Cukinia, zwana także kabaczkiem, to warzywo z rodziny dyniowatych, które największą popularnością cieszyło się wśród mieszkańców Ameryki Południowej i Meksyku. Na rynku można znaleźć kilka odmian cukinii (w tym żółtą i pasiastą), ale zielona jest zdecydowanie najbardziej znana. Ile kalorii ma cukinia? Czy jest odpowiednia dla diabetyków? W jaki sposób wykorzystać ją w kuchni? Tego dowiecie się z poniższego artykułu. Miłej lektury!

SPIS TREŚCI

Cukinia – właściwości
Cukinia - wartości odżywcze i witaminy
Cukinia – przeciwwskazania
Cukinia – zastosowanie

Cukinia – właściwości

W dobie importowanych z zagranicznych źródeł produktów nierzadko zaczynamy zastanawiać się nad wartościami odżywczymi poszczególnych warzyw. Czy cukinia jest zdrowa? Wszystko zależy od tego, z jakich źródeł pozyskujemy codzienną dawkę warzyw. Te w supermarkecie niekoniecznie pochodzą z ekologicznych upraw bez oprysków, te z lokalnego targu są zdecydowanie lepszym wyborem.

Cukinia ze względu na bogactwo wartości odżywczych i minerałów posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Jest produktem chętnie spożywanym przez osoby, które się odchudzają, ale nie tylko – to także częsty składnik diety diabetyków. Cukinia jest stosunkowo niskokalorycznym warzywem, a co ważniejsze – ma także niski indeks glikemiczny i nie powoduje gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Ceni się ją także za dużą zawartość błonnika, który sprawia, że szybciej czujemy się najedzeni, a przy tym wpływa na usprawnienie procesu trawienia i lepszą przemianę materii.

Regularne spożywanie cukinii może także wzmocnić krzepliwość krwi i poprawić pracę mózgu. Dzięki właściwościom alkalizującym, warzywo to skutecznie odkwasza organizm. Cukinia przeciwdziała także gromadzeniu się wody w organizmie. To również doskonałe źródło witaminy C i związków przeciwutleniających, które mają zbawienny wpływ na stan skóry i naturalnie opóźniają procesy starzenia.


cukinia


Cukinia - wartości odżywcze i witaminy

Ile kalorii ma cukinia w 100 gramach? Jakich witamin i wartości odżywczych może dostarczyć nam to warzywo? Poniżej przedstawiamy najważniejsze witaminy i minerały.

Wartości odżywcze:

  • Wartość energetyczna - 21 kcal
  • Białko ogółem - 2.71 g
  • Tłuszcz - 0.40 g
  • Węglowodany - 3.11 g
  • Błonnik - 1.1 g

Witaminy:

  • Witamina C – 34.1 mg
  • Tiamina – 0.042 mg
  • Ryboflawina – 0.036 mg
  • Niacyna - 0.705 mg
  • Witamina B6 - 0.142 mg
  • Kwas foliowy - 20 µg
  • Witamina A – 490 IU

Minerały:

  • Wapń – 21 mg
  • Żelazo - 0.79 mg
  • Magnez - 33 mg
  • Fosfor - 93 mg
  • Potas - 459 mg
  • Sód – 3 mg
  • Cynk - 0.83 mg

Cukinia – przeciwwskazania

Kiedy nie powinno spożywać się cukinii? Przede wszystkim w przypadku jakichkolwiek problemów żołądkowych, na przykład chorób układu pokarmowego, biegunek, wrzodów żołądka czy stanów zapalnych woreczka żółciowego. Gotowana cukinia lub jej smażona wersja często łączone są z wszelkiego rodzaju przyprawami czy dodatkami, które są przeciwwskazane przy wyżej wymienionych schorzeniach. Nie jest także polecana osobom, które cierpią na choroby nerek, z uwagi na problemy z wydalaniem soli potasu z organizmu.

Cukinia – zastosowanie

Cukinia w codziennych kuchennych rewolucjach znajduje wiele zastosowań – począwszy od smażenia, duszenia i pieczenia poprzez marynowanie, a nawet jedzenia bez jakiejkolwiek obróbki termicznej.

Wszystkim zastanawiającym się, czy cukinię można jeść na surowo, odpowiadamy zatem: tak, jak najbardziej! Przygotujecie dzięki niej pyszny makaron, tzw. zoodles lub pełnowartościowy i odżywczy sok z cukinii. To zielone warzywo świetnie sprawdzi się jako urozmaicenie leczo czy wszelkich dań z makaronem. Będzie także idealna jako podstawa zapiekanki, placuszków lub ratatouille. Cukinia sprawdzi się także w nieco bardziej słodkich połączeniach – z tego warzywa przygotujecie bowiem pyszne, zdrowe ciasto.

Wiesz już ile kalorii ma cukinia, znasz także podstawowe właściwości tego warzywa. To, czy włączysz ją do swojej diety, zależy oczywiście tylko od Ciebie, ale serdecznie polecamy urozmaicanie codziennego jadłospisu o porcję tego pysznego i, co istotne, niskokalorycznego warzywa.


Zobacz także: