Cynamon to jedna z najpopularniejszych przypraw korzennych, produkowana z wysuszonej kory cynamonowca. Ma intensywny, słodko-korzenny zapach aromat, dlatego często używa się go do słodkich wypieków i rozgrzewających napojów. Jest obowiązkowym dodatkiem do szarlotki, pieczonych jabłek, grzańca lub bożonarodzeniowych pierniczków, ale oprócz walorów smakowych ma niezwykłe właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne.

Cynamon

Jaki jest wpływ cynamonu na organizm i czemu warto go stosować w kuchni? Dowiecie się z tego artykułu!

SPIS TREŚCI

  1. Cynamon i jego właściwości lecznicze
  2. Cynamon na skórę? Właściwości kosmetyczne cynamonu
  3. Maseczka z cynamonu – przepis
  4. Cynamon – wartości odżywcze, witaminy, minerały
  5. Cynamon – przeciwwskazania


Cynamon i jego właściwości lecznicze

Cynamon to prawdziwy zdrowotny booster – źródło wielu niezbędnych dla zdrowia substancji. Najważniejsze z nich to aldehyd cynamonowy, który ma właściwości antynowotworowe i pomaga w walce z rakiem jelita grubego. Równie cenna jest epikatechina, zapobiegająca występowaniu i wspomagająca leczenie chorób neurodegradacyjnych, jak zespół Alzheimera czy choroba Parkinsona. Ale to nie wszystko – jakie jeszcze są właściwości cynamonu?

Olejek cynamonowy z powodzeniem stosuje się w walce z przeziębieniem i infekcjami górnych dróg oddechowych. Ma też działanie rozgrzewające, dlatego warto dodawać go zimą profilaktycznie do herbaty lub kawy.

Cynamon skutecznie usuwa z naszego organizmu nadmiar tłuszczu – już pół łyżeczki tej przyprawy sprawi, że zbędne kilogramy będą szybciej znikać! Na dodatek ustabilizuje się gospodarka węglowodanowa naszego organizmu. Cynamon cejloński i olejek cynamonowy przydaje się też przy problemach żołądkowych: stosowany jest przy zatruciach pokarmowych i biegunkach.

Wyciąg z kory cynamonowca korzystnie oddziałuje na poziom cholesterolu i glukozy u chorych na cukrzycę typu II. Działa przeciwmiażdżycowo i zmniejsza ryzyko chorób serca; stosują go też osoby z nadciśnieniem, bo szybko i skutecznie je obniża.

Cynamon na skórę? Właściwości kosmetyczne cynamonu

Cynamon powinno się też stosować w pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Wpływ cynamonu na skórę jest powszechnie wykorzystywany przez przemysł kosmetyczny. Używa się go w produkcji masek, kremów i peelingów. Przyprawa ta ma właściwości antybakteryjne, więc pojawia się w składzie produktów przeciwtrądzikowych. Poza tym rozjaśnia przebarwienia, wyrównuje koloryt skóry i pomaga w walce z wypryskami. Jeśli zaś użyjemy startego grubo cynamonu w peelingu, pomoże nam walczyć z cellulitem.

Jeśli wasze włosy są osłabione, wypadają i łamią się, zastosujcie płukankę lub maseczkę z cynamonu! Wspomaga ON porost włosów, wzmacnia je i odżywia. Należy jednak uważać, bo częste stosowanie go może nadać kosmykom rudych odcieni.

Maseczka z cynamonu – przepis

Oto prosty przepis na domową maseczkę z cynamonu:

Składniki:

  • 25 g miodu
  • 1 łyżka stołowa zmielonego cynamonu

Sposób przygotowania:

  1. Zmieszaj dokładnie miód i cynamon, odstaw na 10 minut.
  2. Nałóż maseczkę na oczyszczoną wcześniej skórę twarzy.
  3. Po 15 minutach zmyj ją chłodną wodą przy pomocy delikatnej ściereczki lub wacika kosmetycznego.
  4. Stosuj maseczkę 2-3 razy w tygodniu, aby uzyskać oczyszczoną, odżywioną cerę, wyregulować wydzielanie sebum i pozbyć się niedoskonałości.

Cynamon – wartości odżywcze, witaminy, minerały

Cynamon jest tak potrzebną naszemu organizmowi przyprawą, ponieważ zawiera wiele witamin i minerałów. Spójrzcie na poniższą listę i sami się przekonajcie, że cynamon to prawdziwy super food!

Wartości odżywcze mielonego cynamonu (na 100 g):

  • Wartość energetyczna – 247 kcal
  • Białko ogółem – 3.99 g
  • Tłuszcz – 1.24 g
  • Węglowodany – 80.59 g
  • Błonnik – 53 g

Witaminy:

  • Witamina C – 3.8 mg
  • Tiamina – 0.022 mg
  • Ryboflawina – 0.041 mg
  • Niacyna – 1.332 mg
  • Witamina B6 – 0.158 mg
  • Kwas foliowy – 6 µg
  • Witamina A – 295 IU
  • Witamina E – 2.32 mg
  • Witamina K – 31.2 µg

Minerały:

  • Wapń – 1002 mg
  • Żelazo – 8.32 mg
  • Magnez – 60 mg
  • Fosfor – 64 mg
  • Potas – 431 mg
  • Sód – 10 mg
  • Cynk – 1.83 mg

Kwasy tłuszczowe:

  • Nasycone – 0,345 g
  • Jednonienasycone – 0,246 g
  • Wielonienasycone – 0,068 g

Cynamon – przeciwwskazania

Kiedy powinniśmy unikać cynamonu? Jeśli cierpimy na choroby wrzodowe lub nasz organizm ma skłonność do krwotoków. Przyprawę tę powinny też odstawić osoby w ciąży, ponieważ jego nadmierne spożycie może doprowadzić do poronienia.

Cynamon może też uczulać, więc warto obserwować reakcje naszego organizmu po jego spożyciu. Osoby chore na cukrzycę powinny skonsultować się z lekarzem, jaka ilość jest dla nich bezpieczna, ponieważ przyprawa ta silnie wpływa na regulację cukru we krwi.

Jeśli powyższe schorzenia nas nie dotyczą oraz dbamy o odpowiednie proporcje spożywanych produktów, wprowadźmy cynamon do codziennego menu. Sposobów na to jest wiele: można dodawać go do owsianki lub twarożku (doskonale zastępuje cukier, bo nadaje potrawie subtelnej słodyczy!), kawy, herbaty, kompotu lub drinków. Cynamon jest wspaniałym niezastąpionym do wypieków z jabłkami, ciasta marchewkowego oraz bożonarodzeniowych ciasteczek i piernika.


Zobacz także: