Kwasy tłuszczowe omega 3 są substancją, której nie jesteśmy w stanie samodzielnie wytwarzać. Muszą one być dostarczane do naszego organizmu w pożywieniu. Choć tłuszcz wydaję się niezdrowy i kojarzy z czymś czego należy unikać, to nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) są dla nas niezbędne. Spełniają one wiele ważnych funkcji w organizmie, decydując o prawidłowym przebiegu różnorodnych procesów życiowych. Abyśmy prawidłowo funkcjonowali potrzebna jest odpowiednia proporcja wszystkich nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, 6 i 9. Kwasy tłuszczowe omega 3

Kwasy tłuszczowe omega 3. Gdzie ich szukać?

Głównym źródłem omega 3 są owoce morza oraz ryby słonowodne (łososie, sardynki, śledzie, unikajmy tych z końca łańcucha pokarmowego np. tuńczyka który może mieć duże ilości rtęci). Problem może pojawić się gdy jesteśmy na wegańskiej lub wegetariańskiej diecie. Wówczas możemy skorzystać z produktów bogatych w NNKT pochodzenia roślinnego:

1. Oleje roślinne - Należy wybierać oleje tłoczone na zimno. Nienasycone kwasy tłuszczowe są bardzo wrażliwe na światło (wybieraj butelki z ciemnym szkłem) i wysoką temperaturę więc muszą być przechowywany w lodówce. Największą ilość omega 3 posiada olej lniany, rzepakowy i konopny.

2. Orzechy - Duże ilości NNKT zawierają głównie orzechy włoskie, w mniejszym stopniu makadamia.

3. Siemię lniane - Musimy jednak pamiętać by wydobyć z niego maksimum wartości ziarna należy zgnieść, zmiksować lub kupić już zmielone.

4. Nasiona Chia - Nie wymagają one jakiejkolwiek obróbki, wystarczy dodać je do koktajli, sałatek lub stosować jako posypkę.

5. Awokado - Bogate źródło omega 3 w owocu, który ma bardzo uniwersalne zastosowanie.

Właściwości Omega 3.

Niedobór NNKT w naszej diecie zwiększa ryzyko występowania wielu chorób w tym, min. chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, zapalenia stawów, Alzheimera, otyłości, migreny czy alergii. Znaczącą również osłabia nasz układ immunologiczny i zaburza pracę układu nerwowego. Kwasy omega 3 są niezwykle ważne dla rozwoju dziecka. Ich niedobór w okresie ciąży może negatywnie wpływać na rozwój płodu, ale również bezpośrednio wpływa na większą zachorowalność na choroby przewlekłe w życiu dorosłym. Są one również niezbędne w prawidłowym rozwoju, pomagają w nauce i koncentracji oraz zwiększają zdolność do reagowania na bodźce.