Stres definiowany jest zwykle jako stan wzmożonego napięcia nerwowego organizmu będącego reakcją obronną na bodźce, które rozpoznaje jako negatywne oraz szkodliwe. Minimalny poziom stresu wydaje się czasem korzystny, ponieważ mobilizuje nas do działania oraz motywuje. Niestety stres czasem osiąga bardzo wysoki poziom i prowadzi do sytuacji, w których czujemy się zdemotywowani oraz niezdolni do podjęcia żadnych działań.

Przegląd najczęstszych reakcji na stres

Reakcje na stres to indywidualna kwestia każdego organizmu, jednak do najczęstszych jego objawów należą:

  • kołatanie serca oraz przyspieszony oddech
  • drżenie całego ciała - w tym dłoni oraz głosu, co bardzo często utrudnia mówienie
  • chroniczny brak apetytu
  • nadmierny apetyt, którego skutkiem jest zajadanie stresu słodyczami oraz nadwaga
  • bezsenność i apatia, a w niektórych przypadkach ospałość i brak energii do działania
  • problemy ze strony układu pokarmowego - nudności, wymioty lub biegunka

To, co nas najbardziej stresuje często należy do nieodłącznych elementów naszego otoczenia, dlatego często wyeliminowanie z naszego codziennego życia wszystkich stresorów bywa wręcz niemożliwe. Do najczęstszych czynników stresogennych należą: śmierć lub utrata bliskiej osoby, praca, szkoła, sytuacja finansowa oraz brak pieniędzy na zaspokojenie podstawowych potrzeb swoich oraz członków rodziny. Stresujące bywają także wszelkiego rodzaju egzaminy oraz wystąpienia publiczne, z którymi bardzo często musimy się zmierzyć w szkole, podczas studiów lub w pracy zawodowej. Wielu ludzi stresuje także wizja utraty pracy oraz tego w jaki sposób będą oni musieli zmierzyć się z codziennością - taką jak spłata kredytu czy utrzymanie rodziny.

Długotrwale utrzymujących się objawów stresu, których nie jesteśmy w stanie sami zwalczyć na wczesnym ich etapie - nie należy nigdy ignorować oraz bagatelizować, gdyż skutki stresu mogą okazać się fatalne dla naszego zdrowia oraz życia. Kiedy nie jesteśmy w stanie sami walczyć ze stresem, a jego poziom jest na tyle wysoki, że utrudnia nam codzienne funkcjonowanie należy czym prędzej poszukać pomocy u specjalisty - psychologa lub terapeuty.

Skutki długotrwałego stresu

Nieleczony oraz bagatelizowany stres może wyrządzić wiele szkód oraz poczynić poważne spustoszenia w ludzkim organizmie. Najczęściej występujące skutki stresu to:

  • zwiększona podatność na choroby układu pokarmowego - głównie choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy
  • zwiększenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych
  • zachorowania na depresję, która nieleczona może prowadzić do pojawienia się myśli, a w ciężkich przypadkach także prób samobójczych
  • choroby serca oraz układu krążenia, a także zwiększone ryzyko występowania zawału serca
  • problemy z cerą takie jak przewlekły trądzik oraz nadmierne wypadanie włosów
  • u kobiet oraz młodych dziewcząt rozregulowanie cyklu menstruacyjnego oraz często zanik miesiączki
  • unikanie kontaktów z innymi ludźmi oraz wycofanie społeczne
  • bóle głowy i zwiększone ryzyko pojawienia się migreny oraz problemów z kręgosłupem

W walce ze stresem poza dobrze zbilansowaną dietą i uprawieniem sportu, pomocne mogę być również suplementy diety. Pomogą Ci utrzymać odpowiedni poziom mikroelementów niezbędnych do prawidłowej pracy układu nerwowego oraz dodadzą energii do walki z codziennymi stresogennymi sytuacjami.