Marchew - właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie



Marchew zwyczajna – królowa warzyw znana już w starożytnych Chinach. Jakie są właściwości tego warzywa i w jaki sposób wykorzystuje się je w kuchni i kosmetyce? Czytaj, by dowiedzieć się więcej.

SPIS TREŚCI

  1. Marchew – właściwości
  2. Marchew – przeciwwskazania
  3. Marchew - wartości odżywcze, witaminy, kalorie
  4. Marchew - zastosowanie w kuchni
  5. Marchew - zastosowanie w kosmetyce
  6. Domowe kosmetyki z marchwi

Marchew – właściwości

Marchewka jest znakomitym źródłem karotenoidów – to przeciwutleniacze i jednocześnie barwniki, którym to warzywo zawdzięcza swój charakterystyczny kolor. W marchwi znajdziemy niemal wszystkie rodzaje karotenoidów, ale zawiera zdecydowanie najwięcej beta-karotenu, czyli prowitaminy A. Za co odpowiada ten składnik? Zapewnia przede wszystkim prawidłowe funkcjonowanie wzroku, ale wspomaga także organizm w budowaniu naturalnej bariery odpornościowej. Pomaga także w leczeniu trądziku i jest sprzymierzeńcem w walce ze zmarszczkami.

Beta-karoten odpowiada także za piękną, długotrwałą opaleniznę – szacuje się, że już dwie szklanki soku z marchwi dziennie poprawiają koloryt skóry. Należy jednak pamiętać, że zbyt duża ilość marchewek w diecie zamiast do słonecznej opalenizny może przyczynić się do marchewkowego koloru skóry, czyli karotenozy.

Marchewka jest także polecana osobom zmagającym się z awitaminozą, niedokrwistością czy stanom zapalnym skóry. Dzięki bogatej zawartości witamin i pierwiastków mineralnych przyspiesza bowiem regenerację skóry i wpływa korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu.

Marchew – przeciwwskazania

Pomimo prozdrowotnych właściwości marchewki, nadmierne spożycie tego warzywa może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Przyswojenie zbyt dużej ilości beta-karotenu powoduje nadmierną produkcję witaminy A – jej nadmiar może wywołać toksyczne reakcje i prowadzić do zaburzeń wzroku, nadpobudliwości czy powiększenia wątroby.

Warzywo to nie jest także polecane osobom zmagającym się z cukrzycą. Gotowana marchewka ma bowiem wysoki indeks glikemiczny – jeżeli cierpicie na problemy z poziomem cukru we krwi lepiej wykorzystywać to warzywo w diecie przede wszystkim w wersji niepoddanej obróbce termicznej. Surowa marchewka będzie zatem w tym przypadku najlepsza!

Marchew - wartości odżywcze, witaminy, kalorie

Czasami liczby mówią same za siebie – dla miłośników dokładnych parametrów podajemy wartości odżywcze, które znajdują się w 100 gramach marchewki. Wszystkie dane pochodzą z National Nutrient Database for Standard Reference.

Wartości odżywcze:

  • Wartość energetyczna - 41 kcal
  • Białko - 0.93 g
  • Tłuszcz - 0.24 g
  • Węglowodany - 9.58 g (w tym cukry proste 4.74)
  • Błonnik - 2.8 g

Witaminy:

  • Witamina C – 5.9 mg
  • Tiamina – 0.066 mg
  • Ryboflawina – 0.058 mg
  • Niacyna - 0.983 mg
  • Witamina B6 - 0.138 mg
  • Kwas foliowy - 19 µg
  • Witamina E – 0.66 mg
  • Witamina K - 13.2 µg

Minerały:

  • Wapń – 33 mg
  • Żelazo - 0.30 mg
  • Magnez - 12 mg
  • Fosfor - 35 mg
  • Potas - 320 mg
  • Sód – 69 mg Cynk - 0.24 mg

Marchew - zastosowanie w kuchni

Możliwości wykorzystania warzyw w kuchni jest naprawdę sporo i nie inaczej dzieje się w tym przypadku. Marchewka na gęsto z podsmażanym makaron to dla wielu z nas smak dzieciństwa, do którego chętnie powracamy w kuchennych rewolucjach. Dobrym rozwiązaniem będzie urozmaicenie codziennej diety o produkty powstałe na bazie tego warzywa – nie każdemu przypada do gustu specyficzny smak marchewki.

Do sałatek polecamy olej z nasion marchwi marki Dary Natury, który urozmaici codzienną porcję zielonych warzyw. Poszukującym nowych smaków proponujemy natomiast absolutny hit – kiszona marchew. Będzie świetną alternatywą dla kiszonej kapusty i idealnie sprawdzi się w surówkach, a nawet na kanapkach! Kolejnym niebagatelnym pomysłem jest wykorzystanie liści marchwi – doprawisz nią zupy i z jej pomocą przygotujesz pyszne, witaminowe pesto.

Przeczuwamy, że wśród Was są także osoby doceniające przede wszystkim dużą zawartość beta-karotenu kryjącego się w tych niepozornych warzywach. W takim przypadku zwracamy się ku absolutnej klasyce i wybieramy sok z marchwi, najlepiej ekologiczną wersję marki Dennree.

Marchew - zastosowanie w kosmetyce

Zaznaczaliśmy już w tym artykule, że właściwości marchwi mają w dużym stopniu wpływ na kondycję skóry. Nie dziwi więc, że na bazie tego warzywa powstają kosmetyki pielęgnacyjne, które dbają o naturalny wygląd skóry. Jeśli Twoja cera zaczyna się starzeć i utraciła swój dawny blask, może czas na zmiany? Zamiast zwykłego kremu nawilżającego wypróbuj organiczny krem z ekstraktem z marchwi marki Ava.

Domowe kosmetyki z marchwi

Możesz też samodzielnie przygotować produkty pielęgnacyjne z marchwi. Jak? Startą na tarce marchewkę wymieszaj z łyżką miodu, łyżką oliwy z oliwek i sokiem z połowy cytryny. Możesz także wybrać mniej zaawansowaną wersję i startą marchewkę połączyć tylko z oliwą z oliwek. Jako tonik na niedoskonałości skóry sprawdzi się także świeżo wyciśnięty sok z marchwi – wystarczy przetrzeć nim skórę twarzy i gotowe.

wysyłka w 24 godziny
-14%
wysyłka w 24 godziny
© 2022 - All rights reserved Sklepy internetowe