Fit p±czki - czy takie istniej±? Zbliża się Wielki Czwartek i w sklepach oraz cukierniach zaczynaj± pojawiać się p±czki. S± one bardzo smaczne i bardzo tłuste. Dzi¶, gdy panuje moda na bycie fit, wiele osób zadaje sobie pytanie, czy istniej± niskokaloryczne, zdrowe p±czki, którymi można się cieszyć bez dietetycznych wyrzutów sumienia.

Fit p±czki

Sk±d jednak w ogóle wzięła się tradycja jedzenia p±czków na zakończenie karnawału? Mimo że p±czki uważa się za typowy przysmak kuchni polskiej, zwyczaj jadania tłustych ciast na przełomie zimy i wiosny praktykowano w wielu kulturach pogańskich, m.in. u starożytnych Rzymian – prawdopodobnie w celu zapewnienia sobie dostatku i powodzenia. Pocz±tkowo p±czki, które jadano w dawnej Polsce, były pikantne, wypełnione słonin±, boczkiem lub mięsem. W wersji słodkiej pojawiły się w XVI wieku. Staropolski p±czek był do¶ć „konkretnym” specjałem - kronikarze wspominaj±, że można było podbić nim oko. Na szczę¶cie, od XVIII wieku ciasto stało się miękkie i puszyste dzięki dodatkowi drożdży. Dzi¶ p±czek, napełniony marmolad± owocow± lub różan±, kremem budyniowym, bit± ¶mietan± czy likierem „advocat”, polukrowany b±dĽ oprószony cukrem pudrem, jest symbolem zapustów i Tłustego Czwartku. Ale nie tylko Polacy zajadaj± się p±czkami – s± p±czki wiedeńskie i berlińskie, amerykańskie „oponki”- doughnuts, tureckie lokma, żydowskie sufganijot, włoskie bomboloni. Te wszystkie wypieki różni± się między sob±, ale ł±czy je jedno – jedzenie p±czków jest zawsze radosnym rytuałem i powinno każdego wprawiać w błogie zadowolenie.

Zdrowe p±czki – czy to możliwe?

Wprawdzie rekordzi¶ci potrafi± zje¶ć ponad 20 p±czków naraz, jednak ten zapustny przysmak ma jeden poważny mankament – jest ciężkostrawny i bardzo kaloryczny. Przeciętne ciastko ma 270-310 kcal, przy czym składa się głównie z tłuszczów i węglowodanów prostych. Swoj± kaloryczno¶ć p±czek zawdzięcza sposobowi przyrz±dzania poprzez smażenie w „głębokim tłuszczu”, którym tradycyjnie powinien być smalec. Nie bez znaczenia jest także nadzienie – dżem zawiera sporo cukru, a krem czy bita ¶mietana s± jeszcze bardziej tucz±ce. Kolejnych 100 kalorii to gruba warstwa lukru. Zdrowe p±czki w wersji light można przyrz±dzić samodzielnie w domu. Przede wszystkim, warto zrezygnować z ich smażenia. Pieczone p±czki przyrz±dza się w taki sam sposób jak smażone, tylko po ich ukształtowaniu wkłada się je na ok. 15 min do piekarnika w temperaturze 185°, najlepiej w formie do muffinek. Standardowych rozmiarów p±czek z piekarnika ma ok. 80 kcal mniej niż jego smażony odpowiednik, jest także mniej tłusty i lżejszy, choć w smaku całkiem zbliżony do tradycyjnego. Taka wersja p±czka powinna zadowolić wszystkich, którzy chcieliby pozostać wierni czwartkowej tradycji, jednak zazwyczaj unikaj± tłustych i smażonych dań.

Fit p±czki – dla odchudzaj±cych się

Przepis na p±czki można jednak modyfikować dalej, nadaj±c im zdecydowanie dietetyczny charakter. Tradycyjne ciasto na p±czki zawiera masło i jajka – w wersji „odchudzonej” składniki te można zredukować lub zast±pić mniej kalorycznymi dodatkami, np. tłuszczem ro¶linnym. Biał± m±kę zastępuje się orkiszow± lub razow±, a cukier – stewi±, ksylitolem czy innym słodzikiem.

Oto przykładowe składniki dietetycznego ciasta na fit p±czki:

  • 250 g m±ki tortowej wymieszanej z pełnoziarnist±
  • 30 g drożdży
  • pół szklanki mleka
  • łyżeczka cukru (lub jego zamiennik)
  • jedno jajko

Po przyrz±dzeniu rozczynu, ciasto wyrabia się jak zwykle ciasta drożdżowe i oczywi¶cie piecze, a nie smaży. Jako nadzienie do mniej kalorycznych, zdrowych p±czków może pojawić się dżem niskosłodzony czy budyń z chudego mleka słodzony stewi±. Miło¶nicy kulinarnych eksperymentów i zdrowego stylu życia mog± i¶ć jeszcze dalej – prawdziwy fit p±czek można przygotować na przykład z twarogu i owsianki, z batatów, m±ki żytniej czy jaglanej…

Pozostaje pytanie, czy te zdrowe p±czki, wprawdzie smaczne i niskokaloryczne, nie odchodz± zbyt daleko od pierwowzoru. A wiadomo, że gdy kto¶ nie zje p±czka w Tłusty Czwartek, życiowe powodzenie nie będzie mu towarzyszyło… Może więc warto w ten dzień skusić się choć na jeden klasyczny p±czek? Przy aktywnym trybie życia i racjonalnej diecie taka porcja kalorii raz do roku nie powinna nikomu zaszkodzić.