Papryka pochodzi z Ameryki Południowej i należy do rodziny psiankowatych, do której zaliczają się również pomidory i ziemniaki. Występuje w wielu odmianach, różniących się kształtem, kolorem, smakiem oraz ostrością. Wszystkie rodzaje papryki są zdrowe, niskokaloryczne i bogate w witaminy. Kolory tego warzywa odpowiadają jego dojrzałości: papryka czerwona jest najbardziej dojrzała i najsłodsza i to właśnie tej odmianie poświęcamy niniejszy artykuł.

SPIS TREŚCI

Papryka czerwona - właściwości
Papryka czerwona - przeciwwskazania
Papryka czerwona - wartości odżywcze, witaminy, kalorie
Papryka czerwona - zastosowanie

Papryka czerwona - właściwości

Już rdzenni Amerykanie wiedzieli, że czerwona papryka jest zdrowa - powszechnie używali jej jako lekarstwa, szczególnie w chorobie zwyrodnieniowej stawów. Do dziś ekstrakty z tego warzywa znajdują zastosowanie w plastrach zwalczających bóle ze strony układu kostnego. Ze względu na wysoką zawartość witaminy C papryka czerwona pomaga także zapobiegać zawałom serca i zaburzeniom krążenia.

Za pikantny smak ostrych odmian czerwonej papryki odpowiada kapsaicyna - substancja, która poza byciem pożądaną przez osoby spragnione mocniejszych wrażeń kulinarnych, przyspiesza przemianę materii i wspomaga odchudzanie. Papryka to także bogactwo flawonoidów, które zapewniają działanie przeciwutleniające, a co za tym idzie - zmniejszają ryzyko wielu chorób, w tym zawału serca.


Papryka czerwona >>


Papryka czerwona - przeciwwskazania

Warzywo to ma także ciemne strony - surowa papryka, zwłaszcza w nadmiarze, może powodować kłopoty trawienne, a także alergie krzyżowe. Prawdopodobnie zawiera bowiem białko podobne do tego, które występuje w brzozie. Osoby z uczuleniem na pyłki tego drzewa muszą zatem uważać.

Papryka czerwona - wartości odżywcze, witaminy, kalorie

Ile kalorii ma papryka czerwona? W przeciwieństwie do papryczek chili, słodka papryka ma tę zaletę, że można jej zjeść więcej. Aż 90% papryki stanowi woda, a zawartość kalorii w 100 g waha się w granicach 20-37 kcal. Poniżej przedstawiamy, jakie witaminy oraz inne odżywcze wartości kryją się w tym wspaniałym warzywie.

Wartości odżywcze w 100 g czerwonej papryki:

  • Wartość energetyczna - 20-37 kcal
  • Tłuszcz - 1 g
  • Białko - 1 g
  • Węglowodany - 6 g (glukoza 2,3 g; fruktoza 3,7 g)
  • Błonnik - 4 g

Witaminy:

  • Betakaroten - przeciwutleniacz, chroni przed nowotworami i miażdżycą: 2,125 µg (106,3% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina A - retinol: 354 µg (39,3%)
  • Witamina B6 - wzmacnia układ nerwowy i odpornościowy: 450 µg (22,5%)
  • Kwas foliowy - uczestniczy w tworzeniu tak zwanych hormonów szczęścia: 50 µg (12,5%)
  • Witamina C - przeciwutleniacz poprawiający wchłanianie żelaza: 140 mg (140%)
  • Witamina E - opóźnia procesy starzenia: 2,9 mg (24,2%)

Minerały:

  • Żelazo - pomaga w transporcie produktów przemiany materii: 0,5 mg (4,4% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas - ważny w regulacji ciśnienia krwi: 260 mg (6,5%)
  • Magnez - wzmacnia mięśnie i nerwy: 14 mg (4%)
  • Miedź - uczestniczy w tworzeniu tkanki miękkiej i krwi: 80 µg (6,4%)

Papryka czerwona - zastosowanie

Papryka czerwona może się pochwalić szerokim spektrum zastosowań w kuchni. Do najpopularniejszych sposobów jej obróbki należą:

  • Smażenie: kawałki papryki smażymy na nieprzywierającej patelni lub woku 3-4 minuty, doprawiamy pieprzem, solą i oliwą.
  • Duszenie: podsmażoną paprykę umieszczamy w garnku, doprawiamy koncentratem pomidorowym, bulionem i gotuje pod przykryciem na małym ogniu.
  • Grillowanie: paprykę przed ułożeniem na grillu smarujemy marynatą z oliwy, czosnku, pieprzu, soli i bazylii, po czym grillujemy ze skórką około 5 minut.
  • Pieczenie: posmarowane marynatą kawałki papryki umieszczamy na blaszce i pieczemy 30-45 minut. Łatwa do przygotowania jest także faszerowana papryka pieczona - z ryżem, warzywami, mielonym mięsem czy serem.

Łatwym do przygotowania daniem są również rozmaite przetwory z papryki - cenne zwłaszcza w okresie chłodnym, gdy nasza odporność potrzebuje wzmocnienia. Papryka na zimę może być przyrządzana poprzez:

  • Marynowanie: zblanszowane kawałki papryki umieszczamy w wygotowanym słoiku wekowym, zalewamy osolona wodą, olejem lub octem i konserwujemy 15 minut w piekarniku nagrzanym do 160 stopni. Gotowa papryka marynowana jest zdatna do spożycia nawet do roku.
  • Kiszenie: kawałki papryki zalewamy solanką, po 8-10 godzinach przekładamy do naczynia, dociskamy i pozostawiamy na co najmniej 3 dni. Kiszona papryka nadaje się do jedzenia przez wiele miesięcy.

To tylko niektóre przykłady zastosowania papryki, a przecież nie wspomnieliśmy nawet o przyprawie w postaci mielonej papryki, bez której nie sposób wyobrazić sobie dobrze przyprawionego gulaszu czy ratatouille. Papryka czerwona to bez wątpienia jedno z najcenniejszych, a w dodatku najsmaczniejszych warzyw - warto więc dbać, by zajmowało stałe miejsce w naszym jadłospisie.


Zobacz także: