Wprowadzenie do codziennej diety tzw. superfoods, czyli żywności zawierającej skoncentrowane ilości naturalnych witamin, minerałów i antyoksydantów, ma niebagatelny wpływ na cały ludzki organizm, a w szczególności na system immunologiczny. Pozytywne działanie superżywności na odporność potwierdzają zarówno współczesne badania, jak i tradycyjna medycyna ludowa.

Wiele osób zastanawia się, jakie produkty w diecie na odporność są najbardziej skuteczne. Wbrew pozorom, bardzo łatwo je znaleźć w warzywniaku czy w sklepie ze zdrową żywnością.

Trzeba jednak pamiętać, że nie ma jednego, cudownego środka chroniącego przed chorobami. Dieta na odporność powinna być przede wszystkim zbilansowana i pozbawiona żywności wysoko przetworzonej. Kluczem do sukcesu jest różnorodność zawartych w niej składników.

Superżywność na odporność. Co jeść, aby poprawić działanie układu immunologicznego?

Kurkuma

Kurkuma jest znana przede wszystkim ze swoich właściwości przeciwzapalnych - jej systematyczne dodawanie do posiłków pozytywnie wpływa na wzmocnienie układu immunologicznego. Poza tym, działa lekko wykrztuśnie, przyspiesza oczyszczanie organizmu z toksyn, niszczy wolne rodniki i poprawia nastrój.

Na Dalekim Wschodzie, skąd pochodzi kurkuma, uważa się, że po prostu przedłuża ona życie. Warto dodawać ją jak najczęściej dodawać do zup, ryżu oraz smoothies - oprócz poprawy właściwości zdrowotnych, nada pożywieniu także piękny, żółty kolor.

Imbir

Ten niepozorny korzeń nie tylko przyjemnie rozgrzewa, ale także dezynfekuje i zwalcza stany zapalne w organizmie. Przypisuje mu się także działanie rozkurczowe i przeciwwymiotne.

Jest idealnym dodatkiem do herbaty podczas chłodnych pór roku, sprawdzi się także we wszelkiego rodzaju daniach egzotycznych oraz swojskich flaczkach i pasztetach.

Jagody goji

To prawdziwa skarbnica cennych składników, wspomagających kompleksowe wzmocnienie organizmu – jagody goji zawierają witaminę C, witaminy z grupy B, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz liczne mikroelementy. Codzienną porcję jagód goji można dorzucić np. do porannej porcji musli.

superzywność wzmacniająca odporność

Nasiona chia

Nasiona chia to bogate źródło kwasów tłuszczowych omega 3 i ALA. NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) są konieczne do prawidłowego działania układu immunologicznego, a 100g chia zawiera ich znacznie więcej, niż taka sama ilość łososia. Są także bogate w minerały i witaminy z grupy B.

Spożywa się je w niedużych ilościach (do 1-2 łyżek dziennie) jako składnik puddingów, dodatek do wypieków czy musli.

Czosnek

Czosnek to prawdziwy pogromca wirusów i bakterii, niezastąpiony w okresie sezonowych przeziębień. Poprawia odporność organizmu dzięki wysokiej zawartości antyutleniaczy oraz allicyny, która wykazuje działanie bakteriobójcze i odpowiada za charakterystyczny zapach czosnku. Ponadto pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi i obniża poziom cholesterolu.

Czosnek dodaje się do dań gotowanych, marynat i dressingów. Jest także dostępny w formie bezzapachowych suplementów.

Produkty z bakteriami probiotycznymi

Jelita odgrywają niebagatelną rolę w budowaniu odporności. Za ich prawidłowe funkcjonowanie w ramach układu odpornościowego odpowiada flora bakteryjna. Aby ją wzmocnić i zapewnić sobie odpowiednie proporcje dobroczynnych drobnoustrojów, należy sięgać po wszelkiego rodzaju kiszonki oraz sfermentowane przetwory mleczne, takie jak kefir lub jogurt. Warto spożywać je codziennie, gdyż oprócz bakterii probiotycznych zawierają one także inne cenne składniki odżywcze.

Superżywność znajdziesz na Bee.pl. Sprawdź »


Zobacz także: