Bezsenność jest bolączką wielu osób, a niedobory snu nie tylko obniżają jakość życia, ale również zwiększają ryzyko wystąpienia najróżniejszych schorzeń. Z całą pewnością nie powinno się bagatelizować przedłużających się zaburzeń snu, gdyż bez codziennej dawki wypoczynku na próżno jest w ogóle marzyć o zdrowiu. Każdy przynajmniej raz w swoim życiu doświadczyć nieprzespanej nocy i dobrze wie, jakie wiążą się z tym nieprzyjemne skutki uboczne. Co tutaj dopiero mówić o chronicznej bezsenności. Zbyt mała dawka snu to kłopoty z pamięcią i koncentracją, brak energii i regeneracji, obniżenie odporności i zwiększona podatność na różnego typu infekcje i schorzenia. Jakie są zatem skuteczne sposoby na bezsenność?

sposoby na bezsenność

Niebezpieczna bezsenność

Dobrze zbilansowana dieta i codzienna dawka ruchu nie są w stanie zagwarantować zdrowia, jeśli nie zapewni się organizmowi odpowiedniej dawki snu. Oczywiście oprócz ilości przespanych godzin niezwykle ważną kwestią jest jakość snu. Wybudzanie się w nocy, problemy z zaśnięciem czy też inne zaburzenia związane ze snem prowadzą do wielu niepożądanych skutków ubocznych. Z całą pewnością nie należy ich bagatelizować. Zdrowy sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Nie ma też czegoś takiego, jak wyspanie się na zapas, a spanie w dzień nie jest do końca dobre dla naszego organizmu. Trzeba pamiętać o tym, że każde zaburzenie cyklu dobowego to prosta droga do nabawienia się szeregu najróżniejszych przypadłości. Poszczególne organy w ciele regenerują się w konkretnych godzinach i w pełni mogą tego dokonać wyłącznie w nocy. Problemy z zasypianiem, częste wybudzanie się, krótki sen i permanentna bezsenność przyczyniają się do zmniejszenia efektywności i chronicznego zmęczenia. Brak energii, problemy zdrowotne i obniżona odporność są skutkiem niedostatecznej ilości snu. Czas najwyższy zatem poznać sposoby na bezsenność. Na jakość snu wpływa sporo czynników: dieta, temperatura powietrza, łóżko i materac, tryb życia, godziny snu, problemy natury psychicznej i choroby somatyczne.

Skuteczne sposoby na bezsenność

Jeśli chodzi o najpopularniejsze i zarazem najmniej skuteczne sposoby na bezsenność, to zalicza się do nich sięganie po tabletki nasenne. Na początku rzeczywiście można zaobserwować poprawę, jednakże na dłuższą metę nie jest to żadne rozwiązanie. Większość tabletek zawiera sporo chemicznych substancji, które nie są obojętne dla organizmu, a nawet mogą mieć negatywny wpływ na organy wewnętrzne. Ponadto od tabletek nasennych można się uzależnić.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po naturalne remedia w postaci ziół i przyrządzonych z nich naparów (melisa, lawenda, kozłek lekarski, dziurawiec czy rumianek). Oprócz tego należy też przestrzegać podstawowych zasad higieny snu. Niezwykle ważne jest dbanie o:

  • optymalną temperaturę w sypialni,
  • wywietrzenie pomieszczenia,
  • odpowiedniej twardości materac i poduszki,
  • ciemność w sypialni,
  • wyeliminowanie elektronicznych przedmiotów z najbliższego otoczenia,
  • zrelaksowanie się przed snem i wyciszenie organizmu
  • oraz nie objadanie się na noc.
Pomocne są ciepłe kąpiele z dodatkiem olejków eterycznych, masaże rozluźniające mięśnie, poduszeczki rumiankowe/lawendowe, unikanie drzemek w ciągu dnia i wyeliminowanie używek. Należy również przestrzegać rytmu dobowego oraz kłaść się i wstawać o stałych porach.