Stało się… Nadeszła jesień, a wraz z nią spadły temperatury, zmniejszyła się ilość słońca, a dni stały się krótsze. To kilka powodów, które w zupełności wystarczą, aby dopadła Cię jesienna chandra. Wiele osób uważa, że to wymysł, ale naukowcy potwierdzają, że co roku cierpi na nią nawet 30% Polaków. Jest ona o tyle niebezpieczna, że w połączeniu ze stresem może prowadzić do sezonowej depresji i zaburzeń afektywnych SAD. Czy możesz temu zapobiec i uchronić się przed negatywnymi skutkami jesieni?

  1. Jesienna chandra – na czym polega?
  2. SAD – przyczyny i objawy
  3. Jesienna depresja - jak jej zapobiegać
  4. Nie daj się jesiennej chandrze!

Jesienna chandra – na czym polega?

Kiedy dni stają się coraz krótsze, Twojemu organizmowi brakuje słońca. Stajesz się apatyczny i tracisz energię, a nieprzyjemna aura i coraz niższe temperatury sprawiają, że masz ochotę zakopać się pod kołdrą i nie wychodzić. Pojawiająca się melancholia powoduje, że uchodzi z Ciebie wszelka ochota i pozytywne nastawienie. Ciężko jest zachować uśmiech na twarzy i codzienną radość, jeśli otacza Cię szara rzeczywistość (dosłownie!) i wszystkiego się odechciewa.

Jesienna depresja w medycznej terminologii to seasonal affective disorder (w skrócie SAD, z języka angielskiego smutny). Jest to sezonowa zmiana emocjonalna, która może się okazać niebezpieczna. Wpływając zarówno na sferę zawodową jak i prywatną, może pogorszyć Twoje relacje z otoczeniem i pozbawić zapału, który motywował Cię do sukcesów w pracy. Dlatego zapobiegaj obniżeniu nastroju – dzięki temu nie odczujesz negatywnych skutków jesieni i zachowasz wigor, ciesząc się piękną porą roku, jaką wbrew powszechnemu twierdzeniu jest jesień.

Chandra >>

SAD – przyczyny i objawy

Do głównych przyczyn depresji sezonowej można zaliczyć:

niedobór światła słonecznego, który prowadzi do rozstrojenia zegara biologicznego i wpływa na zakłócenie rytmu snu, zmniejszoną produkcję serotoniny, którą organizm zastępuje melatoniną potęgującą senność i apatię, szarość i deszcz za oknem, które powodują smutek i brak zapału do aktywności, spadek temperatur powodujący niechęć do wychodzenia na zewnątrz.

Objawy to przede wszystkim spadek sił witalnych i apatia. Tracisz ochotę na aktywności, które wcześniej sprawiały Ci przyjemność. Brak chęci działania potęguje przygnębienie i niechęć w każdej sferze życia, co negatywnie może odbić się na Twoich relacjach z otoczeniem lub sytuacji zawodowej. Jeśli widzisz u siebie podobne objawy, nie lekceważ swojego stanu. Są skuteczne sposoby na walkę z depresją sezonową – dzięki nim możesz cieszyć się pełnią życia i docenić pozytywne aspekty jesiennej aury.

Jesienna depresja - jak jej zapobiegać

Aby uniknąć negatywnych skutków jesiennej depresji, zadbaj holistycznie o swoje ciało i umysł. Oto najskuteczniejsze sposoby na jesienną chandrę.

Dieta

Podstawową kwestią jest odpowiednio zbilansowana dieta (dieta oznacza sposób odżywiania, nie odchudzanie). Upewnij się, że w Twoim codziennym jadłospisie znajdują się wszystkie niezbędne witaminy i minerały. Wraz z zakończeniem zbiorów sezonowych owoców, bardzo często zdarza się, że organizm nie dostaje żadnych zamienników. Osłabiony brakiem witamin będziesz bardziej podatny na negatywny wpływ jesiennej aury. Prawidłowo skomponowane menu powinno zawierać przede wszystkim witaminy takie jak A, D, E i K.

Suplementacja

Dodatkowa suplementacja w okresie jesiennym z pewnością pomoże Ci zachować odpowiednie ilości mikroskładników w organizmie. Naukowcy szczególnie zalecają dodatkowe spożywanie witaminy D, którą możesz znaleźć w morskich rybach, serach pleśniowych, jajkach i produktach mlecznych. Jeśli ilość pozyskana z pożywienia nie będzie dla Ciebie wystarczająca, warto zastanowić się nad dodatkową suplementacją. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, które pomogą uzupełnić niedobory.

Aktywność fizyczna

Kolejnym ważnych krokiem, aby zapobiec SAD, jest utrzymanie aktywności fizycznej. Jeśli dotąd byłeś aktywny, postaraj się taki pozostać. Obniżenie temperatur może zniechęcać do uprawiania sportów zewnętrznych, ale jest na to sposób – możesz przenieść się na siłownię lub ćwiczyć w domu. Dzięki regularnemu wysiłkowi, organizm zachowa ogólną sprawność i siłę, a Ty zyskasz pewność siebie i rewelacyjne samopoczucie. Codzienne spacery i systematyczne ćwiczenia wysiłkowe utrzymają Twoje ciało w zdrowiu. Aktywność fizyczna wpływa również na podniesienie poziomu odporności, co z pewnością okaże się przydatne w okresie jesiennych zachorowań. Postaraj się więc ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu.

Stosunkowo nowym, ale polecanym przez lekarzy rozwiązaniem jest także fototerapia. Są to zabiegi medyczne z wykorzystaniem światła, którego tak bardzo brakuje nam, gdy za oknem jest szaro, a dni są krótkie. Unikanie stresu jest kolejnym czynnikiem, który pomoże Ci uniknąć jesiennej chandry. Nie zawsze jest to możliwe, ale jeśli obniżysz swój stres choć odrobinę – z pewnością poczujesz różnicę.

Nie daj się jesiennej chandrze!

Jeśli zauważysz u siebie jakiekolwiek objawy, zacznij działać zapobiegawczo. Pozytywne nastawienie do codzienności, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna to klucz do lepszego samopoczucia. Ważne, żeby wszystkie te elementy stosować jednocześnie, daje to większą pewność skuteczności.

Jeśli jednak te sposoby okażą się niewystarczające, udaj się do specjalisty, który Ci pomoże. Nie wstydź się prosić o pomoc, dzięki temu będziesz mógł normalnie funkcjonować, a jesień już nie będzie Ci straszna. Utrzymanie codziennych nawyków znacznie pomaga w przejściu z trybu letniego na jesienny, dlatego postaraj się zachować dawne przyzwyczajenia, zwłaszcza jeśli poprawiały Ci samopoczucie, jak np. wieczorne bieganie czy codzienne spacery.

Jesienna depresja może spotkać Ciebie lub osoby z Twojego bliskiego otoczenia. Jeśli zauważysz, że ktoś z Twoich bliskich boryka się z podanymi tu objawami, wyciągnij pomocną dłoń. Wsparcie najbliższych i otaczanie się pozytywnymi ludźmi to jedne z czynników, które pomagają uporać się z tym stanem. Sam tez otaczaj się osobami, które wnoszą do Twojego życia dobre i przyjemne rzeczy. Dzięki temu sam nauczysz się czerpać przyjemność z drobnych i miłych rzeczy, które spotykają Cię w życiu.


Zobacz także: