Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

  • 9788378508243
  • 3 dni
"Wierszyki dźwięczne i ciche" stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2-3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole...

18.00 zł

Dodaj do schowka

Opis

"Wierszyki dźwięczne i ciche" stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2-3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy.

Dużą pomocą dla dzieci są "obrazkowe głoski", które nie wymagają od nich umiejętności analizy głoskowej i odwołują się wprost do dźwięków znanych z otoczenia i utrwalonych w wierszykach. Wierszyki nie są przeznaczone dla określonej grupy wiekowej. Odwołują się do świata bliskiego dziecku: historyjek o zwierzętach, baśni i sytuacji z dnia codziennego, a przez to nie sprawiają wrażenia żmudnych ćwiczeń. Większa liczba wierszyków na głoski [t], [d], [n] została zawarta w Wierszykach drogowskazach przygotowujących dziecko do prawidłowej wymowy głoski [r].

Wskazówki logopedyczne:

  • Uporządkowanie wierszyków jest zgodne z naturalnym procesem  rozwoju mowy, przy czym głoski: [f], [p], [t], [k] są łatwiejsze od ich dźwięcznych odpowiedników: [w], [b], [d], [g].
  • U dzieci z wymową bezdźwięczną (to znaczy takich, które np. zamiast "dzień dobry" wypowiadają "cień topry") proponuję zacząć ćwiczenia od samogłosek, następnie głosek [m], [n], [w], potem warto przerobić głoski [ź], [z], [ż], [dź], [dz], [dż] ze zbiorku Niepoważne wierszyki (trzecia część cyklu), a dopiero na końcu wprowadzić głoski [b], [d], [g].
  • Litery: w, b, d, g na końcu wyrazu lub w sąsiedztwie spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, natomiast literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. "dąb, pięć, w czwartek, chleb, stóg" czytamy: "domp, pjeńć, f czfartek, chlep, stuk".

Przy każdej głosce jest narysowana kredka. Dziecko może pokolorować każdą kredkę innym kolorem i wypełnić nim wszystkie konturowe litery oznaczające daną głoskę. W nauce liter pomogą także "obrazkowe głoski" z końca książki.

We wstępie chcę też wyrazić wdzięczność prof. Bronisławowi Rocławskiemu i pani Joannie Trzaskalik, których wiedza logopedyczna zainspirowała mnie do napisania cyklu wierszyków poświęconych polskim głoskom, oraz pani Katarzynie Węsierskiej za cenne wskazówki redakcyjne. Życzę dzieciom postępów w nauce mówienia, czytania i pisania oraz wiele radości z obcowania z wierszykami, a nauczycielom, rodzicom, logopedom, glottodydaktykom - by wiersze stały się praktyczną pomocą we wspieraniu dziecięcych wysiłków.

Autorka

Recenzje

Podziel się swoją opinią

Oceń produkt

Szczegóły - Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

  • Autor: Monika Lubina
  • Wydawnictwo Impuls
  • Oprawa: Miękka
  • Rok wydania: 2015
  • Ilość stron: 52
  • Format: 16x23,5 cm
  • Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
  • Model: 9788378508243
  • Język: polski
  • Podtytuł: a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch
  • ISBN: 9788378508243
  • EAN: 9788378508243
  • Wymiary: 16.0x23.5x0.5