Imbir to jedna z najpopularniejszych przypraw - ma wszechstronne zastosowanie, a jego korzenny, lekko ostry smak nadaje charakteru napojom i potrawom (zwłaszcza pikantnym i słodkim). Zdrowotne właściwości imbiru znano już tysiące lat temu - istnieją starożytne teksty chińskie, rzymskie, greckie, arabskie i sanskryckie, dokumentujące użycie korzenia imbiru dla poprawy zdrowia i dobrego samopoczucia. Obecnie działanie imbiru doceniają nie tylko smakosze kuchni egzotycznych. Bogactwo przeciwutleniaczy, substancji o działaniu przeciwzapalnym i leczniczym, takich jak gingerol, 6-shogaol, paradol i zingeron sprawia, że imbir staje się coraz bardziej popularną rośliną leczniczą, stosowaną przy różnych dolegliwościach.

właściwości imbiru

Właściwości imbiru

Właściwości przeciwbólowe

Jedną z właściwości imbiru jest działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Z tego względu, imbir może pomóc w leczeniu zarówno bólów mięśni, jak i dolegliwości związanych z zapaleniem stawów. Stanowi także naturalny środek rozluźniający, rozkurczowy i łagodzący bóle menstruacyjne. Warto go wypróbować, ponieważ w przeciwieństwie do większości tradycyjnych leków przeciwbólowych, jest on bezpieczny dla żołądka.

Wpływ na trawienie

Imbir znany jest ze swojego zbawiennego działania na przewód pokarmowy. Jako środek naturalny, może być stosowany jako antidotum na mdłości u kobiet w ciąży oraz dzieci z chorobą lokomocyjną. Działa także przeciw wymiotom u pacjentów po chemioterapii. Lecznicze właściwości imbiru docenią również osoby cierpiące na wrzody żołądka, ponieważ ułatwia on gojenie się ognisk zapalnych na błonie śluzowej przewodu pokarmowego. Jedną z największych zalet imbiru jest wspomaganie prawidłowego trawienia i zapobieganie niestrawności, zgadze oraz poczuciu dyskomfortu w jamie brzusznej.

Redukcja poziomu cholesterolu

Jedną z najcenniejszych właściwości imbiru jest jego zdolność do naturalnego obniżania poziomu cholesterolu i trójglicerydów, przez co ma on znaczenie w profilaktyce chorób serca i układu krążenia. Pomaga także długoterminowo regulować poziom cukru we krwi, dzięki czemu uważa się go za środek wspomagający w leczeniu i profilaktyce cukrzycy oraz związanych z nią dolegliwości.

Właściwości bakteriobójcze

Imbir wykazuje sporą skuteczność w zwalczaniu infekcji grzybiczych i bakteryjnych. Działa wspomagająco w leczeniu kandydozy, tzw. „stopy atlety” czy świądu spowodowanego grzybicą. Łagodzi stany zapalne w organizmie oraz jest źródłem antyoksydantów. Z uwagi na jego antybakteryjne, antywirusowe i rozgrzewające działanie warto włączyć go do profilaktyki przeziębień w okresie jesienno-zimowym, najlepiej w towarzystwie miodu, soku malinowego i cytryny.

Dlaczego działanie imbiru porównywane jest do aspiryny?

Imbir - podobnie, jak aspiryna - działa przeciwbólowo i rozgrzewająco, toteż świetnie sprawdzi się w leczeniu przeziębień i grypy. Przyniesie ulgę również w bólu stawów i mięśni oraz poprawi przepływ krwi. Te środki mogą być stosowane zamiennie i nie zaleca się łączenia ich. Warto pamiętać, że imbir - w przeciwieństwie do otrzymywanej syntetycznie aspiryny - to środek w pełni naturalny.

Imbir - wartości odżywcze

W 100 g imbiru znajdziemy:

  • woda: 87g
  • białko: 1,4g
  • tłuszcz: 0,7g
  • weglowodany: 8,7g
  • olejki eteryczne: 3g
  • witamina C: 4mg
  • wapń: 20mg
  • fosfor: 45mg
  • żelazo: 7mg
  • potas: 387mg
  • witaminy z grupy B1 oraz B2.

Co jeszcze kryje w sobie imbir?

Również naukowcy docenili niezwykłe właściwości imbiru. Trwają badania nad jego zastosowaniem w leczeniu raka trzustki i jajnika, ponieważ być może jest on w stanie hamować procesy namnażania się komórek nowotworowych. Zauważono także potencjał imbiru w walce z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona, powiązanymi ze stresem oksydacyjnym i przewlekłym stanem zapalnym w mózgu.

Niezależnie od wyników tych badań, i tak warto sięgać po imbir jak najczęściej – z uwagi na swoje właściwości prozdrowotne zasługuje on na miano „superfood”, a poza tym jest całkiem smacznym dodatkiem do dań i napojów.

Sposoby spożywania imbiru

Zdecydowanie najlepsze pod względem zdrowotnym jest spożywanie świeżego korzenia imbiru. Roślinę w tej postaci należy obrać ze skórki i zetrzeć na tarce lub pokroić w plasterki. Można dodać ją do potraw wytrawnych, np. dań mięsnych. Świetnie nadaje się również do słodkich wypieków, takich jak ciasta i ciasteczka (zwłaszcza pierniki) czy desery z pieczonym jabłkiem. Sprawdzi się również w porannej owsiance z jesiennymi dodatkami i - oczywiście - w herbacie. Taka herbata ma właściwości rozgrzewające i stanowi jeden z naturalnych sposobów na kaszel.

Gdzie kupić imbir i ile kosztuje?

Imbir można nabyć w korzystnej cenie w ekoloicznym sklepie Bee: