Wiosna to najlepszy czas na oczyszczanie organizmu. Zimą częściej przymykamy oczy na drobne grzeszki takie jak jedzenie słodyczy, tłustych i ciężkostrawnych potraw lub brak ćwiczeń. Jednak nie pozostaje to obojętne dla zdrowia - organizm jest bardziej osłabiony i podatny na infekcje, nasza skóra i włosy tracą blask, częściej mogą dokuczać bóle głowy. Jak można temu zaradzić? Oto sposoby i produkty, które Ci w tym pomogą.

Oczyszczanie organizmu

Dieta owocowo-warzywna

Dodaj do swojej diety więcej warzyw i owoców. Jeśli gotujesz warzywa, staraj się robić to na parze - wtedy stracą mniej cennych witamin i minerałów.

Warzywa i owoce zawierają składniki niezbędne do skutecznej detoksykacji, m.in. witaminę C, E, kwas foliowy, niacynę, cynk, selen, magnez, mangan, beta karoten, ryboflawinę, tiaminę. W dodatku są one lekkostrawne, nie obciążają organizmu.

Świeżo wyciskane soki

Soki to świetny sposób na to, by organizm pozbył się zimowego balastu. Unikaj soków w kartonach lub butelkach - zazwyczaj mają one w składzie cukier. Najbardziej wartościowe będą soki świeżo wyciskane z sokowirówki lub wyciskarki. Spośród warzyw największe działanie oczyszczające mają zielone warzywa, np. jarmuż, szpinak, natka pietruszki, brokuł.

Młody jęczmień

Jeśli nie masz w domu sokowirówki lub wyciskarki, nie martw się - jest pewien sok, który przygotujesz w każdych warunkach - jest to sok z młodego jęczmienia. Młody jęczmień możesz kupić w postaci sproszkowanej w niemal każdym sklepie ze zdrową żywnością. Wystarczy jedną łyżeczkę wymieszać z wodą i sok jest gotowy do spożycia.

Jeśli jeszcze nie słyszałeś o młodym jęczmieniu, naprawdę warto go poznać! Młody jęczmień to bogactwo różnych składników odżywczych. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie organizmu, natomiast warto go stosować zwłaszcza w przypadku następujących chorób: cukrzyca, zaburzenia pracy tarczycy, anemia, miażdżyca, osteoporoza, nadciśnienie.

Woda z sokiem z cytryny

Zacznij dzień ze szklaneczką wody z sokiem z cytryny. Te niepozorne owoce mają niezwykle zbawienny wpływ na organizm: zwiększają wydzielanie toksyn z organizmu, zawierają ponad dwadzieścia związków przeciwnowotworowych, pobudzają jelita do pracy, łagodzą objawy alergii, łagodzą dolegliwości niektórych chorób oczu.

Więcej błonnika!

Błonnik poprawia przemianę materii, wspomaga oczyszczanie organizmu, jest polecany przy problemach z trawieniem. Znajdziesz go w produktach zbożowych, brązowym ryżu, warzywach. Możesz też kupić produkty z dużą ilością błonnika, takie jak babka płesznik lub babka jajowata.

Unikaj używek

Aby jeszcze bardziej wspomóc organizm w oczyszczaniu toksyn, unikaj alkoholu i innych używek. Staraj się ograniczyć spożywanie białego cukru, białej mąki i produktów, które mają je w składzie.

Aktywność fizyczna

Doskonałym sposobem na oczyszczanie jest również aktywność fizyczna - pocenie się jest jedną z najlepszych form usuwania toksyn. I pamiętaj, że liczy się każda aktywność fizyczna, również intensywny spacer po lesie lub gra w siatkówkę z przyjaciółmi.

