Suszone warzywa >>

Burak, czyli dobrze znane i uważane za dość pospolite warzywo ma wiele prozdrowotnych właściwości. Zalicza się je do grona superżywnści (superfoods). Choć kosztuje niewiele, zawiera całe bogactwo składników odżywczych, jest niskokaloryczny i powinien znaleźć się w diecie każdego z nas - nawet, jeśli jesteśmy sportowacami. Jakie dokładnie ma właściwości i dalczego to warzywo jest tak wartościowe warzywo? Sprawdźmy, na co pomaga.

SPIS TREŚCI

Burak - charakterystyka
Właściwości buraków
Wartości odżywcze buraka
Które buraki są najzdrowsze?
Jak jeść buraki?
Przeciwwskazania. Kto nie powinien jeść buraków?


Burak - charakterystyka

Burak to znane ludziom od tysiącleci warzywo korzenne, które uprawiane jest nie tylko w naszej części Europy, ale również w krajach basenu Morza Śródziemnego, na Bliskim Wschodzie, nad Morzem Kaspijskim czy subkontynencie indyjskim. Jadalna jest właściwie cała roślina - zarówno kulisty lub wydłużony korzeń, jak i botwina, czyli liście. Ta ostatnia jest chętnie wykorzystywana w kuchni polskiej czy ukraińskiej. Nic dziwnego - nasz kraj należy do największych producentów buraka ćwikłowego na świecie.

Właściwości buraków

Jakie właściwości ma burak? To niepozorne warzywo to nie tylko pyszny składnik sałatek czy baza do barszczu. To również bardzo prozdrowotny składnik naszej diety. Burakom przypisuje się wiele korzystnych właściwości. Oto one.

Walka z anemią

Krwiście czerwony kolor powodował przez lata niesłuszne kojarzenie buraka z obfitością żelaza. I choć nie jest to prawdą, to te wyjątkowe warzywa pomagają w absorpcji tego niezbędnego minerału, przyczyniają się do wzrostu produkcji czerwonych krwinek oraz poprawiają wydolność organizmu. Jedzenie buraków to istotny (choć warto pamiętać, że nie jedyny) element walki z niedokrwieniem. Ich spożywanie jest jednym z najlepszych działań uzupełniających (obok suplementacji żelaza).

Ochronny wpływ na organizm

Sposobów, w jakie buraki ćwikłowe wspomagają utrzymanie naszego organizmu w dobrej kondycji, jest co najmniej kilka. Jednym z przykładów na ich pozytywny wpływ jest silne działanie przeciwutleniające zawartych w nich barwników - betacyjanów. To właśnie one odpowiadają za intensywny kolor soku z buraka i są jednymi z najsilniejszych przeciwutleniaczy, czyli substancji chroniącymi przed efektami tzw. stresu oksydacyjnego i mogącymi mieć rakotwórcze działanie.

Inny sposób, w jaki sok z buraka działa ochronnie na nasz organizm, to pomoc w wychwytywaniu nadmiaru homocysteiny z krwi. Wysoki poziom tego składnik znacząco zwiększa szanse zachorowania na miażdżycę. W przypadku przyszłych mam, namiar homocysteiny może nawet stanowić zagrożenie dla płodu.

Pomocny w czasie menopauzy

Liczne badania wykazują, że zawarte w buraku składniki takie, jak polifenole, zmniejszają dyskomfort związany z menopauzą, która bardzo obniża jakość życia w tym newralgicznym okresie. Bogata w buraki dieta pomaga zwalczać uderzenia gorąca, łagodzi osteoporozę, wyrównuje pracę serca i pomaga zmniejszyć częstotliwość występowania migren.

Świetnie wspomaga odporność

Buraki i pozyskiwany z nich sok to świetny środek wspomagający odporność, co jest szczególnie przydatne w okresie jesienno-zimowym. Nie tylko poprawia odporność i zmniejsza szanse na złapanie infekcji wirusowych, ale również - dzięki wykrztuśnemu działaniu - pomaga w walce z kaszlem i skraca czas trwania przeziębienia. Dzięki bogactwu polifenoli i witamin (m.in. witaminy C), burak to wspaniała bomba witaminowa wzmacniająca odporność.

Soki warzywne >>

Wartości odżywcze buraka

Buraki są warzywami lekkostrawnymi i niskokalorycznymi. W 100 g znajduje się tylko około 44 kcal i bardzo dużo składników mineralnych, co czyni z nich idealny materia dla osób na diecie. Znajdziemy w nich spore ilości witaminy C, witaminy B1, cenny wapń, magnez czy potas.

Które buraki są najzdrowsze?

Jeśli chodzi o odmiany czy sam wybór buraków do spożycia, to warto szukać tych świeżych, z cienką i sprężystą skórką. Idealne buraczki nie powinny mieć więcej, niż 8 cm średnicy. Polecane gatunki to burak opolski F1 czy Czerwona Kula.

Jak jeść buraki?

Popularne są zarówno dania z buraków (np. pieczone albo w formie surówki), jak i sok. Która forma spożywania jest najzdrowsza? Warto mieć na uwadze, że większość cennych składników mineralnych zawartych w burakach jest rozpuszczalna w wodzie. Dlatego możemy przyjąć, że najzdrowsze dania z buraków to (w kolejności od najbardziej wartościowych):

  • sałatki przyrządzane na bazie surowych warzyw,
  • soki z surowych buraków,
  • buraki pieczone,
  • barszcz.

Pamiętajmy, że im bardziej przetwarzamy warzywo, tym większa strata cennych składników.

Przeciwwskazania. Kto nie powinien jeść buraków?

Buraki - mimo licznych właściwości leczniczych - nie są dla wszystkich. Z uwagi na niektóre znajdujące się w nim składniki, nie powinny ich jeść osoby zmagające się z:

  • problemami gastrycznymi,
  • cukrzycą,
  • RZS (reumatoidalne zapalenie stawów),
  • dną moczanową,,
  • kamicą nerkową.

Ze względyu na obecnść szczwianów, ograniczać spożycie tego warzywa powinny również osoby cierpiące na kłębuszkowe zapalenie nerek oraz inne problemamy z nerkami. Ewentualne wprowadzenie do diety najlepiej skonsultować z lekarzem.


Zobacz także: