Witaminy i suplementy dla seniorów



Zastanawiasz się, jakie witaminy wybrać dla osoby starszej w wieku 60+ lub 70+? Nie wiesz, jak dobrać odpowiednie suplementy do stanu zdrowia seniora? W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, dlaczego warto dbać o odpowiednio zbilansowaną dietę i suplementację w każdym wieku. Zapraszamy do lektury!

SPIS TREŚCI

  1. Witaminy dla seniorów – dlaczego są tak ważne?
  2. Jakie witaminy zażywać po 65. roku życia?
  3. Seniorska dieta pełna witamin – nie tylko suplementacja!

Witaminy dla seniorów – dlaczego są tak ważne?

Zacznijmy od odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytanie: dlaczego w ostatnim czasie mówi się tak wiele o suplementach diety dla seniorów?

Wiemy, że wraz z wiekiem zapotrzebowanie energetyczne spada. Wiemy też, że wraz ze spadkiem zapotrzebowania energetycznego wzrasta zapotrzebowanie na dostarczanie organizmowi witamin, mikro- i makroelementów. Niedobory powyższych elementów zaburzają prawidłowe funkcjonowanie organizmu i często sprawiają, że proces starzenia jest bardziej dotkliwy.

Na szczęście obecnie na rynku suplementów diety obserwujemy coraz większy wybór zestawów witamin stworzonych z myślą o seniorach.

Jakie witaminy zażywać po 65. roku życia?

Zastanawiasz się, jakie wybrać witaminy dla seniora 60+? Na to pytanie nie ma jednoznacznej, uniwersalnej odpowiedzi – każdy przypadek jest inny.

Dużo zależy od ogólnego stanu zdrowia seniora, ale także od historii chorób (tych przebytych, ale i przewlekłych). Przed rozpoczęciem suplementacji polecamy zatem konsultację z lekarzem, a poniżej przedstawiamy kilka witamin, które najczęściej poleca się osobom starszym.

Witamina D3

Niedobór witaminy D3 to bardzo powszechny przypadek, zwłaszcza u seniorów. Zbyt mała ilość tej witaminy w organizmie może przyczyniać się do większego ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera, chorób tarczycy, miażdżycy czy nadciśnienia tętniczego. O suplementację witaminą D3 warto zadbać przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym. Wtedy można też wzbogacić dietę o tłuste ryby morskie, produkty zbożowe i mleko.

Antyoksydanty, czyli witaminy A, C i E

Witaminy A, C i E to zestaw przeciwutleniaczy, który chroni komórki przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników. Te uszkadzają bowiem ściany naczyń krwionośnych i mogą prowadzić do problemów z cholesterolem a nawet zawałów. Witamina E wykazuje także działanie antyrakowe.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B odpowiadają nie tylko za sprawnie funkcjonujący układ nerwowy, ale także krwionośny. Znajdują się w większości zestawów witamin dla seniora.

Koenzym Q10 (ubichinol) i kwas hialuronowy - suplementy na skórę

Wśród witamin i suplementów dla babci i dziadka nie może zabraknąć preparatu zawierającego koenzym Q10 (inaczej ubichinol). Jest to związek chemiczny naturalnie wytwarzany przez organizm, jednak z wraz z wiekiem jego poziom spada. Zbyt mała ilość substancji przyspiesza starzenie, powoduje uczucie zmęczenia oraz problemy z przemianą materii. Dlatego tak ważne jest, aby seniorzy dbali o odpowiedni poziom tego dobroczynnego enzymu.

Koenzym Q10 ma szerokie zastosowanie. Nie tylko korzystnie wpływa na wygląd skóry. Wspiera również leczenie schorzeń takich, jak: miażdżyca, nadciśnienie, niewydolność krążenia, parodontoza, choroba Parkinsona i cukrzyca. Co więcej, hamuje negatywne działanie wolnych rodników i niszczy je – dlatego słusznie nazywany jest „witaminą młodości”. Preparat dostępny jest w wygodnej formie kapsułek.