Jak rozpoznać, że organizm potrzebuje oczyszczenia? Objawy

  • Brak energii
  • Powolny metabolizm
  • Niemożność zrzucenia zbędnych kilogramów
  • Problemy ze skórą
  • Zmatowiałe i łamliwe włosy i paznokcie
  • Problemy jelitowe oraz zaburzenia trawienia
  • Kłopoty z koncentracją i pamięcią
  • Bóle głowy
  • Nieprzyjemny oddech
  • Obłożony język
  • Zgaga
  • Problemy z menstruacją
  • Bezsenność
  • Skłonności do zamartwiania się wszystkim oraz huśtawki nastrojów
  • Cellulitis
  • Depresja
  • Brak kreatywności
  • Niechęć do zmiam

Występowanie powyższych objawów wskazuje, że nasz organizm jest przeciążony i potrzebuje pomocy w pozbyciu się szkodliwych substancji. Niejednokrotnie jednak zagłuszamy wołanie o pomoc. Dzieje się tak dlatego, że w nawyk weszło nam popijanie kolejnej kawy zamiast zrobienia przerwy na odpoczynek, spożywanie napojów gazowanych w celu naładowania akumulatorów, a poziom energii podnosimy niezdrowym cukrem. Bez problemu zostajemy w pracy po godzinach, a nie mamy sił znaleźć kilka minut na gimnastykę. P rościej poświęcić nam czas na stanie w kolejce do lekarza, a następnie wydać pieniądze na leki niż godzinny odpoczynek na poduszce medytacyjnej i zaopatrzenie się w zdrową żywność. Oczyszczanie organizmu powinno stanowić rzecz priorytetową dla każdego z nas.

Kto nie powinien robić detoksykacji organizmu?

Warto pamiętać, że detoksykacja nie jest wskazana każdemu (!) Jeżeli zachodzi jedna z poniższych sytuacji przed rozpoczęciem procesu oczyszczania należy zasięgnąć porady lekarza:

  • Jesteś dzieckiem
  • Jesteś w ciąży bądź karmisz piersią
  • W ostatnim czasie przebyto leczenie psychiatryczne lub psychoterapeutyczne
  • Zażywa się leki
  • Przechodzi się rekonwalescencję po ciężkiej chorobie

Skutki uboczne detoksykacji organizmu

Co jest ważne, program oczyszczania organizmu z założenia powinien przynieść maksimum korzyści dla zdrowia przy minimum efektów ubocznych. Tego typu reakcje są całkowicie normalne, występują u większości osób oraz szybko przemijają, a już na pewno świadczą o tym, że ciało pozbywa się toksyn. Do skutków ubocznych należy zaliczyć:
  • Zmęczenie
  • Zaparcia
  • Rozluźnienie jelitowe
  • Częste wypróżnianie się i zwiększona obojętność stolca
  • Bóle głowy
  • Obłożony język
  • Zwiększona potliwość
  • Plamki na skórze i wypryski
  • Zmiany w oddawaniu moczu
  • Katar i wysięk z nosa
  • Złość i rozdrażnienie

Czego powinniśmy się wystrzegać podczas oczyszczania organizmu?

  • Gotowych posiłków i sosów
  • Przetworzonego jedzenia
  • Soli i cukru oraz produktów, które sól zawierają
  • Pszenicy
  • Mięsa
  • Produktów mlecznych

Korzyści wynikające z detoksykacji:

  • Zrzucenie zbędnych kilogramów
  • Więcej energii z życia
  • Gładka, lśniąca skóra i słowy oraz mocne paznokcie
  • Zmniejszenie stresu i napięcia
  • Pogoda ducha i jasność umysłu, wzrost koncentracji i poprawa pamięci
  • Brak problemów z wzdęciami, wiatrami, biegunkami, zaparciami i niestrawnościami
  • Głębszy i spokojniejszy sen
  • Świeży, przyjemny oddech

Jak przygotować się do oczyszczania?

  • Zaraz po wstaniu należy wypić szklankę ciepłej wody z wyciśniętą cytryną
  • Picie 2 litrów wody dziennie
  • Spożywanie trzech posiłków dziennie
  • Jeśli przekąski to tylko zdrowe
  • Min. trzy porcje owoców dziennie
  • Min. trzy porcje warzyw dziennie
  • Przynajmniej jedna porcja produktów bez mlecznych dziennie
  • Kilka łyżek stołowych orzechów i/lub nasion dziennie
  • Jedna porcja kiełków co 2-3 dni
  • Jedna szklanka świeżego soku z owoców i warzyw dziennie
  • Jedna porcja roślin strączkowych dziennie