właściwości kiełków fasoli mung

Sprawdzają się jako dodatek do kanapek, urozmaicenie sałatek, jogurtów, makaronów, zup czy koktajli – o czym mowa? Oczywiście o kiełkach! Posiadają zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Poszczególne typy kiełków różnią się nie tylko walorami smakowymi, ale przede wszystkim wartościami odżywczymi. Poniżej znajdziecie kilka przydatnych informacji o kiełkach fasoli mung. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, czym się wyróżniają i w jaki sposób wyhodować je we własnej kuchni – z apraszamy do lektury!

SPIS TREŚCI

Właściwości kiełków fasoli mung
Wartości odżywcze i witaminy
Przeciwwskazania
Jak wyhodować kiełki fasoli mung?

Właściwości kiełków fasoli mung

Nie od dziś wiadomo, że kiełki uznawane są za jeden ze zdrowszych elementów odpowiednio zbilansowanej diety. Obniżają indeks glikemiczny posiłku i przyczyniają się do zmniejszenia poziomu cholesterolu we krwi. Regularnie spożywane stanowią również naturalną pomoc w budowaniu bariery odpornościowej organizmu. Dodatkowo są produktem niezwykle uniwersalnym, który sprawdzi się nie tylko w diecie wegetarian czy wegan, lecz także zdeklarowanych mięsożerców. Kiełki możesz dodać dosłownie do każdej potrawy i właściwie tylko od Twoich preferencji smakowych zależy to, w jakiej postaci i kompozycji znajdą się w Twojej diecie!

Kiełki fasoli mung – wartości odżywcze i witaminy

Kiełki fasoli mung są nie tylko pyszną, ale przede wszystkim zdrową przekąską. Oto, jak prezentuje się zawartość poszczególnych składników na 100 gramów kiełków (mniej więcej szklanka):

  • węglowodany – 6 g,
  • błonnik – 2 g,
  • białko – 3 g,
  • kwas foliowy – 63,4 mg,
  • witamina A – 21,8 IU,
  • witamina E – 0,1 g,
  • witamina C – 13,7 g,
  • witamina K – 34,3 g,
  • witaminy z grupy B (przede wszystkim B1, B3, B3 oraz B6) – 5 do 8% dziennego zapotrzebowania.

Kiełki fasoli mung – przeciwwskazania

Pomimo dużej ilości wartości odżywczych kiełków fasoli mung, posiadają one także pewne minusy. Kiełków powinny unikać osoby, które zmagają się z problemami zdrowotnymi takimi, jak wrzody żołądka lub refluks. Tego typu żywności nie polecamy także osobom przyjmującym antybiotyki lub tym, które dopiero skończyły terapię – flora bakteryjna jelit jest wówczas osłabiona i bardziej podatna na potencjalne bakterie czy grzyby, które mogą – ale nie muszą – znajdować się w kiełkach. Odradza się je kobietom w ciąży – specjaliści powołują się w tym przypadku na zwiększone ryzyko wystąpienia zatrucia pokarmowego.

hodowla kiełków fasoli mung

Jak wyhodować kiełki fasoli mung?

Kiełki fasoli mung znajdziesz w sklepach ze zdrową żywnością (np. w sklepie ekologicznym Bee), pojawiają się także w tradycyjnych supermarketach w działach z produktami ekologicznymi. Ten pyszny dodatek możesz także wyhodować samodzielnie w zaciszu własnej kuchni. Jak to zrobić? Podpowiadamy!

  1. Kupione nasiona namocz w wodzie w temperaturze pokojowej. Cały proces powinien zająć minimum 8, a maksymalnie 12 godzin.
  2. Wypłucz nasiona i przenieś je do naczynia – jeżeli nie masz kiełkownicy, wystarczy słoik z gazą.
  3. Płucz kiełki kilka razy dziennie, by nie dopuścić do rozwoju grzybów czy pleśni.
  4. Kiełki powinny wyrosnąć w ciągu 2-4 dni.

Kiełki, podobnie jak większość naturalnych produktów, mają swoje wady i zalety. Dla niektórych mogą być wspaniałym uzupełnieniem odpowiednio zbilansowanej diety, w innym przypadku mogą się po prostu nie sprawdzić. Zachęcamy do wsłuchania się w potrzeby własnego organizmu i skomponowania indywidualnej diety. Życzymy powodzenia!


Zobacz także: