Grzyby shiitake - właściwości, wartości odżywcze, przyrządzanie



Grzyby shiitake, znane w Polsce także pod nazwą twardnik japoński, są od wielu lat wykorzystywane w medycynie i kuchni Dalekiego Wschodu. W niektórych rejonach Japonii grzyby te zwie się także "eliksirem życia" ze względu na ich znak omity wpływ na organizm. W składzie shiitake znajdziemy mnóstwo cennych witamin i minerałów. Zobaczmy, jak wpływają na organizm.

SPIS TREŚCI

  1. Właściwości grzybów shiitake
  2. Wartości odżywcze grzybów suszonych
  3. Przyrządzanie grzybów shiitake
  4. Przeciwwskazania
  5. Przechowywanie
  6. Gdzie kupić grzyby shiitake?

Właściwości grzybów shiitake

Grzyby shiitake posiadają sporo cennych właściwości. Warto wspomnieć przede wszystkim o ich działaniu przeciwnowotworowym. Badania prowadzone są od kilkudziesięciu lat i wszystko wskazuje na to, że grzyby shiitake, a w szczególności znajdujący się w nich związek lentinan, faktycznie ma na człowieka dobroczynne działanie. Lentinan stymuluje układ odpornościowy, aktywując komórki i białka odpowiedzialne za zwalczanie komórek nowotworowych. Substancja nie działa jednak na wszystkie rodzaje nowotworów, np. na raka prostaty - wielomiesięczne testy nie wykazały żadnej poprawy w trakcie stosowania przy tej chorobie. Potrzeba dalszych badań, aby stwierdzić, na ile zwalczanie nowotworów przy użyciu grzybów shiitake jest możliwe.

Wróćmy jednak do ludzkiego systemu odpornościowego. Już jedna mała porcja grzybów shiitake dziennie znacznie wzmocni odporność i pomoże zwalczyć rozwijające się w organizmie choroby.

Ze względu na sporą zawartość witaminy B3 (niacynę), grzyby shiitake wzmacniają układ nerwowy. Już 100 g suszonych grzybów zapewni 100% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Niacyna uspokaja i pomaga zwalczać stres, a także ułatwia zasypianie.

Zastosowanie medyczne grzybów shiitake nie ogranicza się tylko do układu odpornościowego i nerwowego. Pozytywnie działają również na układ krwionośny, obniżając poziom cholesterolu. Odpowiada za to związek zwany eritadenina. Regularne spożywanie grzybów pozwala zapobiec miażdżycy, a także wielu chorobom z nią związanych, jak np. zawałowi serca czy udarowi mózgu.

Właściwości lecznicze grzybów shiitake obejmują także wzmacnianie kości i zębów. Duża zawartość witaminy D, wapnia i fosforu sprawia, że stają się one twardsze i bardziej wytrzymałe.

Wartości odżywcze grzybów suszonych

W 100 g suszonych grzybów shitake znajdziemy wiele cennych składników odżywczych, witamin i minerałów.

Wartości odżywcze na 100 g:

  • - Wartość energetyczna - 96 kcal
  • - Białko - 9,6 g
  • - Tłuszcz - 0,99 g
  • - Węglowodany - 75,4 g (w tym cukry proste 2,2 g)
  • - Błonnik - 11,5 g

Zawartość witamin na 100 g:

  • - Witamina C - 3,5 mg
  • - Tiamina (witamina B1) – 0,30 mg
  • - Ryboflawina (witamina B2) – 1,27 mg
  • - Niacyna (witamina B3) - 14,1 mg
  • - Pirodyksyna (witamina B6) - 0,97 mg
  • - Kwas foliowy (witamina B9) - 163 µg
  • - Witamina D – 154 IU

Zawartość minerałów na 100 g:

  • - Wapń –11 mg
  • - Żelazo - 1,7 mg
  • - Magnez - 132 mg
  • - Fosfor - 294 mg
  • - Potas - 1534 mg
  • - Sód – 13 mg
  • - Cynk - 7,66 mg

Źródło danych: informacje z USDA National Nutrient Database.

Przyrządzanie grzybów shiitake

Grzyby shiitake można bez problemów jeść na surowo. W naszym kraju nie jest to jednak takie proste, gdyż w sklepach zazwyczaj znaleźć można tylko opakowania z wysuszonymi grzybami. Nic straconego. Wysuszone grzyby shiitake w dalszym ciągu zawierają w sobie wszystkie cenne substancje.

Grzyby suszone można dodawać do zup, sosów, sałatek, a także potraw, którym chcemy nadać nieco orientalną nutę. Świetnie pasują do makaronu i ryżu.

Jako dodatek sprawdzą się także w wielu innych daniach, jednak należy pamiętać o tym, że nie należy poddawać ich długiej obróbce termicznej. Gotowanie czy też smażenie powinno trwać krótko - zbyt długie ogrzewanie grzybów shiitake sprawia, że stają się twarde. Dobrym pomysłem może też okazać się namoczenie ich przed przyrządzaniem.

Oryginalny, lekko mięsny smak grzybów sprawia, że są one znakomitym dodatkiem do dań wegetariańskich i wegańskich. Z pewnością urozmaicą smak potraw opartych na warzywach.

Przeciwwskazania

Grzyby shiitake spożyte w większych ilościach mogą powodować biegunkę oraz wzdęcia. Ze spożywania ich zrezygnować powinny osoby cierpiące na podagrę i kamicę nerkową, nie należy ich również podawać dzieciom poniżej 12. roku życia.

Istnieje także ryzyko, że grzyby shiitake będą uczulać. Po ich spożyciu może pojawić się wysypka lub duszności.

Przechowywanie

Suszone grzyby shiitake powinny być trzymane w szczelnym opakowaniu, w suchym i zacienionym miejscu. Jeśli nie dojdzie do nich wilgoć, mogą być przechowywane nawet przez rok.

Grzyby świeże najlepiej trzymać w lodówce, w szczelnym opakowaniu. Świeżość utrzymają przez ok. tydzień.

Gdzie kupić grzyby shiitake?

Grzyby shiitake najlepiej kupować w renomowanych sklepach ekologicznych. Wówczas mamy największą szansę trafić na produkt dobrej jakości, pozyskiwany z dbałością o środowisko.

© 2021 - All rights reserved Sklepy internetowe