Kasza orkiszowa jest wytwarzana z ziaren orkiszu - rośliny uprawianej od tysięcy lat. Można ją znaleźć w niemal każdym sklepie w bardzo przystępnej cenie. Ponadto jest łatwa w przygotowaniu i bogata w składniki odżywcze, co czyni ją produktem niezbędnym w kuchni osób dbających o zbilansowaną dietę.

SPIS TREŚCI

  1. Kasza orkiszowa - właściwości
  2. Kasza orkiszowa - wartości odżywcze i witaminy
  3. Kasza orkiszowa - zastosowanie w kuchni
  4. Kotleciki z kaszy orkiszowej - przepis
  5. Gdzie kupić kasze orkiszowe?



Kasza orkiszowa >>

Kasza orkiszowa - właściwości

Kasza orkiszowa jest cennym źródłem węglowodanów złożonych, które zapewniają sytość na wiele godzin. Jest lekkostrawna i ma pozytywny wpływ na cały organizm. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że kasza przyspiesza metabolizm, reguluje przemianę materii i uefektywnia wchłanianie substancji odżywczych z pożywienia. Poza tym dostarcza nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), a co za tym idzie - chronią przed miażdżycą. Co więcej, poprawia samopoczucie i ma działanie antydepresyjne.

Kasza orkiszowa pomoże również w uregulowaniu pracy hormonów. To zasługa niacyny, czyli witaminy grającej istotną rolę w produkowaniu hormonów płciowych. Ta cenna kasza wspiera także układ nerwowy, co wiąże się z poprawą pamięci. Ma zbawienny wpływ na układ immunologiczny, gdyż oczyszcza organizm i przyśpiesza jego regenerację. Dodatkowo poprawia krążenie krwi i zapobiega anemii. Dla diabetyków ważny będzie fakt, iż omawiany produkt charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym.

Kasza orkiszowa - wartości odżywcze i witaminy

Kasza orkiszowa jest skarbnicą cennych składników mineralnych oraz odżywczych. Oprócz wspomnianych węglowodanów złożonych i błonnika dostarcza niezbędnych dla organizmu pierwiastków, m.in.: cynku, magnezu, potasu, fosforu, żelaza. Znajdują się w niej witaminy A, D, E, PP i witaminy z grupy B, zdrowe tłuszcze oraz białko. To ostatnie ma znaczenie zwłaszcza dla osób na diecie roślinnej, które nie dostarczają go sobie razem z mięsem.

Niektórych może martwić wysoka kaloryczność tego produktu, ale należy zaznaczyć, że po ugotowaniu zwiększa ON swoją objętość. W związku z tym 100 g ugotowanej kaszy ma znacznie mniej kalorii niż 100 g tej samej kaszy przed ugotowaniem.

Wartości odżywcze kaszy orkiszowej (w 100 g suchego produktu):

  • wartość energetyczna: 350 kcal/1582 kj
  • węglowodany: 63 g
  • białko: 11,5 g
  • tłuszcz: 2,7 g
  • błonnik: 9,6 g

Kasza orkiszowa - zastosowanie w kuchni

Z kaszy orkiszowej można przygotować wiele zdrowych, pysznych dań. Warto mieć na uwadze to, że jej obróbka wymaga trochę więcej czasu w porównaniu z innymi kaszami. Przed ugotowaniem powinno się ją moczyć w wodzie przez kilka godzin. Dopiero wtedy można wsypać kaszę do wody z dodatkiem soli. Proporcje płynu do kaszy powinny wynosić 2:1. Gotowanie na małym ogniu zajmuje od 20 do 30 minut. Podczas tego procesu nie zaleca się mieszania kaszy. Produkt jest gotowy do podania, kiedy ziarenka wchłoną całą wodę.

Kasza orkiszowa sprawdzi się zarówno w daniach słodkich, jak i wytrawnych. Będzie smacznym zamiennikiem porannej owsianki. Wystarczy ugotować ją na mleku, dosłodzić i podać w towarzystwie owoców i bakalii. Smak podkręcą przyprawy, takie jak cynamon lub kardamon. Osoby preferujące wytrawne potrawy z pewnością skuszą się na obiad w postaci sałatki na bazie kaszy orkiszowej z dodatkiem mięsa i warzyw. Zwolennicy diety bezmięsnej mogą dodać ją do warzywnego gulaszu lub ulepić z niej pożywne, wegańskie kotlety. Świetnie sprawdzi się również jako dodatek do rozmaitych zup.


Kasze orkiszowe w przystępnych cenach - zobacz »


Kotleciki z kaszy orkiszowej - przepis

Oto jeden z przykładów na zaskakujące, ale zdecydowanie warte spróbowanie wykorzystanie bohaterki naszego artykułu - kotleciki z kaszy orkiszowej. Przepis jest możliwie uniwersalny i może być modyfikowany według gustu.

Składniki:

  • 100 g kaszy orkiszowej
  • 100 g zielonej soczewicy
  • 1 spora cebula
  • 1 marchewka starta na tarce
  • jajko lub 1 łyżka siemienia lnianego (w wersji wegańskiej)
  • 2 łyżki mąki tartej
  • olej (do smażenia)
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

  1. Kaszę orkiszową namocz przez noc i ugotuj.
  2. Soczewicę zieloną przepłucz na sicie i również ugotuj (czas gotowania: 25 minut).
  3. Marchewkę i cebulę podsmaż na oleju.
  4. W przypadku wersji wegańskiej: rozrób siemię lniane z 2-3 łyżkami gorącej wody.
  5. Wszystkie składniki połącz, dodaj soli i pieprzu do smaku. Dokładnie wymieszaj aż do powstania jednolitej masy. Jeśli masa nie będzie wystarczająco zwarta, dosyp więcej bułki tartej.
  6. Z gotowej masy uformuj kotleciki. Możesz je usmażyć bądź upiec w piekarniku. Kotleciki podawaj z ulubionymi dodatkami - sprawdzą się ziemniaki i surówki warzywne.

Kasza orkiszowa zdobywa coraz większą popularność, ale nie cieszy się aż tak dużym powodzeniem jak kasza jaglana czy gryczana. Mając na uwadze jej smak, właściwości oraz różnorodne możliwości wykorzystania w kuchni, warto zainteresować się tym wciąż niedocenianym produktem.


Zobacz także: