Migdały, laskowe, ziemne, włoskie - każdy rodzaj orzechów zawiera w swoim składzie mnóstwo cennych składników odżywczych. Lekarze i dietetycy od dawna chwalą ich właściwości i pozytywny wpływ na zdrowie. Zawarte w orzechach witaminy i minerały, a także cenne tłuszcze nienasycone, nie tylko chronią przed chorobami, ale też usprawniają funkcjonowanie całego organizmu. Przyjrzyjmy się im bliżej.

orzechy

Orzechy i ich popularność

  • Najpopularniejsze w Polsce są orzechy włoskie. Wbrew swojej nazwie, tak naprawdę wywodzą się z Azji, gdzie już w starożytności cenione były za swoje właściwości. Podnoszą one odporność organizmu, poprawiają funkcjonowanie układu krwionośnego, a także wspierają działanie mózgu. Dostarczają do organizmu wiele cennych aminokwasów, minerałów (magnez, cynk, potas, żelazo, miedź) i witamin z grupy B.
  • Orzechy laskowe, rosnące dziko właściwie w każdym lasku, niewiele ustępują popularnością swoim "włoskim" kolegom. Już 40 gramów owoców leszczyny pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę E, która wykazuje właściwości antyoksydacyjne i chroni przed chorobami serca. Również i w nich znajdują się duże pokłady aminokwasów i minerałów.
  • Polacy coraz częściej sięgają również po pistacje, orzechy nerkowca, makadamia, arachidowe czy migdały. Każde z nich charakteryzują się cennym składem, warto więc spożywać je naprzemiennie, by urozmaicić swoją dietę.

Co dobrego znajdziemy w orzechach?

Oprócz wspomnianych wcześniej aminokwasów, minerałów i witamin, które występują w różnym składzie we wszystkich gatunkach orzechów, znajdziemy w nich także mnóstwo innych wartościowych substancji. Warto wspomnieć przede wszystkim o jedno i wielonienasyconych kwasach tłuszczowych, białku i błonniku, a także o związkach chemicznych o wysokim potencjale antyoksydacyjnym.

Przyjrzyjmy się bliżej tłuszczom znajdującym się w orzechach. Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na poziom cholesterolu we krwi. Z tego powodu, pomimo wysokiej kaloryczności orzechów (od 300 do nawet 600 kcal w 100 gramach) warto włączyć je do jadłospisu. Wedle naukowców, spożywanie małej porcji orzechów kilka razy w tygodniu może skutecznie bronić przed chorobą wieńcową, udarem i zawałem serca. Tłuszcz jest również znakomitym dostawcą energii. Orzechy świetnie nadają się więc dla osób, które są obciążone dużym wysiłkiem fizycznym i umysłowym. Nie dość, że dostarczą sporo cennych substancji, to jeszcze zasilą organizm i poprawią koncentrację i pracę mózgu.

Ze względu na obecność polifenoli i izoflawonów, czyli substancji o potencjale antyoksydacyjnym, a także witaminy E, orzechy mogą również zmniejszać ryzyko nowotworów, w szczególności chodzi tu o raka jelita grubego, trzustki i endometrium.

Wbrew pozorom orzechy nadają się także dla osób, które się odchudzają. Ze względu na zawartość białka i tłuszczu są bardzo sycące, a obecność błonnika zmniejsza apetyt. Spożywane z umiarem mogą więc przyspieszyć odchudzanie.

Kontrowersyjne masło orzechowe

Masło orzechowe należy do grona produktów "na cenzurowanym". Okazuje się jednak, że nawet ono może być wartościowym elementem diety. Wybierając masło orzechowe należy zwrócić uwagę na faktyczną zawartość orzechów w składzie. Powinna być ona jak największa, wtedy będziemy pewni, że dostarczamy organizmowi wszystkich cennych substancji występujących w orzechach. Analogicznie, zawartość cukru i sztucznych substancji powinna być jak najmniejsza.

Orzechy to zdrowa i sycąca przekąska, dzięki której możemy polepszyć stan naszego zdrowia. Wystarczy tylko na stałe włączyć je do naszej diety.