Ciążowe dolegliwości, mimo że uciążliwe, są typowe dla okresu ciąży i nie powinny być przedmiotem niepokoju. Większość z nich mija z czasem, jednak w przypadku bardziej nasilonych lub nieprzemijających warto sobie pomóc, najlepiej w sposób naturalny i bezpieczny dla ciebie i dziecka. Niekiedy wystarczy zmodyfikować dietę lub zmienić nawyki i tryb życia.

ciążowe dolegliwości

Jak opanować nudności i wymioty?

Nudności należą do jednych z pierwszych objawów ciąży i są odpowiedzią na wysoki poziom hormonów ciążowych we krwi. Są mylnie nazywane porannymi. Mogą utrzymywać się przez cały dzień. Ich nasilenie jest różne, tak jak różne są kobiety, a niekiedy nudnościom mogą towarzyszyć wymioty. Są one jednym z najbardziej dokuczliwych objawów, które potrafią zreorganizować nam życie, jednak da się nad nimi w pewnym stopniu zapanować. Pośpiech i stres nasilają mdłości, dlatego powinno się zmienić tryb życia, zwolnić tempo i przyjrzeć się swojej diecie. Przede wszystkim nie należy szybko wstawać z łóżka, lecz jeszcze przed wstaniem zjeść drobną przekąskę. Mogą to być herbatniki, krakersy lub ciasteczka imbirowe.

  • Imbir jest naturalnym środkiem na nudności, nie tylko ciążowe. Można go pić w herbacie lub gotową herbatkę imbirową. Do picia dobre są również woda z cytryną, zielona herbata oraz niegazowana woda.
  • Posiłki powinny być niewielkie, lecz spożywane często. Najlepsze są potrawy lekkostrawne, gotowane lub duszone. Z dań smażonych, tłustych, ciężkostrawnych, pikantnych oraz ze słodyczy lepiej w tym czasie zrezygnować. Idealnym posiłkiem, zwłaszcza rano jest pieczywo z miodem i banan, dostarczające potrzebnej energii oraz działające łagodzące na nudności.
  • W ciągu dnia pomocne okazać się może żucie miętowej gumy.

Niestrawność i zgaga? Dieta pomaga

Niestrawność oraz towarzysząca jej zgaga to obok porannych mdłości najczęstsze dolegliwości kobiet w ciąży. Na ich pojawienie się ma wpływ podwyższony poziom progesteronu, który rozluźnia zwieracz przełyku, pozwalając treści żołądkowej cofać się i wywoływać nieprzyjemne uczucie pieczenia w gardle. W bardziej zaawansowanej ciąży dolegliwości mogą się nasilać z uwagi na rosnącą macicę, która uciska żołądek.

Zgadze można zapobiegać poprzez odpowiednie wykonywanie codziennych czynności oraz poprzez właściwą dietę.

  • Nie należy się schylać, uciskać brzucha i zbyt długo siedzieć.
  • Należy też zadbać o odpowiednie, nieuciskające, lekkie i przewiewne ubranie.
  • Najważniejsza jest jednak lekkostrawna dieta, bez tłustych, pikantnych i słodkich potraw.
  • Nie należy się przejadać, lecz jeść często, ale mniejsze porcje.
  • Niektórym na zgagę pomaga picie mleka, jednak jest to ulga chwilowa, dlatego lepsze jest picie wody, by rozcieńczyć kwas żołądkowy.
  • Nie należy kłaść się do łóżka po obfitym posiłku oraz układać się wyżej, korzystając z dodatkowej poduszki.
Wzdęcia w ciąży pojawiają się wskutek ucisku rosnącej macicy na jelita. Dolegliwości nasilają się po zjedzeniu produktów wzdymających, takich jak nasiona strączkowe, kiełki pszenicy, otręby, kalafior, warzywa kapustne oraz cebula. Posiłki należy spożywać bez pośpiechu, na siedząco i dobrze przeżuwając. Powinno to w znacznym stopniu ograniczyć nieprzyjemne dolegliwości.


Zaparcia i hemoroidy - poznaj sposób na te ciążowe dolegliwości

Zaparcia pojawiają się w wyniku zmian hormonalnych, które wpływają na pracę jelit. Na leniwe jelita pomoże ruch, spacery oraz nieforsowna gimnastyka. Należy też pić dużo wody i unikać kawy oraz mocnej herbaty. W diecie powinna pojawić się odpowiednia ilość błonnika pochodząca z owoców, warzyw, z pełnoziarnistego pieczywa, z kasz i ryżu.

Na wypróżnienia pomoże też siemię lniane w postaci kisielu, suszone śliwki, kefir lub maślanka. Należy unikać słodyczy oraz wyeliminować czekoladę. Z zaparciami wiążą się hemoroidy, których można uniknąć, stosując odpowiednią dietę, ruszając się oraz dbając o regularne wypróżnienia. Ciążą ma być dla przyszłej matki czasem radosnego oczekiwania. Niestety dość często staje się udręką, za sprawą pojawiających się ciążowych dolegliwości. Każda ciąża jest inna, w każdej pojawiają się inne dolegliwości, o różnym nasileniu. Na szczęście istnieją proste, domowe sposoby, które pomagają się ich pozbyć lub ograniczą je do minimum.