Idealny prezent dla babci i dziadka to także dobroczynny kwas hialuronowy, który niesłusznie kojarzony jest wyłącznie z zabiegami medycyny estetycznej. To właśnie ta substancja odpowiada za nawodnienie i nawilżenie skóry, które w starszym wieku jest znacznie mniejsze. Suplementacja tego kwasu znacząco poprawia wygląd skóry. Preparat w kapsułkach (dostępny jest również kwas hialuronowy połączony z kolagenem) może zahamować takie przypadłości jak: suchość skóry czy zmarszczki. Seniorzy mogą wyglądać zdrowo i atrakcyjnie.

Suplementy dla seniora – które wybrać?

Wybierając suplementy i witaminy dla osób starszych zwróć uwagę na kilka czynników. Zapotrzebowanie na poszczególne składniki może się także różnić się w zależności od stanu zdrowia oraz diety starszych osób. Osoby po 60. roku życia powinny chronić układ wzrokowy i dbać o pamięć, czyli układ nerwowy. W tym przypadku najczęściej suplementuje się luteinę, witaminę A i witaminy z grupy B.

Po 70. roku życia suplementacja powinna koncentrować się na wzmocnieniu stawów i kości. Wtedy do gry wkraczają preparaty z witaminą D i wapniem, które pozwalają dbać o kości, ale wpływają także na prawidłową pracę serca i zapobiegają nowotworom. Dodatkowo poleca się suplementować witaminę E i kwasy omega-3, które przyspieszają procesy regeneracji.

Osoby powyżej 80. roku życia powinny przyjmować kwasy tłuszczowe omega-3, które wzmacniają serce, działają przeciwzapalnie i wspomagają organizm w walce z różnego rodzaju infekcjami oraz stanami zapalnymi.

Wybierając suplementy dla seniorów zwróć uwagę nie tylko na dietę i stan zdrowia, ale także na styl życia. Starsze osoby często mają problemy z przełykaniem – w takiej sytuacji może się okazać, że zamiast tabletek lub kapsułek lepszym rozwiązaniem będą suplementy w płynie. Poniżej przedstawiamy kilka suplementów, które mogą być pomocne w trosce o zdrowie starszych osób:

  • Witamina B od Aura Herbals – suplement diety w kroplach, który dostarcza dziennego zapotrzebowania witamin z grupy B, biotyny i kwasu foliowego.
  • Tran norweski Moller’s – zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 i dzienną dawkę witaminy D, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
  • Witamina C marki Targroch – sproszkowana witamina C, która jest produktem mniej przetworzonym od witaminy C występującej w formie kapsułek.
  • Wapń, magnez i cynk marki Viridian – trójca zdrowia, która zadba o prawidłowe funkcjonowanie mięśni, silne kości, układ nerwowy, mięśniowy i odpornościowy.
  • Witamina D3 od Aura Herbals – suplement diety w kroplach, który dostarcza organizmowi witaminy D3 oraz K2 dbających m.in. o układ kostny.

Seniorska dieta pełna witamin – nie tylko suplementacja!

Nawet najlepsze witaminy dla seniora nie zastąpią odpowiednio zbilansowanej diety – to codzienne posiłki są podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu, jego silnikiem napędowym.

Pełnowartościowa dieta to jednak jedno z większych wyzwań w przypadku osób starszych. Zapotrzebowanie kaloryczne w tym wieku znacznie spada, a diety seniorów często pozostawiają wiele do życzenia. Posiłki powinny być bogate w świeże owoce i warzywa, zwierzęce białko, warzywa strączkowe i zdrowe tłuszcze. Należy także pamiętać o odpowiedniej ilości spożywanej wody!

Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiesz już, że suplementacja w diecie seniorów jest niezwykle istotna. Dobre witaminy w połączeniu z odpowiednio zbilansowaną dietą zadbają o prawidłowe funkcjonowanie organizmu i podniosą codzienny komfort życia!

© 2022 - All rights reserved Sklepy internetowe