dieta ketogeniczna - przeciwwskazania i zagrożenia

Powstało już wiele artykułów na temat pozytywnych skutków stosowania diety ketogenicznej, jej wpływie na skuteczne odchudzanie czy niebagatelnej roli związanej z walką z insulinoopornością. Omawiana dieta nie będzie się jednak sprawdzać u każdego, dlatego przed zmianą nawyków żywieniowych warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta ketogeniczna – przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna w niektórych przypadkach może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Każdy organizm działa indywidualnie i ma inne potrzeby. Ponadto, niektóre schorzenia czy przewlekłe choroby wykluczają możliwość stosowania diety ketogennej. Są to między innymi:

  • wrodzone zaburzenia metaboliczne,
  • cukrzyca,
  • porfiria,
  • ciąża,
  • kwasice organiczne,
  • kamica nerek lub dróg żółciowych,
  • poważne schorzenia wątroby,
  • hipoglikemia o niewyjaśnionej genezie.

Przed gwałtowną zmianą nawyków żywieniowych zalecamy nie tylko konsultację lekarską, lecz także wykonanie wszystkich podstawowych badań – dieta ketogeniczna jest dla organizmu bardzo dużym obciążeniem, dlatego należy się do niej odpowiednio przygotować.

Objawy nieprawidłowego stosowania diety ketogenicznej

Objawów nieprawidłowo stosowanej diety ketogenicznej może być wiele, lecz najpoważniejszym z nich jest ketoacydoza, zwana także kwasicą ketonową. Do najczęściej spotykanych objawów kwasicy ketonowej należą:

  • trudności z oddychaniem,
  • mdłości i wymioty,
  • częstsze niż zwykle oddawanie moczu,
  • specyficzny, owocowy oddech,
  • bóle brzucha,
  • dezorientacja,
  • suchość w ustach i uczucie pragnienia,
  • zaczerwieniona lub sucha skóra.

W przypadku wystąpienia ketoacydozy konieczna jest niezwłoczna interwencja służb medycznych. W innym przypadku kwasica ketonowa może doprowadzić do śpiączki cukrzycowej bądź poważniejszych skutków.

Skutki nieprawidłowego stosowania diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna jest bardzo specyficzna, bowiem nawet drobne odstępstwo od ogólnych zasad może przesądzić o nieskuteczności diety, a także wywołać niepożądane skutki. Dość często obserwowanym, negatywnym objawem jest odwodnienie organizmu. Pojawić się mogą także:

  • zmęczenie,
  • osłabienie,
  • otępienie,
  • problemy z koncentracją,
  • bóle brzucha.

Dieta tego typu nie sprawdzi się także w przypadku osób z dużą otyłością oraz osób przeprowadzających intensywne treningi siłowe czy interwałowe. Najważniejszym, a zarazem pierwszym etapem wyboru diety powinna być ocena stanu Twojego organizmu, poparta odpowiednimi badaniami i konsultacją lekarską. Każda dieta to zmiana, która może wpłynąć na lepsze samopoczucie i poprawić funkcjonowanie organizmu, ale może także zadziałać negatywnie i wywołać skutki uboczne. Najważniejsza rada, którą możemy się z Tobą podzielić, to przede wszystkim rozsądek w komponowaniu diety!

Zachęcamy do odwiedzenia naszego kompendium wiedzy o diecie keto i do zapoznania się z literaturą dostępna w sekcji Polecanych produktów - te książki pozwolą Ci zdobyć jeszcze więcej przydatnych informacji.

Zobacz także: