9 kcal)
  2. Białko – 0,09 g
  3. Węglowodany – 0,75 g
  4. Cukier – 0 g
  5. Tłuszcz – 0 g

Jak udowadnia nasz artykuł, naprawdę warto włączyć cykorię do swojej codziennej diety. Osoby, którym zależy głównie na poprawie metabolizmu i utracie wagi, mogą postawić na produkowaną z niej kawę, z kolei ci, którzy cenią tę roślinę za właściwości prozdrowotne i bogaty profil odżywczy, powinni stosować ją samodzielnie, jako dodatek do dań i potraw. Poza holistycznym, pozytywnym działaniem na zdrowie wątroby i układu trawiennego, cykoria jest po prostu bardzo smaczna! Dodając do niej orzechy włoskie, ser camembert i wytrawny sos winegret, otrzymamy atrakcyjną sałatkę, która zachwyca gości, pieści podniebienia i jest przy tym niezwykle zdrowa.


Zobacz także: