Złocisto brązowa opalenizna jest w naszej kulturze synonimem piękna. Jadąc na urlop liczymy na to, że skóra zyska nowy kolor i blask. Jednak dla niektórych ludzi słoneczne kąpiele kończą się poparzeniami i problemami zdrowotnymi. W poniższym artykule poznasz zasady bezpiecznego opalania – nie tylko na lato.

Bezpieczne opalanie w 10 krokach

Na wstępie należy wyjaśnić, że nie ma czegoś takiego, jak bezpieczna opalenizna. Każde zaczerwienienie to poparzenie słoneczne, które przyspiesza starzenie skóry oraz zwiększa ryzyko nowotworu skóry – czerniaka. Możemy jednak podjąć kroki, by zminimalizować szkodliwe działanie UV i to właśnie w poniższym artykule będziemy nazywać bezpiecznym opalaniem.

  1. Unikaj solarium.

Solarium to szybki i wygodny sposób na opalanie, jednak nie niesie ono żadnych korzyści zdrowotnych. Zgodnie z normami europejskimi, w każdym solarium powinno znaleźć się ostrzeżenie:

Promieniowanie UV może powodować uszkodzenia oczu i skóry, takie jak starzenie się skóry i w konsekwencji rak skóry. Noś gogle ochronne. Niektóre leki i kosmetyki mogą zwiększać wrażliwość na opalanie.

  1. Dostosuj krem do twoich potrzeb.

Na rynku jest dostępnych wiele kremów z różnymi filtrami. Najczęściej spotykane są od SPF10 do SPF50. Wysokość filtrów powinna być dopasowana do rodzaju skóry.

  • W słoneczne dni dzieci bezwzględnie powinny być posmarowane kremem z filtrem SPF50.
  • Osoby o jasnej karnacji również powinny stosować kremy z wysokim filtrem, najlepiej SPF50.
  • Osoby o ciemniejszej karnacji oraz te, które opalają się na brązowo, mogą sięgnąć po krem o niższym SPF, np. 30.
  1. Stosuj krem ochronny co 2-3 godziny.

Raz nałożony krem nie zapewni ochrony na cały dzień, zwłaszcza gdy się kąpiesz, wycierasz ręcznikiem lub mocno pocisz. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, aplikuj krem co 2-3 godziny.

  1. Używaj kremów z filtrem nawet w czasie pochmurnych dni.

Niestety chmury nie chronią przed promieniowaniem UV. Różni eksperci zalecają stosowanie kremów z filtrem przez cały rok – spowalnia to proces starzenia się skóry. Jak ważna jest ochrona, widać dopiero po latach.

Poniższe zdjęcie prezentuje twarz kierowcy samochodu dostawczego z 28 letnim stażem. Przez niemal cały czas pracy jedna strona twarzy była bardziej wystawiona na słońce.

Źródło: cbsnews.com

  1. Opalaj się w bezpiecznych godzinach.

Między 11.00 a 15.00 skąpane w słońcu plaże przeżywają największe oblężenie, lecz to właśnie wtedy promieniowanie jest najbardziej szkodliwe. Niezbędne są wtedy kremy z najwyższym filtrem, lecz i one nie gwarantują bezpiecznego opalania, lecz jedynie wydłużają możliwy czas pobytu na słońcu. Jeśli to możliwe, między godziną 11.00 a 15.00 unikaj długich pobytów na słońcu.

  1. Pij dużo płynów.

W ciepłe i upalne dni, organizm traci więcej wody. Odwodnienie utrudnia regenerację skóry i zwiększa ryzyko udaru słonecznego. Oprócz wody warto pić soki owocowo-warzywne (zwłaszcza te świeżo wyciskane) oraz spożywać soczyste owoce, takie jak np. arbuz.

  1. Chroń głowę.

Jest to jeden z powszechnie znanych elementów ochrony przed słońcem, jednak zawsze warto o nim przypominać. Brak odpowiedniej ochrony głowy przy długiej ekspozycji na słońce może zakończyć się nawet udarem słonecznym.

  1. Znamiona na skórze.

Bezpieczne opalanie obejmuje również ukrycie obecnych znamion na skórze. Jeśli takie posiadasz, to przed opalaniem udaj się do dermatologa. Lekarz oceni, które należy ukryć przed słońcem. W ich ukryciu mogą pomóc specjalistyczne sztyfty z filtrami UV.

  1. Na szczególną uwagę zasługują dzieci.

Koniecznie zadbaj o ochronę skóry swojej pociechy. Oparzenia słoneczne z dzieciństwa są jednym z czynników najbardziej podnoszących ryzyko rozwoju czerniaka w dorosłym życiu. Dzieci zawsze powinny być smarowane kremami z filtrem SPF50.

  1. Nawilżanie skóry po opalaniu.

Opalanie, zwłaszcza intensywne, powoduje wysuszenie skóry. Aby uniknąć tego problemu, po każdej dłuższej ekspozycji na słońce nawilżaj skórę balsamem lub olejem, np. kokosowym, migdałowym.

Brązowa skóra bez opalania

Ciemniejszy kolor skóry można uzyskać bez konieczności wystawiania się na promienie słoneczne. Co prawda efekty będą mniej spektakularne i krótsze, jednak poniższe sposoby mogą być pomocne zwłaszcza osobom, które ze względów zdrowotnych powinny unikać słońca.

  1. Samoopalacze

Imitacja opalenizny „z tubki” utrzymuje się zwykle przez kilka dni.

  1. Rajstopy w sprayu

Ciekawy kosmetyk, który nie tylko przyciemnia kolor skóry, lecz również „przykrywa” małe żyłki, małe siniaki lub inne niedoskonałości na skórze nóg.

  1. Warzywa i owoce z beta-karotenem

Beta-karoten to związek występujący w żółto-pomarańczowych warzywach i owocach. Zwiększone spożycie takich warzyw i owoców spowoduje, że skóra zyska nieco ciemniejszy odcień.

Teraz już wiesz co to jest bezpieczne opalanie i jak uchronić się przed poparzeniami skóry. Korzystaj ze słońca mądrze i ciesz się latem :-)