Sposoby na refluks i zgagę


 

Zgaga, refluks kwasowy, choroba refluksowa – czym są i jak są sposoby na walkę z nimi? Przedstawimy 10 produktów, które pomagają w zwalczaniu tych dolegliwości układu pokarmowego oraz 10 produktów najczęściej odpowiedzialnych za ich występowanie.

Co to jest refluks kwasowy, zgaga i choroba refluksowa przełyku? Czy są tym samym?

Nazwy refluks kwasowy, zgaga i choroba refluksowa przełyku są często używane zamiennie, jednak mają różne definicje.

Refluks kwasowy to cofnięcie się treści żółciowej przez dolny zwieracz przełykowy do przełyku.

Zgaga jest objawem refluksu kwasowego - to uczucie pieczenia i bólu w przełyku.

Choroba refluksowa przełyku oznacza z kolei refluks kwasowy występujący chronicznie. O chorobie refluksowej mówimy wtedy, gdy objawy refluksu kwasowego występują przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Co na zgagę? 15 domowych sposobów

Zawartość szafek kuchennych często okazuje się zaskakująca – nie inaczej może być w przypadku szukania recepty na zgagę. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak produkty codziennego użytku mogą pomóc Ci w walce z palącym uczuciem w przełyku lub za mostkiem.

  1. Mleko. Jeżeli cierpisz na zgagę, zastanów się nad wprowadzeniem do swojej diety produktów typu mleko, kefir lub maślanka. Przysłowiowa szklanka choć jednego z tych produktów mlecznych przyniesie ulgę. Pamiętaj jednak, by wybierać świeże mleko. Ta metoda pomoże także na zgagę w ciąży, podczas której tak ważne jest sięganie po jak najłagodniejsze preparaty.

  2. Herbaty i napary ziołowe. Herbata z żywokostu, rdest wielokwiatowy, napar z prawoślazu czy kwiatu lipy – to tylko niektóre naturalne sposoby na zgagę, które stosowano w ziołolecznictwie od dawna. Domowej roboty napary pomagały w walce ze zgagą, a przy okazji wspierały prawidłowe działanie organizmu. Osobom zmagającym się z tym schorzeniem poleca się także inne napary, m.in. na bazie kwiatu nagietka.

  3. Migdały. Dodajesz je do owsianki i zdrowych deserów? Jeżeli zmagasz się ze zgagą, spróbuj zjeść kilka migdałów bez żadnych dodatków – uczucie nieprzyjemnego palenia powinno zniknąć. Działają alkalizująco, pomagając zachować właściwe pH w przewodzie pokarmowym i zmniejszając wydzielanie kwasu żołądkowego.

  4. Imbir. Kolejny sposób na zgagę to imbir mający właściwości przeciwzapalne. Znany jest także jako jako skuteczny środek na dolegliwości żołądkowe - posiada właściwości absorbujące kwas żołądkowy (chyba, że spożyjemy go za dużo – wtedy efekt może być dokładnie odwrotny). Codzienne żucie cienkiego plasterka świeżego imbiru może znacznie zmniejszyć pieczenie w przełyku. Osoby, które nie przepadają za smakiem tej rośliny, uspokajamy - wystarczy tylko kilka minut.

  5. Siemię lniane. Pomocne może okazać się również siemię lniane, które posiada cenne właściwości alkalizujące i pokrywa śluzami podrażniony przełyk. Łyżkę zmielonych ziaren zalej 200 ml gorącej wody i odczekaj 15 minut. Powstały napój pij dwie godziny przed snem, a w dzień – godzinę przed posiłkiem.

  6. Kminek. sprawdzi się zarówno w formie naparu, jak i ziarenek. Nie bez powodu uważany jest za jeden ze skuteczniejszych naturalnych sposobów na niestrawności pokarmowe – pobudza wydzielanie soków trawiennych (żołądkowego, jelitowego i trzustkowego) oraz posiada właściwości rozkurczające.

  7. Koper włoski. skuteczny sposób na zgagę stosowany już od pokoleń. Koper włoski pomoże nie tylko w walce ze nieprzyjemnym schorzeniem, ale wykazuje również łagodzące działanie, które doceniają zwłaszcza osoby zmagające się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. Pomaga też w obniżaniu złego cholesterolu, zapobiega zatwardzeniom, ma działanie przeciwzapalne i nawilża przesuszona skórę głowy.

  8. Ocet jabłkowy. Łyżeczkę octu jabłkowego wystarczy dodać do szklanki letniej wody. Spokojnie, jeżeli nie smakuje Ci tak przygotowany napój, możesz śmiało urozmaicić go łyżeczką miodu. Warto się przemóc, ponieważ ocet jabłkowy potrafi szybko załagodzić uczucie pieczenia w przełyku.

  9. Owsianka. Zawiera mało tłuszczu i dużo błonnika. Działa na żołądek łagodząco. Spożywanie produktów bogatych w błonnik w naturalny sposób zmniejsza ryzyko wystąpienia refluksu kwasowego.

  10. Banan.y Mają wiele wartości odżywczych, ale posiadają też inna, mało znaną zaletę: pomagają zwalczyć bakterie odpowiedzialne za tworzenie się wrzodów. Uwaga – najlepsze dla żołądka są banany dojrzałe. Młode, zielonkawe owoce zawierają znacznie więcej kwasu.

  11. Jogurt. Ze względu na obecność w jogurcie żywych kultur bakterii, uznaje się je za jeden z najlepszych naturalnych probiotyków. Jogurty to także jeden ze sposobów na refluks żołądka.

  12. Owoce morza. Zawierają wiele białka i zdrowych tłuszczów omega-3, za to bardzo niewiele „złych” tłuszczów nasyconych. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają działanie przeciwzapalne, a korzyści zdrwotone, jakie przynoszą organizmowi, są nie do przecenienia.

  13. Ananas i papaja. Mają w składzie proteazę, czyli enzym trawienny, który pomaga w rozbijaniu białka ze spożywanych produktów. Wprowadzenie tych owoców do diety może złagodzić pojawiający się refluks i zapobegać chorobie refluksowej.

  14. Natka pietruszki. Zawiera glutaminę - aminokwas zwalczający stany zapalne w jelitach. Zmniejsza także refluks kwasowy i neutralizuje kwasy w soku żołądkowym (działanie alkalizujące), zapobiegając zgadze.

  15. Pistacje. Wspomagają proces trawienia i zawierają mnóstwo błonnika oraz składników odżywczych (m. in. witaminę B6, tiaminę, magnez i miedź). Pomagają w utrzymaniu odpowiedniej ilości pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym.

Domowe sposoby na zgagę mogą, ale oczywiście nie zawsze muszą być skuteczne. Metody, o których przeczytałeś w tym artykule, są mało inwazyjne i bezpieczne, co sprawia, że warto sięgnąć po nie w pierwszej kolejności. Jeśli po zastosowaniu powyższych porad i zmianie nawyków żywieniowych nie odczuwasz jednak ulgi, warto skonsultować się ze specjalistą.

Jak zapobiegać zgadze? Profilaktyka

Walka ze zgagą to przede wszystkim zmiana codziennych nawyków żywieniowych. Rezygnacja z niektórych pokarmów pomoże Ci w walce ze zgagą i pozwoli na nowo zadbać o swoje zdrowie. Zgaga bywa uciążliwa, ale profilaktyka potrafi w tym przypadku wiele zdziałać. Jak zapobiegać zgadze? Co ją powoduje i czego należy unikać?

Spróbuj ograniczyć spożywanie:

  • - alkoholu,
  • - kawy,
  • - herbaty,
  • - tłustych, ostrych i smażonych potraw,
  • - gazowanych napojów i owocowych soków,
  • - owoców cytrusowych,
  • - czekolady,
  • - silnie przetworzonej żywności.
  • - cytrusów i pomidorów
  • - surowego czosnku i cebuli
  • - mięty

Jeśli chcemy uniknąć problemów z układem pokarmowym, powinniśmy ograniczyć spożywanie powyższych produktów, zwłaszcza przed snem.


Vivio Migdały całe 1 kg -37%
28,99 zł 45,99 zł
Vivio Migdały całe 1 kg
w magazynie
Targroch Migdały naturalne ciemne 1 kg -38%
w magazynie
Bio Planet Płatki owsiane 1 kg Bio -20%
w magazynie
Targroch Pistacje prażono-solone 1 kg -19%
w magazynie
Mlekovita Mleko UHT 3,2% 1 l -10%
w magazynie
Targroch Migdały naturalne - ciemne 500 g -17%
w magazynie
BioLife Płatki owsiane 1 kg Bio -9%
w magazynie
Helpa Suchy prowiant Ananas 20 g -20%
w magazynie
BioLife Siemię lniane Złoto 250 g Bio -10%
w magazynie
Bakalland Siemię lniane 200 g -7%
w magazynie
Bakalland Pistacje prażone 70 g -20%
w magazynie
© 2021 - All rights reserved Sklepy internetowe