„Przesilenie wiosenne? Przecież na wiosnę jest równonoc!” – powie ktoś. Tak, ale istnieje zjawisko zmęczenia organizmu, które uderza właśnie z nadejściem wiosny. Dlatego nazywa się je przesileniem wiosennym lub syndromem zmęczenia wiosennego.

Przesilenie wiosenne - co to jest? Objawy

Jeśli mimo coraz lepszej pogody odczuwasz zmęczenie, masz problemy z koncentracją i jesteś senny, to prawdopodobnie znak, że ciebie również dotknęło przesilenie wiosenne. Czasami towarzyszą mu także rozdrażnienie, poczucie niepokoju, a nawet kołatanie serca.

Przyczyny tego zjawiska są związane z pogodą. Zimą bywamy rozleniwieni, a po szkole czy pracy rzadko ruszamy się z domu. Niestety, w Polsce od kilku lat zima przeistacza się w wiosnę niemal z dnia na dzień. Jest to dla naszych organizmów ogromny szok temperaturowy. W dodatku nagle musimy zmienić ubrania na lżejsze, co jeszcze potęguje ten efekt. Ponadto zimą, gdy brakuje słońca i świeżych jarzyn, nasza dieta jest uboższa w witaminy i mikroelementy. Nagła zmiana temperatury źle wpływa na nasze ciała.

Przesilenie wiosenne uderza najczęściej w marcu lub kwietniu, ale wszystko zależy od tego, kiedy nadchodzi wiosna. Mieszkańcy Dolnego Śląska mogą cierpieć na tę dolegliwość nawet w lutym. Zjawisko to jest tym mocniej odczuwane, im bardziej gwałtowna jest zmiana pogody.

Jak radzić sobie z przesileniem wiosennym?

Aby poradzić sobie z przesileniem wiosennym, najlepiej jest szybko uzupełnić niedobory witamin i minerałów. Podczas przesilenia wiosennego organizm traci odporność. Należy go zatem wzmocnić, na przykład za pomocą miodu manuka, który zawiera w sobie substancję działającą przeciwbakteryjnie.

Jednym z najprzykrzejszych symptomów przesilenia wiosennego są bóle i skurcze mięśni wywołane niedoborem magnezu. Można temu zapobiec, stosując zawierający ten składnik suplement diety wzbogacony o witaminę B6. Doskonale sprawdzą się też tabletki mające w swoim składzie nie tylko magnez, ale także cynk – zapobiegną one osłabieniu refleksu.

Jeśli wiosną dręczą nas nagłe ataki zmęczenia, przyczyną tego jest zapewne brak żelaza. Aby przeciwdziałać złemu samopoczuciu, można sięgnąć po preparat bogaty w ten pierwiastek.

Co więcej, wiosną wiele osób cierpi na nadmierne wypadanie włosów. Tak przykra dolegliwość może być spowodowana brakiem cynku. W uzupełnieniu go pomoże suplement z dużą zawartością tego składnika, który wpływa również korzystnie na właściwe tempo przemiany białek, tłuszczów i węglowodanów w organizmie. Należy także pamiętać o tym, iż zimą, gdy nie wystawiamy ciał na słońce, nasze organizmy nie produkują witaminy D. Konieczne jest więc uzupełnienie jej niedoborów np. za pomocą preparatu na bazie oliwy z oliwek.

Opisane suplementy diety są sporządzane na bazie ziół. Nie wszyscy jednak mogą bez obaw przyjmować takie specyfiki. Osobom uczulonym na komponenty ziołowe przyda się zatem preparat taki jak Joy Day, który zawiera zdrowe metabolity bakterii probiotycznych. Wiele suplementów diety jest również niewskazanych dla dzieci, których organizmy różnią się od dorosłych. Jednak one także muszą uzupełniać braki substancji odżywczych. Odpowiednim rozwiązaniem będzie tu zatem przyrządzenie im napoju, który w istocie jest ziołową herbatą, np. o smaku dzikiej róży i rokitnika. Na koniec należy przypomnieć o tym, że kiedy na zewnątrz robi się cieplej, zaczynamy intensywniej się pocić — musimy więc regularnie uzupełniać wodę w organizmie, czyli po prostu odpowiednio dużo pić.


Zobacz także: