Wybór odpowiedniego śniadania dla cukrzyka jest bardzo istotny – podobnie jak w przypadku osób zdrowych, jest to jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. Ale decyzja o tym, co zjeść, wcale nie jest łatwa. Badania wykazały, że stężenie cukru we krwi po śniadaniu jest dwukrotnie wyższe niż po obiedzie i późniejszych posiłkach. Dlatego też ważne jest, aby śniadanie dla diabetyka zawierało produkty o niskim indeksie glikemicznym, odpowiednie ilości białka, które zapobiega wzrostowi poziomu cukru we krwi przez cały ranek, zdrowe tłuszcze bogate w cenne NNKT oraz świeże warzywa i wybrane owoce. Tak skomponowany posiłek pomoże unormować poranny metabolizm i utrzymać energię przez cały dzień. Jest także istotne, aby śniadania dla diabetyków były urozmaicone oraz łatwe i szybkie w przygotowaniu.

śniadanie dla cukrzyka

5 śniadaniowych inspiracji dla diabetyków

SHAKE

Różnego rodzaju koktajle, owocowe i warzywne, stają się coraz bardziej popularne – mogą one stanowić również smaczną opcję śniadaniową dla diabetyków. W shakerze wystarczy umieścić odtłuszczone mleko lub jogurt, pół szklanki sezonowych lub mrożonych owoców jagodowych oraz inne dodatki, takie jak kiełki pszenicy, orzechy >> czy bogate w błonnik otręby >> pszenne. W kilka sekund odżywczy koktajl jest gotowy do spożycia.

PŁATKI PEŁNOZIARNISTE

Płatki zbożowe >> na ciepło lub zimno to doskonały pomysł na szybkie śniadanie – zawierają one tzw. cukry złożone, które powoli rozkładają się w organizmie, nie powodując gwałtownych skoków poziomu glukozy, a także witaminy, minerały i błonnik. Owsiankę lub inne pełnoziarniste płatki dla diabetyków przyrządza się z odtłuszczonym mlekiem lub niskokalorycznym jogurtem. Nie dodaje się do nich cukru ani masła, ale można wzbogacić je świeżymi owocami oraz posłodzić słodzikiem stewiowym lub innym odpowiednim dla diabetyków.

NALEŚNIKI

Dla urozmaicenia śniadań warto sięgnąć po pełnoziarniste naleśniki czy tortille, które świetnie zastąpią grube kromki pieczywa. Po podgrzaniu można posmarować je serkiem typu light, a następnie dodać świeże warzywa: paprykę, cebulę, rukolę oraz kawałki wędzonego łososia. Po zawinięciu danie kroi się na małe, apetyczne kawałki.

OMLETY I INNE POTRAWY Z JAJEK

Jajka zawierają sporo białka, dlatego też można je wykorzystać, przyrządzając śniadanie dla diabetyka. Jajecznica z warzywami i pełnoziarniste pieczywo czy omlet powinny być przygotowywane na nieprzywierającej patelni, z minimalną ilością tłuszczu. W wersji na słodko do omleta podaje się owoce, twarożek light czy bezcukrowy dżem dla diabetyków. Innym wariantem zbliżonym do omletów są muffinki – masę jajeczną z niewielką ilością mąki z pełnego przemiału i innymi dodatkami zapieka się w piekarniku w specjalnych foremkach.

TWAROŻEK

Wiejski twarożek light to bogate źródło białka i wapnia, a dzięki dodatkom łatwo odmienić smak tego dania i uniknąć kulinarnej nudy. Serek warto zmiksować dla uzyskania aksamitnej konsystencji, a następnie dodać do niego na przykład owoce jagodowe, orzechy, ziarna czy wiórki kokosowe. Wcześniejsze prażenie orzechów, ziaren słonecznika czy dyni na suchej patelni sprawia, że stają się one jeszcze smaczniejsze.

O czym jeszcze pamiętać?

Przyrządzając śniadanie dla diabetyka, warto jeszcze pamiętać o:

  • pilnowaniu wielkości porcji,
  • dzieleniu talerza na cztery zgodnie z zasadą: ¼ białka, ¼ złożonych węglowodanów, ½ pozbawionych skrobi warzyw,
  • wyborze chudych wędlin i niskotłuszczowych serów,
  • sięganiu po zdrowe tłuszcze, takie jak te zawarte w oliwie z oliwek, awokado, orzechach czy rybach morskich,
  • zwracaniu uwagi na napoje – kawa z mlekiem 2% i bezcukrowym słodzikiem będzie na pewno lepszym wyborem niż ta słodzona ze śmietanką.