Jesień to okres podwyższonej zapadalności na infekcje. Warto poznać najskuteczniejsze sposoby na przeziębienie, by wiedzieć jak sobie radzić w trakcie choroby, aby szybko stanąć na nogi oraz jak zapobiegać infekcjom, jeszcze zanim wszyscy wokół zaczną kaszleć i kichać.

Jak zapobiegać przeziębieniom?

W walce z przeziębieniami najważniejsza jest właściwa higiena osobista. Należy regularnie myć ręce i ograniczać dotykanie twarzy, by nie rozsiewać wirusów. Przynajmniej w czasie jesienno-zimowym dobrze jest zrezygnować z podawania ręki na powitanie. Konieczne jest też przemywanie lub nawet dezynfekowanie powierzchni często używanych przedmiotów: klamek, klawiatury komputera, telefonu, długopisów czy włączników światła. Gdy jest się w drodze (w pociągu, tramwaju czy autobusie), regularne używanie żelu antybakteryjnego pomoże zachować higienę rąk, jeśli niemożliwe jest zrezygnowanie lub przynajmniej ograniczanie pobytu w miejscach z dużą ilością ludzi. Ponieważ w nocy układ odpornościowy intensywnie się regeneruje, ważna jest odpowiednia ilość snu. Stwierdzono bowiem, że ludzie, którzy mało śpią, częściej chorują. Niezwykle istotna jest również regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, która wywiera niezwykle korzystny wpływ na układ odpornościowy organizmu oraz ułatwia utrzymanie optymalnej wagi. Według badań ludzie z nadwagą zapadają częściej na infekcje. Doskonałym sposobem na przeziębienie jest podniesienia odporności przez uzupełnienie menu o probiotyki, czyli dobre bakterie znajdujące się w jogurtach, kefirach, kiszonej kapuście i ogórkach lub w preparatach aptecznych.

Domowe sposoby na przeziębienie

1. Dobrym profilaktycznym sposobem jest regularne picie wody z miodem, cytryną lub imbirem.

2. Poza tym ważne jest również dostarczanie organizmowi dużych ilości płynów.

3. W celu podniesienia odporności konieczna jest zbilansowana dieta bogata w warzywa i owoce oraz odpowiednia ilość białek, węglowodanów i tłuszczów w pożywieniu. Wśród warzyw i owoców to papryka, kiwi, brokuły, kapusta kiszona i owoce cytrusowe zawierają najwięcej witaminy C, a stwierdzono naukowo, że ta witamina w stanie naturalnym jest najlepiej przyswajana przez organizm.

  • Środkami wspierającymi układ odpornościowy są czosnek i cebula, z których można robić nalewki lub syropy z dodatkiem miodu i cytryny, co zapobiega niemiłemu zapachowi. Sposobem smacznym i popularnym od lat jest picie soku z malin.
  • Od dawna znane są również właściwości lecznicze czarnego bzu, który nie bez powodu nosi nazwę „króla odporności”. Można go podawać w postaci naparów, syropów lub nawet jego suszone owoce dodawać do wypieków.
  • Herbata lapacho, w Polsce stosunkowo nieznana, lecz ceniona na świecie, wyraźnie podnosi odporność organizmu i ma też szereg innych właściwości prozdrowotnych.

Jak poradzić sobie z przeziębieniem?

Gdy jednak trzeba zmierzyć się z infekcją, dobrze jest szybko zastosować sprawdzone i skuteczne sposoby na przeziębienie. Przy pierwszych oznakach złego samopoczucia można zacząć zażywać tabletki z cynkiem, zwłaszcza w przypadku bólu gardła i kataru. Poza tym warto zastosować dobrze wszystkim znane środki jak rosół z kury lub indyka (rozgrzewa, a mięso zawiera dużo białka potrzebnego w czasie zwalczania infekcji), rozgrzewająca woda z cytryną, miodem i imbirem, sok z malin. W przypadku uciążliwego kataru należy zastosować inhalacje z rumiankiem lub szałwią, aby udrożnić nos. Czasami, gdy domowe sposoby nie pomogą, można skorzystać z suplementów z apteki, a w cięższych przypadkach koniecznie udać się do lekarza.