Zgaga, refluks kwasowy, choroba refluksowa – czym są i jak są sposoby na walkę z nimi? Przedstawimy 10 produktów, które pomagają w zwalczaniu tych dolegliwości układu pokarmowego oraz 10 produktów najczęściej odpowiedzialnych za ich występowanie.

Co to jest refluks kwasowy, zgaga i choroba refluksowa przełyku? Czy są tym samym?

Nazwy refluks kwasowy, zgaga i choroba refluksowa przełyku są często używane zamiennie, jednak mają różne definicje.

Refluks kwasowy to cofnięcie się treści żółciowej przez dolny zwieracz przełykowy do przełyku.

Zgaga jest objawem refluksu kwasowego - to uczucie pieczenia i bólu w przełyku.

Choroba refluksowa przełyku oznacza z kolei refluks kwasowy występujący chronicznie. O chorobie refluksowej mówimy wtedy, gdy objawy refluksu kwasowego występują przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Domowe sposoby na zgagę. Oto 10 produktów, które ją zwalczą

Jakie produkty naturalne możemy wykorzystać do walki z problemami układu pokarmowego?

  1. Imbir - ma właściwości przeciwzapalne. Znany jest także jako jako skuteczny środek na dolegliwości żołądkowe - posiada właściwości absorbujące kwas żołądkowy (chyba, że spożyjemy go za dużo – wtedy efekt może być dokładnie odwrotny).
  2. Migdały - działają alkalizująco. Pomagają zachować właściwe pH w przewodzie pokarmowym, zmniejszają wydzielanie kwasu żołądkowego i pomagają zwalczyć zgagę.
  3. Owsianka - zawiera mało tłuszczu i dużo błonnika. Działa na żołądek łagodząco. Spożywanie produktów bogatych w błonnik w naturalny sposób zmniejsza ryzyko wystąpienia refluksu kwasowego.
  4. Banany - mają wiele wartości odżywczych, ale posiadają też inna, mało znaną zaletę: pomagają zwalczyć bakterie odpowiedzialne za tworzenie się wrzodów. Uwaga – najlepsze dla żołądka są banany dojrzałe. Młode, zielonkawe owoce zawierają znacznie więcej kwasu.
  5. Jogurt - ze względu na obecność w jogurcie żywych kultur bakterii, uznaje się je za jeden z najlepszych naturalnych probiotyków. Jogurty to także jeden ze sposobów na refluks żołądka.
  6. Koper włoski - poprawia funkcjonowanie żołądka, gdyż zawiera substancję łagodzącą skurcze przewodu pokarmowego. Koper pomaga też w obniżaniu złego cholesterolu, zapobiega zatwardzeniom, ma działanie przeciwzapalne i nawilża przesuszona skórę głowy.
  7. Owoce morza - zawierają wiele białka i zdrowych tłuszczów omega-3, za to bardzo niewiele „złych” tłuszczów nasyconych. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają działanie przeciwzapalne, a korzyści zdrwotone, jakie przynoszą organizmowi, są nie do przecenienia.
  8. Ananas i papaja - mają w składzie proteazę, czyli enzym trawienny, który pomaga w rozbijaniu białka ze spożywanych produktów. Wprowadzenie tych owoców do diety może złagodzić pojawiający się refluks i zapobegać chorobie refluksowej.
  9. Natka pietruszki - zawiera glutaminę - aminokwas zwalczający stany zapalne w jelitach. Zmniejsza także refluks kwasowy i neutralizuje kwasy w soku żołądkowym (działanie alkalizujące), zapobiegając zgadze.
  10. Pistacje – wspomagają proces trawienia i zawierają mnóstwo błonnika oraz składników odżywczych (m. in. witaminę B6, tiaminę, magnez i miedź). Pomagają w utrzymaniu odpowiedniej ilości pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym.

Co powoduje zgagę?

Oto 10 produktów, które najczęściej odpowiadają za problemy ze zgagą:

  • Cytrusy i pomidory
  • Surowy czosnek i cebula
  • Kawa
  • Tłuste i smażone potrawy
  • Czekolada
  • Ostre i smażone potrawy
  • Mięta
  • Kofeina
  • Napoje gazowane
  • Alkohol

Jeśli chcemy uniknąć problemów z układem pokarmowym, powinniśmy ograniczyć spożywanie powyższych produktów, zwłaszcza przed snem.

Więcej informacji o walce z refluksem naturalnymi metodami znajdziesz w książce Kimberly Tessmer "Leczenie odżywianiem. Refluks".


Zobacz także: