Żyjemy w ciągłym biegu, jesteśmy stale zestresowani, a w tym zabieganiu bardzo często brakuje nam chwili wytchnienia i oderwania się od codziennych czynności. Uprawianie jogi może okazać się w takiej sytuacji bardzo korzystne dla naszego zdrowia zarówno z punktu widzenia fizycznego jak i stanu emocjonalnego. Joga to nie tylko system filozofii indyjskiej oparty na ścisłej zależności pomiędzy ciałem oraz stanem naszego umysłu, ale także bardzo popularna i znana od wieków forma aktywności fizycznej pozwalająca na uzyskanie pełnej harmonii ciała i ducha, wyciszenia, a także wysmuklenia oraz wzmocnienia całej sylwetki oraz kręgosłupa. Joga polega w głównej mierze na wykonywaniu specjalnego rodzaju ćwiczeń - nazywanych asanami, które należy odpowiednio zsynchronizować z właściwym tempem oddychania. Pozycje te należy wykonywać bardzo dokładnie i powoli - dostosowane do indywidualnego tempa oraz możliwości osoby ćwiczącej. Uprawianiu jogi najczęściej towarzyszy wolna i bardzo spokojna muzyka - przypominająca dźwięki i odgłosy natury.

uprawianie jogi

Dlaczego warto uprawiać jogę? Oto 5 powodów

1. Joga minimalizuje oraz redukuje negatywne skutki stresu, takie jak bezsenność, kołatanie serca, nerwowość i rozdrażnienie. Pomaga zmniejszyć w organizmie poziom hormonu odpowiadającego za stres, czyli kortyzolu oraz sprawia, że stajemy się wyciszeni i zrelaksowani. Technika właściwego i głębokiego oddychania przydaje się także bardzo często w sytuacjach stresowych, kiedy to potrzebujemy szybko się uspokoić.

2. Regularne uprawianie jogi usprawnia tempo przemiany materii w organizmie oraz poprawia krążenie krwi i metabolizm, dzięki czemu przyczynia się do poprawy kondycji układu sercowo - naczyniowego, pozwala usunąć szkodliwe toksyny oraz złogi z jelit, a także przyczynia się do efektywniejszego spalania tkanki tłuszczowej.

3. Joga wyszczupla sylwetkę oraz wzmacnia mięśnie całego ciała. Ponadto sprawia, że jesteśmy bardziej giętcy i rozciągnięci - co ma bardzo korzystny wpływ na redukowanie wszelkich napięć mięśniowych powstałych na skutek pracy fizycznej lub też uprawiania innych rodzajów sportu.

4. Nie obciąża kręgosłupa oraz wszystkich grup mięśniowych - tak jak dzieje się to w przypadku podnoszenia wolnych ciężarów na siłowni lub uprawiania innych rodzajów aktywności fizycznej. Jednocześnie znacząco wpływa na poprawę oraz wzmocnienie całego ciała i poprawę wyglądu oraz wysmuklenie naszej sylwetki. Praktykując jogę pracujemy zawsze z ciężarem własnego ciała, co oznacza, że nasze mięśnie muszą wykonać dosyć ciężką pracę - jednak proces ten odbywa się w bezpieczny sposób.

5. Uprawianie jogi korzystnie wpływa na działanie układu odpornościowego organizmu. Dzięki właściwemu dotlenieniu oraz odpowiedniej sile i giętkości o wiele rzadziej zapadamy na choroby układu kostno - stawowego jak reumatyzm, sercowo - naczyniowego oraz na wszelkiego rodzaju infekcje górnych oraz dolnych dróg oddechowych.