Kakao najczęściej kojarzone jest z czekoladą - i słusznie! Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że ten z pozoru zwykły proszek otrzymywany z ziaren kakaowca zawiera dużo przeciwutleniaczy, witamin, mikroelementów oraz kwasów omega-9, które posiadają wiele właściwości prozdrowotnych. Kakao naturalne nie tylko poprawia samopoczucie czy pozwala się zrelaksować po ciężkim dniu, ale również pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację oraz skutecznie zapobiega chorobom krążenia. Jakie dokładnie wartości odżywcze posiada więc kakao i dlaczego ten produkt roślinny powinien znaleźć się w naszej codziennej diecie?

SPIS TREŚCI

Krótka historia ziaren kakaowych
Wartości odżywcze
właściwości i wpływ na zdrowie
Przeciwwskazania
Jak pić kakao?

Krótka historia ziaren kakaowych

Kakaowiec to drzewo pochodzące z Ameryki Południowej oraz Środkowej. Miejscowa ludność znała i spożywała nasiona tego drzewa już od czasów starożytnych. W XVI wieku ziarna kakaowca trafiły do Europy za sprawą Krzysztofa Kolumba, który przywiózł je na dwór hiszpański. Ze sproszkowanych ziaren kakaowca przygotowywano napój według receptury Azteków, jednak był on gorzki i nie trafił w gust hiszpańskiej arystokracji. Próbowano poprawić smak napoju poprzez dodanie cukru, wanilii, śmietanki lub mleka, tworząc nową, pilnie strzeżoną recepturę. W XVII wieku napój ten stał się popularny wśród uprzywilejowanych warstw ówczesnej Europy. Obecnie kakao jest łatwo dostępne i tanie, dlatego często niedoceniane, a szkoda, zważywszy na jego wysokie wartości odżywcze.

kakao >

Kakao - wartości odżywcze

Ziarna kakaowca zawierają w swoim składzie ponad osiemset niezwykle wartościowych mikro- i makroelementów. Surowe kakao stanowi ważne źródło węglowodanów, kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B, witamin A, C i E oraz białka. Ponadto znajdują się w nim również cenne minerały, w tym żelazo, potas, wapń, magnez i cynk. Kakao charakteryzuje się także wysoką zawartością teobrominy oraz niewielką ilością kofeiny. Ile kalorii ma kakao? Niestety, jest to produkt dosyć kaloryczny, ponieważ 100 g kryje w sobie aż 228 kcal. Indeks glikemiczny czystego kakao bez cukru jest niski i wynosi 20.

Wartości odżywcze kakao (w 100 g):

  • Wartość energetyczna - 228 kcal
  • Błonnik - 37 g
  • Białko - 19,6 g
  • Węglowodany - 57,9 g
  • Kwasy tłuszczowe nasycone - 8,07 g
  • Kofeina - 230 mg
  • Cynk - 6,8 mg
  • Magnez - 499 mg
  • Fosfor - 734 mg
  • Potas - 1524 mg
  • Sód - 21 mg
  • Żelazo - 13,86 mg
  • Witamina B6 - 0,118 mg
  • Witamina E - 0,10 mg
  • Witamina K - 2,5 µg
  • Niacyna - 2,185 mg
  • Kwas foliowy - 32 mg
  • Ryboflawina - 0,241 mg
  • Tiamina - 0,078 mg

Kakao - właściwości i wpływ na zdrowie

Prozdrowotne właściwości kakao wynikają głównie z wysokiej zawartości antyoksydantów. Systematyczne spożywanie lub picie kakao skutecznie chroni więc przed tworzeniem się skrzypów, utlenianiem cholesterolu LDL, a także reguluje ciśnienie krwi oraz neutralizuje objawy menopauzy. Dodatkowo antyoksydanty wykazują działanie przeciwutleniające i likwidują wolne rodniki. Nie można też zapominać, że surowe kakao uczestnicy w procesie wytwarzania serotoniny, czyli powszechnie znanego hormonu szczęścia. Kakaowiec posiada również właściwości, które pozytywnie wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Przede wszystkim poprawia koncentrację i pamięć oraz wspomaga walkę ze stresem. Zawarty w kakao magnez oraz potas wpływa pozytywnie na układ nerwowy, wzmacniając go i pomagając w leczeniu napięć, nerwic i depresji. Ze względu na te właściwości zaleca się częste picie kakao w ciąży.

Nasiona kakaowca wpływają również korzystnie na pamięć i koncentrację, hamują proces degradacji mózgu oraz wpływają na opóźnione pogarszanie się pamięci u osób starszych.

Warto również zwrócić uwagę na pobudzające działanie kakao. Zawarta w ziarnach kakaowca kofeina wykazuje właściwości pobudzające, skutecznie dodaje energii w chwilach zmęczenia, a także ma znaczący wpływ na ogólną regenerację organizmu.

Teobromina hamuje tworzenie się złogów w drogach moczowych i nerkach oraz pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Pomaga również w zaburzeniach trawienia, pobudza do pracy żołądek i działa rozkurczowo na jelita.

Kakao - przeciwwskazania

Chociaż surowe kakao jest produktem niezwykle zdrowym, to jednak istnieje kilka przeciwwskazań, przy których picie czy spożywanie tego produktu roślinnego może wywołać niepożądane skutki. Ze względu na to, że kakao zawiera dużą ilość kofeiny, może być nieodpowiednie dla osób borykających się z nadciśnieniem. U osób wrażliwych na kofeinę często wywołuje bezsenność czy ogólne poczucie rozdrażnienia. Znajdujące się w składzie kakaowca szczawiany przyczyniają się do tworzenia kamieni nerkowych, a garbniki pobudzają wytwarzanie się kwasu żołądkowego. Osoby, które wykazują skłonność do zaparć, powinny więc unikać wyrobów stworzonych na bazie kakao.

Kakao może też wykazywać właściwości uczulające.

Jak pić kakao?

Szukając odpowiedniego kakao, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na produkty, które są jak najmniej przetworzone. Wysokiej jakości wyroby ekologiczne powinny więc zawierać tłuszcz kakaowy. Z kolei najlepsze do picia okaże się naturalne czarne kakao bez dodatku substancji słodzących.

Jak pić kakao? Aby przygotować pyszny napój, wystarczy jedynie wymieszać dużą łyżkę kakao z kubkiem ciepłego mleka. W taki sposób powstaje kakao z mlekiem, które każde z nas zna z pewnością od dzieciństwa. Alternatywnie można także przyrządzić kakao na wodzie lub na mleku roślinnym - takie rozwiązanie będzie doskonałe dla osób na diecie wegańskiej, ale i dla szukających nowych doznań smakowych, Osoby, które preferują słodsze akcenty, mogą dodatkowo posłodzić napój naturalnymi zamiennikami cukru - miodem, syropem klonowym bądź syropem z agawy.

Liczne właściwości prozdrowotne składników odżywczych kakaowca, a także pyszny aromat zachęcają do tego, aby włączyć ten wyjątkowy produkt do swojej codziennej diety. Szczególną uwagę warto zwrócić na dobrej jakości kakao do picia, które nie tylko dostarczy organizmowi wielu niezbędnych minerałów, ale również stanie się niezastąpionym towarzyszem popołudniowego czy wieczornego relaksu!


Zobacz także: