Kozieradka to drogocenna roślina, która z wyglądu przypomina niepozorną koniczynę. Prozdrowotne właściwości, które skrywają się w nasionach kozieradki, dziś znane są już nie tylko w medycynie ajurwedyjskiej i naszym rodzimym ziołolecznictwie, ale również w kuchniach całego świata oraz w medycynie konwencjonalnej. Jaka dokładnie moc drzemie w nasionach kozieradki i jak ją stosować?

SPIS TREŚCI

  1. Kozieradka - zastosowanie
  2. Kozieradka – właściwości
  3. Kozieradka - skutki uboczne i przeciwwskazania
  4. Nasiona kozieradki - wartości odżywcze
  5. Jak można spożywać kozieradkę?

Kozieradka >>

Kozieradka - zastosowanie

Kozieradka pospolita - zwana również bożą trawką, grecką koniczyną czy greckim sianem (dosłowne tłumaczenie łac. nazwy foenum-graecum) - naturalnie występuje na terenie zachodniej Azji i południowej Europy. Można ją też spotkać na terenach śródziemnomorskich.

Nasiona kozieradki stosuje się najczęściej w kuchni. Ich duża popularność to zasługa niezwykłych walorów smakowych. Niektórzy nasion kozieradki używają do gotowania z uwagi na podobny do syropu klonowego smak i zapach. Z kolei liście bożej trawki spożywa się w Azji jako warzywo.

Kozieradkę można spożywać, ale też robić z niej okłady i stosować bezpośrednio na zmiany skórne. Zastosowanie nasion tej rośliny zdecydowanie wykracza bowiem poza progi kuchni. Mielona kozieradka jest co prawda cenioną, aromatyczną przyprawą, ale najszersze spektrum jej działania jest wykorzystywane w suplementacji.

Kozieradka - właściwości

Kozieradka posiada wiele korzystnych właściwości. Jedną z najważniejszych jest regulowanie poziomu cukru we krwi, za którą cenią ją osoby zmagające się z cukrzycą. To jednak nie wszystko, co oferuje ta niezwykła lecznicza roślina.

Regulowanie trawienia, poprawa metabolizmu

Napar z kozieradki zalecany jest w przypadku wszelkich problemów żołądkowych. Brak łaknienia, rozstrój żołądka, uporczywe zaparcia, wrzody żołądka, zgaga, nadkwaśność – to tylko kilka problemów, które skutecznie może ukoić ekstrakt z kozieradki.

Właściwości przeciwzapalne

Olej z kozieradki (jako dodatek do dań na zimno lub przyjmowany bezpośrednio z łyżki) ma właściwości przeciwzapalne. Stosowany na zmiany skórne, może zmniejszyć obrzęk i zredukować dolegliwości bólowe. Okłady z oleju z kozieradki mogą przynieść ulgę w przypadku nadwyrężonych mięśni i bólu stawów. Wiele osób, które zmagają się z dną moczanową (podagrą), stosuje jednocześnie oleje z bożej trawki w formie kompresów oraz nasiona w formie suplementu.

Pobudzenie laktacji

Karmiące matki piją napary z kozieradki, gdy chcą zwiększyć podaż mleka. Wykazano, że zawartość nasion z kozieradki działa mlekopędnie i pobudza laktację. To właśnie dlatego kozieradka jest jednym z niemalże obowiązkowych składników mieszanek ziołowych dla kobiet karmiących.

Właściwości wzmacniające

Przyjmowanie nasion kozieradki i stosowanie olejów z kozieradki w diecie ma realny wpływ na wzmocnienie organizmu. Zioło to jest stosowane jako substancja wspomagająca leczenie różnego rodzaju infekcji bakteryjnych i wirusowych. Co ciekawe, kozieradka jest również pomocniczym komponentem niektórych konwencjonalnych leków.

Kozieradka - skutki uboczne i przeciwwskazania

Stosowanie kozieradki jest bezpieczne i raczej dobrze tolerowane przez większość osób.

Jednym ze skutków ubocznych jej częstej i długotrwałej suplementacji jest zmiana zapachu potu. Przybiera ON wówczas woń zbliżoną do aromatu lubczyku (może kojarzyć się z rosołem). Przedawkowanie kozieradki objawia się zwykle biegunką, wzdęciami i problemami gastrycznymi.

Kobiety w ciąży powinny natomiast całkowicie unikać picia naparów z kozieradki i korzystania z suplementów na jej bazie. Mogą one bowiem wywołać skurcze macicy, a co za tym idzie – przedwczesny poród.

Nasiona kozieradki - wartości odżywcze

Wartości odżywcze nasion kozieradki naprawdę zasługują na uwagę. Mają bardzo dużo białka roślinnego i błonnika, który wspomaga regulację trawienia, a także wiele witamin – niezbędnych do zachowania zdrowia i odporności.

W 100 g nasion kozieradki znajduje się około:

  • 25 g błonnika roślinnego
  • 23 g białka
  • 59 g węglowodanów
  • 0 g cukru
  • 1,5 g tłuszczów nasyconych

Ponadto, nasiona kozieradki zawierają witaminy z grupy B, żelazo, wapń, magnez, fosfor i potas.

Jak można spożywać kozieradkę?

Kozieradkę pospolitą możemy spożywać w formie herbaty - wystarczy, że dwie łyżki nasion zalejemy zagotowaną wodą. Sposobów na konsumpcję tej rośliny jest jednak więcej, zwłaszcza że dobrze komponuje się ona z innymi składnikami w rozmaitych mieszankach do jedzenia lub picia.

Olej z kozieradki może być dodatkiem do dań na zimno. Osoby, które nie przepadają za charakterystycznym smakiem greckiego siana, mogą postawić na gotowe suplementy diety. Na rynku roślina dostępna jest również w formie ekstraktu z kozieradki, zmielonego proszku i mieszanki do zaparzania.

Kozieradka to kolejne zioło, które warto wziąć pod uwagę, jeśli chcemy poprawić swój stan zdrowia w naturalny i zgodny z naturą sposób. Jak wyjaśniliśmy w artykule, roślina ta jest znana i ceniona w ziołolecznictwie, szczególnie polecana diabetykom. Z jej dobroczynnego działania skorzystają również matki karmiące, które szczególnie na samym początku swojej mlecznej drogi często zmagają się z niedostateczną produkcją mleka. Potencjał kozieradki jest jednak na tyle duży, że każdy powinien zainteresować się właściwościami tej rośliny.


Zobacz także: