Wiele mówi się na temat szkodliwości tłuszczów, jednak chodzi tutaj głównie o tłuszcze rafinowane - czyli pozbawione praktycznie wszystkich cennych właściwości prozdrowotnych. Są jednak i zdrowe oleje - roślinne, tłoczone na zimno.

W naszej codziennej diecie nie może zabraknąć odpowiedniej ilości węglowodanów i białek, jak również tłuszczów. Bardzo ważne jest jednak to, by spożywać ich odpowiednią ilość, a także zwracać uwagę na jakość oraz to w jakiej formie je spożywamy. Obróbka termiczna niszczy wszystko, co dobre nawet w nierafinowanych olejach, dlatego też tak ważne jest , by przyjmować je na surowo. W tej formie idealnie nadają się na przykład do sałatek - polepszają ich smak i wzbogacają o cenne składniki odżywcze. Zatem który zdrowy olej wybrać?

Zdrowe oleje tłoczone na zimno - poznaj ich zalety

Utarło się przekonanie, że tłuszcze są złe, tuczą i należy ich unikać. Jest w tym sporo racji, jednak chodzi tutaj o tłuszcze przetworzone, a dokładniej o rafinowane oleje. Z kolei zimnotłoczone tłuszcze roślinne to zdrowe oleje, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Obecnie mamy całkiem bogaty wybór surowych olejów roślinnych, dzięki czemu nie ma mowy o monotonii w kuchni. Każdy z nich zawiera szereg cennych substancji o działaniu prozdrowotnym, dlatego też warto włączyć je do swojego codziennego menu. Oczywiście nawet ze zdrowymi tłuszczami nie należy przesadzać. Organizm nie potrzebuje ich zbyt wiele, jednak są niezbędne ze względu na zawarte w nich kwasy tłuszczowe. Nie chodzi jednak o to, aby każdego dnia objadać się olejami i dodawać je w dużej ilości do każdego posiłku. Kilka łyżeczek w zupełności wystarczy, by pokryć dobowe zapotrzebowanie na ten makroskładnik.

Nawet osoby odchudzające się nie powinny rezygnować całkowicie ze spożywania tłuszczu. Nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć niezbędnych NNKW, a są one potrzebne między innymi do produkcji hormonów. Należy też pamiętać, że to właśnie w tłuszczach rozpuszczają się witaminy A,D,E i K. Brak tłuszczu w diecie to prosta droga do nabawienia się niedoborów witamin i minerałów. Bez niego organizm nie jest w stanie ich przyswoić.

Po które oleje sięgać?

Zdrowe oleje to z pewnością te uzyskiwane z orzechów laskowych, orzechów włoskich, awokado, kokosów, orzeszków pinii, nasion cedru syberyjskiego, sezamu, ryżu, żurawiny wielkoowocowej, nasion konopi, pestek winogron, pestek śliwek, z ostu, nasion lnu, pestek słonecznika, nasion czarnuszki, pestek dyni, oliwek, a nawet rzepaku.

Wszystkie te oleje posiadają szereg prozdrowotnych właściwości (pod warunkiem, że są tłoczone na zimno). Najlepiej jest kupować oleje wyprodukowane z surowców pochodzenia ekologicznego. Wówczas można mieć pewność, że spożywa się wysokiej jakości tłuszcze, niezawierające żadnych niepożądanych substancji. W żadnym wypadku takich olejów nie należy poddawać obróbce termicznej, a szczególnie smażyć na nich. Na skutek działania wysokiej temperatury powstają bowiem szkodliwe kwasy trans, które są źródłem wolnych rodników i mają kancerogenne działanie.