jedzenie na trekking


Wyjazd w góry to ekscytująca perspektywa. Aby wyprawa była jednak udana, zanim wyruszysz na szlak, warto zaopatrzyć się w jedzenie na wycieczkę, które zagwarantuje nam nie tylko dobry humor, ale także doda nam sił. Co więc zabrać do jedzenia w góry, jeśli chcemy nie tylko nie czuć głodu w trakcie wycieczki, ale także nie stracić energii potrzebnej do wędrówki? Poniżej znajdziesz krótki, ale wyczerpujący poradnik na temat tego, jakie przekąski na wyjazd należy zabrać ze sobą, planując dłuższe chodzenie po górach.

SPIS TREŚCI

  1. Jak zaplanować jedzenie w góry – krótki poradnik
  2. Jakie jedzenie w góry, czyli co spakować do plecaka?
  3. Graj w zielone – zdrowe jedzenie w górach
  4. Woda – absolutny niezbędnik każdego górskiego podróżnika


Jak zaplanować jedzenie w góry – krótki poradnik

Z uwagi na wysiłkowy charakter każdej wyprawy w góry, warto, żeby w plecaku do trekkingu znalazły się produkty bogate w zdrowe składniki takie jak tłuszcze nienasycone, które są niezbędne przy wytężonym wysiłku. Prowiant w góry powinien dostarczać dużo energii, jednak nie w postaci pustych kalorii, po których głód powraca dość szybko, ale takiej energii, która będzie uwalniana stopniowo.

Następnym kryterium jest oczywiście smak – jedzenie na wycieczkę, jakie zabierasz w trasę, powinno być tym, które lubisz jeść i po które sięgniesz chętnie. I co najważniejsze – liczy się także obciążenie, dlatego stawiaj na małe paczuszki, łatwe do spakowania i wyciągnięcia. W górach doskonale sprawdzi się suchy prowiant na wycieczkę.

Jakie jedzenie w góry, czyli co spakować do plecaka?

przekąski do plecaka

Prowiant w góry, który większość z nas intuicyjnie pakuje do plecaków, to między innymi:

  • Kanapki: kto z nas nie lubi na szlaku zjeść smacznej i zdrowej kanapki? Taki mini posiłek skutecznie zaspokoi nawet największy głód, pod warunkiem, że będzie składał się z pełnowartościowych składników. Postaw na chleb proteinowy lub zbite żytnie pieczywo, a dla młodszych podróżników spakuj suchy prowiant w postaci wielozbożowych wafli, na przykład z dodatkiem banana i dyni.
  • Słodycze: wybieraj te bez dodatku czekolady, ponieważ szybko stopią się podczas wędrówki oraz jak najmniej przetworzone. Na wyjazd w góry warto spakować sezamki z ekologicznych składników, które dodadzą Ci potrzebnego zastrzyku energii, czy batony energetyczne o egzotycznym, odświeżającym smaku owoców.
  • Orzechy i pestki owoców: nagłe uczucie głodu możesz szybko zwalczyć, mając przy sobie suchy prowiant jak orzechy, migdały, czy pestki dyni lub słonecznika. Stanowią one o wiele bardziej wartościową przekąskę niż paczka chipsów czy cukierków – co więcej, zapewnią Ci moc składników odżywczych oraz witamin z grupy B, które zmniejszają uczucie zmęczenia i pobudzają produkcję endorfin.

Graj w zielone – zdrowe jedzenie w górach

Aktywny wypoczynek w górach to dla wielu z nas element urlopu czy weekendowego wypadu. Choć w tych momentach często odpuszczamy sobie zdrowy jadłospis, dlaczego nie postawić na poręczne przekąski, które zastąpią nam warzywne surówki czy dietetyczne sałatki i pozwolą nam jednocześnie cieszyć się pełnią smaku? Dietetyczne jedzenie na wycieczkę nie musi być nudne i mdłe – oryginalną propozycją jest prowiant w postaci pieczonych chipsów warzywnych z dodatkiem szczypty soli, które dodadzą energii i niezbędnych witamin, a dodatkowo wybornie smakują.

Woda – absolutny niezbędnik każdego górskiego podróżnika

jedzenie w górach

Wyruszając w długą wycieczkę pieszą, szczególnie planując wypad w góry, suchy prowiant jest rzeczą oczywistą. Nie należy jednak zapominać o odpowiednim nawodnieniu. Nawet najbardziej skrupulatnie dobrane przekąski na wycieczkę nie zastąpią nam życiodajnej wody, która nie tylko skutecznie gasi pragnienie, ale także doskonale wspomaga organizm podczas aktywności fizycznej.

Spacerując po górach, należy pamiętać o tym, żeby zawsze mieć przy sobie kilka butelek wody, najlepiej wody źródlanej średniomineralizowanej, która dostarczy Ci niezbędnych elektrolitów podczas bardziej forsownego wysiłku, jakim niewątpliwie jest wspinaczka wysokogórska. Wygodnym rozwiązaniem jest również woda w puszce 330 ml, którą możesz spakować na wycieczkę w góry do plecaka, ponieważ zajmuje mało miejsca i pozwoli Ci na natychmiastowo ugasić pragnienie.


Zobacz także: