Sezon jesienno-zimowy zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie już wkrótce rozpocznie się proces przygotowywania niezastąpionych kiszonek. Do najpopularniejszych z nich z całą pewnością należą kiszone ogórki i kapusta. Oprócz doskonałego i niepowtarzalnego smaku warto również poznać charakterystyczne właściwości kiszonek, które sprawiają, że są tak zdrowe.

Zdrowe kiszonki - poznaj ich zalety

Kiszonki a odporność organizmu

Od lat wiadomo, że kiszone warzywa są probiotykami naturalnego pochodzenia. Zawierają bakterie kwasu mlekowego, które niezwykle korzystnie wpływają na pracę przewodu pokarmowego. W procesie kiszenia wytwarza się unikalna substancja - kwas mlekowy. Kwas ten nie tylko wzbogaca florę bakteryjną jelit, dzięki czemu przyspiesza procesy trawienne i wspomaga przyswajalność składników odżywczych z pożywienia, ale jest również bardzo istotny w syntezie witamin. Co więcej, kiszonki zawierają witaminy z grupy B, odpowiedzialne za prawidłowe trawienie oraz dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci.

Kiszone warzywa dostarczają organizmowi również witaminy A, C i E, a także cenne pierwiastki, takie jak wapń czy magnez. Wszystkie te substancje zawarte w kiszonkach przyczyniają się do zwiększenia odporności, co z pewnością okaże się przydatne w chłodne, jesienne dni. Najważniejsze jest jednak to, by kiszonki były niepasteryzowane, pozbawione sztucznych dodatków, a najlepiej wykonać je własnoręcznie!. Naturalny proces fermentacji sprawia, że kiszone warzywa zawierają więcej cennych dla organizmu składników niż te pochodzące ze sklepów.


Zdrowe kiszonki

Co nadaje się do kiszenia?

Ogórki i kapusta to warzywa, które od dawna wiodą prym wśród domowych kiszonek. Wynika to z tego, że zawierają dużą ilość wody i cukru, dzięki czemu łatwo poddają się procesowi fermentacji. Warto jednak wiedzieć, że do kiszenia świetnie nadają się również inne warzywa, takie jak papryka, buraki, marchew, cebula, czosnek, a nawet kalafior! Nic nie stoi na przeszkodzie, by ukisić także owoce - na przykład jabłka albo gruszki.

Kiszone warzywa są świetnym dodatkiem do głównych dań, ale dobrze sprawdzą się również w roli zdrowej przekąski. Co ważne, kiszonki są niskokaloryczne, ponieważ w procesie fermentacji zawarty w nich cukier w dużej mierze przekształca się w kwas mlekowy. W rezultacie kiszone warzywa i owoce zawierają o wiele mniej kalorii od świeżych. Zdrowe kiszonki są także bogate w błonnik, który pobudza pracę jelit oraz daje poczucie sytości, co przyczynia się do utrzymania prawidłowej wagi.

Domowe kiszonki?

Nic prostszego! Przy wykonywaniu domowych przetworów bardzo ważne jest to, by wszystkie warzywa i owoce były dojrzałe i świeże - najlepiej pochodzące z zaufanego źródła. Sam proces kiszenia jest nieskomplikowany:

1. Warzywa (z wyjątkiem kapusty, którą kisi się nieco inaczej) należy umieścić w słojach, dodać przyprawy, a następnie zalać solanką.

2. Naczynie powinno przez kilka dni stać w ciepłym miejscu z uchyloną pokrywką, a następnie należy je zakręcić i odstawić do chłodniejszego pomieszczenia.

Zdrowe kiszonki w diecie - to się opłaci. Samodzielnie przygotowanie kiszonek jest stosunkowo łatwe i nie wymaga wiele czasu. W sezonie na kiszenie wiele warzyw i owoców można nabyć w korzystnych cenach. Biorąc pod uwagę fakt, jak zdrowe są domowe kiszonki, z całą pewnością należy spróbować włączyć je do codziennego jadłospisu.