Pomarańcza – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie



Pomarańcze, owoce należące do rodziny cytrusów, to popularny smakołyk na całym świecie. Latem bywają orzeźwiającą przekąską lub składnikiem lodów i napojów, zimą – ulubionym dodatkiem do rozgrzewających herbat i wypieków. Ich wartość tkwi nie tylko w doskonałym smaku, ale też we właściwościach zdrowotnych i zastosowaniu kosmetycznym. Jakie są korzyści z jedzenia pomarańczy i czemu warto wprowadzić ją do codziennej diety?

SPIS TREŚCI

  1. Pomarańcza i jej odmiany
  2. Właściwości zdrowotne pomarańczy
  3. Właściwości kosmetyczne pomarańczy
  4. Pomarańcza a odchudzanie. Ile kcal ma pomarańcza?
  5. Pomarańcza skarbnicą witamin i minerałów
  6. Kulinarne zastosowanie pomarańczy

Pomarańcza i jej odmiany

Obecnie słodka pomarańcza jest najczęściej hodowanym drzewem owocowym na świecie. Pochodzi z Chin i Indii; w Europie pojawiły się dopiero w XV wieku, w wyniku migracji ludów.

Jakie są odmiany pomarańczy? Najpopularniejszą jest pomarańcza słodka, mająca wiele podgatunków: od tych o nazwie Blond lub Portogallo, poprzez odmiany o krwistoczerwonym wnętrzu i dużej zawartości witaminy C: Moro, Tarocco, Sanguigno, aż po gatunki Washington Navel czy Navelina – słynące z charakterystycznego „pępka” na szczycie, braku pestek i wyraźnej słodyczy.

Warto wspomnieć też o podgatunku o nazwie bergamota, mającej szerokie zastosowanie odmianie pomarańczy gorzkiej. Jest ona źródłem olejku bergamotowego, stosowanego w produkcji herbaty earl grey oraz kosmetologii, a także cennego olejku neroli, używanego w produkcji perfum oraz aromaterapii i medycynie.

Właściwości zdrowotne pomarańczy

Pomarańcze nie tylko świetnie smakują – warto je spożywać także ze względu na korzyści zdrowotne.

Są źródłem witaminy C, beta-karotenu i witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego, tak potrzebnego osobom w ciąży. Obalamy tym samym jeden z mitów: jedzenie pomarańczy w ciąży nie jest niebezpieczne, jeśli tylko przyszła mama nie ma uczulenia na ten owoc! Wręcz przeciwnie, doskonale sprawdza się jako źródło błonnika, wspomagającemu procesy trawienne oraz obniża ciśnienie, dlatego osobom ciężarnym zaleca się spożycie około 85 g tego owocu dziennie.

Dzięki pomarańczy dostarczymy też organizmowi wielu witamin i minerałów. Częste spożywanie pomarańczy może pomóc w walce z nadciśnieniem, cholesterolem, problemami układu nerwowego, trawiennego i odpornościowego. Liczne badania pokazały również, że regularne spożycie pomarańczy zapobiega problemom ze wzrokiem i udarom.

Nie tylko miąższ owocu jest cenny – olejek pomarańczowy ma właściwości uspokajające, dlatego często stosuje się go w aromaterapii. Wykazuje też właściwości antybakteryjne, przydając się przy przeziębieniach, stanach zapalnych i leczeniu trądziku. Pozytywnie wpływa też na układ trawienny, przyspieszając przemianę materii i pobudzając apetyt.

Właściwości kosmetyczne pomarańczy

Przemysł kosmetyczny wykorzystuje ekstrakty z owoców, kwiatów i liści pomarańczy w produktach po opalaniu i chroniących skórę przed fotostarzeniem się i wolnymi rodnikami.

Właściwości pomarańczy wynikają z dużej ilości flawonoidów, antocyjanów i witaminy C. Te pierwsze chronią i wzmacniają naczynia krwionośne, a witamina C jest silnym antyoksydantem i korzystnie wpływa na syntezę kolagenu, więc pomaga w szybszym gojeniu się ran, stanów zapalnych i podrażnień.

Regeneracja komórek i poprawa elastyczności skóry to zasługa obecnych w pomarańczy kwasów AHA. Pomagają one też zwalczać pierwsze zmarszczki i przebarwienia skórne oraz mają właściwości złuszczające, dlatego wyciągi z pomarańczy stosuje się w kosmetykach oczyszczających, redukujących zaskórniki, wypryski i ślady po trądziku.

Olejki z kwiatów (neroli) lub liści pomarańczy (petitgrain) są równie cenne: pomagają ograniczyć wydzielanie sebum bez przesuszenia skóry; często stosowany w produktach do skóry tłustej, łojotokowej i trądzikowej, a także naczynkowej, wrażliwej i dojrzałej.

Pomarańcza a odchudzanie. Ile kcal ma pomarańcza?

Wiemy już, że właściwości pomarańczy są bardzo różnorodne i że warto wprowadzić ją do swojej diety. Ale czy pomarańcza jest kaloryczna?

Na szczęście 100 gram pomarańczy to zaledwie 47 kcal. Średniej wielkości pomarańcza to około 70 kalorii. Z kolei 100 g soku zawiera 45 kcal.

Warto też pamiętać, że owoc ten ma działanie przyspieszające przemianę materii i procesy trawienne – dlatego jego spożycie może pomóc w zrzucaniu nadprogramowych kilogramów.

Należy jednak uważać na soki dostępne w marketach – większość z nich jest dodatkowo słodzona i produkowana z koncentratów, zawierających dużo cukrów prostych. Dużo lepiej jest kupować tylko soki ze świeżo wyciskanych owoców lub samemu wyciskać owoce w domu. Trzeba też pamiętać, że 100 g kandyzowanej skórki pomarańczowej to już 309 kcal.

Pomarańcza skarbnicą witamin i minerałów

Wspomnieliśmy już, jak wiele wartościowych substancji zawierają te owoce. Poniżej pełna lista, z której dowiecie się, jakie witaminy znajdziemy w pomarańczy.

Wartości odżywcze (na 100 g):

  • Kalorie - 49 kcal
  • Błonnik - 2,40 g

Witaminy:

  • Witamina C - 53,2 mg
  • Równoważnik folianów - 30,0 µg
  • Witamina B1 (tiamina) - 0,09 mg
  • Witamina B2 (ryboflawina) - 0,04 mg
  • Witamina B3 (witamina PP, niacyna) - 0,28 mg
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) - 0,25 mg
  • Witamina B6 (pirydoksyna) - 0,06 mg
  • Witamina B9 (kwas foliowy) - 30,0 µg
  • Witamina B4 (cholina) - 8,40 mg
  • Witamina A - 225 i.u.
  • Witamina A - 11,00 µg RAE
  • Alpha karoten - 11,00 µg
  • Beta karoten - 71,0 µg
  • Beta-kryptoksantyna - 116 µg
  • Luteina+Zeaksantyna - 129 µg
  • Witamina E - 0,18 mg

Minerały:

  • Wapń - 40,0 mg
  • Żelazo - 0,10 mg
  • Magnez - 10,00 mg
  • Fosfor - 14,00 mg
  • Potas - 181 mg
  • Cynk - 0,07 mg
  • Miedź - 0,05 mg
  • Mangan - 0,03 mg
  • Selen - 0,50 µg

Kulinarne zastosowanie pomarańczy

Wspomniane wyżej wykorzystanie pomarańczy w kosmetyce, perfumiarstwie czy wspomaganiu zdrowej kondycji organizmu to oczywiście nie wszystko.

Owoce można spożywać na surowo, w postaci soku lub w formie przetworów: dżemów i kremów. Świeże pomarańcze są doskonałym dodatkiem do sałatek i dań mięsnych, smoothie oraz deserów. Kandyzowana skórka pomarańczowa jest popularnym dodatkiem w cukiernictwie – na polskim gruncie szczególnie lubianym w okresie bożonarodzeniowym. Gorzka pomarańcza wykorzystywana jest do produkcji znanego likieru Curaçao. Esencję pomarańczową często dodaje się do ciast i słodyczy.

Jak widzicie, korzyści z pomarańczy są trudne do zliczenia. A jakie są Wasze ulubione zastosowania tego owocu?

© 2022 - All rights reserved Sklepy internetowe