Piękna, naturalna opalenizna – któż z nas o niej nie marzy? Skóra delikatnie muśnięta słonecznymi promieniami wygląda ładniej i zdrowiej, a my często czujemy się w niej o wiele lepiej. Opalona twarz często jest symbolem relaksu i przyjemnie spędzonego czasu wakacji. Kąpiele słoneczne mogą być świetnym uzupełnieniem codziennej pielęgnacji skóry, ale nie tylko – przecież to dzięki słońcu nasz organizm przyswaja witaminę D.

Dla niektórych ludzi słoneczne kąpiele kończą się poparzeniami i problemami zdrowotnymi. Jak bezpiecznie się opalać i uniknąć bolesnych poparzeń? Podpowiadamy w poniższym tekście, dzięki któremu poznasz zasady bezpiecznego opalania – nie tylko w lecie.

Bezpieczne opalanie – zasady

Zdrowe opalanie wymaga przestrzegania kilku zasad. Bez obaw! Nie jest to nic skomplikowanego, a po przeczytaniu tego poradnika z pewnością będziecie mogli dbać o swoją skórę jeszcze lepiej.

Na wstępie należy wyjaśnić, że nie ma czegoś takiego, jak bezpieczna opalenizna. Każde zaczerwienienie to poparzenie słoneczne, które przyspiesza starzenie skóry oraz zwiększa ryzyko nowotworu skóry – czerniaka. Możemy jednak podjąć kroki, by zminimalizować szkodliwe działanie UV i to właśnie w poniższym artykule będziemy nazywać bezpiecznym opalaniem.

1. Opalaj się w bezpiecznych godzinach

Na najczęściej pojawiające się pytanie, czyli kiedy najlepiej się opalać, odpowiadamy: na pewno nie pomiędzy godzinami 11-15. Dlaczego? Między 11.00 a 15.00 skąpane w słońcu plaże przeżywają największe oblężenie, lecz to właśnie wtedy promieniowanie jest najbardziej szkodliwe, a Twoja skóra jest narażona na słoneczne poparzenia. Niezbędne są wtedy kremy z najwyższym filtrem, lecz i one nie gwarantują bezpiecznego opalania, lecz jedynie wydłużają możliwy czas pobytu na słońcu. Jeśli to możliwe, między godziną 11.00 a 15.00 unikaj długich pobytów na słońcu. Planując dłuższe wylegiwanie się na plaży, zdecydowanie lepiej wybrać się na nią zatem w godzinach popołudniowych.

2. Dostosuj krem do swoich potrzeb.

Bezpieczne opalanie to także świadome opalanie. Pozbądź się wszystkich przeterminowanych kosmetyków, które zamiast pomóc Twojej skórze, mogą jej zaszkodzić. Wybierając nowy krem z filtrem, pamiętaj o specyfice swojej skóry. Jeżeli masz tendencję do szybkiego opalania się, koniecznie wybierz krem z największym filtrem, np. balsam słoneczny SPF 50 od Dermy. Nie zapominaj także o pielęgnacji skóry po opalaniu – tu z pomocą znowu przychodzi Derma i jej wydajny balsam po opalaniu.

Na rynku jest dostępnych wiele kremów z różnymi filtrami. Najczęściej spotykane są od SPF10 do SPF50. Wysokość filtrów powinna być dopasowana do rodzaju skóry.

  • W słoneczne dni dzieci bezwzględnie powinny być posmarowane kremem z filtrem SPF50.
  • Osoby o jasnej karnacji również powinny stosować kremy z wysokim filtrem, najlepiej SPF50.
  • Osoby o ciemniejszej karnacji oraz te, które opalają się na brązowo, mogą sięgnąć po krem o niższym SPF, np. 30.

3. Stosuj krem ochronny co 2-3 godziny.

Raz nałożony krem nie zapewni ochrony na cały dzień, zwłaszcza gdy się kąpiesz, wycierasz ręcznikiem lub mocno pocisz. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, aplikuj krem co 2-3 godziny.

4. Używaj kremów z filtrem nawet w czasie pochmurnych dni.

Niestety, chmury nie chronią przed promieniowaniem UV. Różni eksperci zalecają stosowanie kremów z filtrem przez cały rok – spowalnia to proces starzenia się skóry. Jak ważna jest ochrona, widać dopiero po latach.

Jak promieniowanie słoneczne UV działa na skórę? Poniższe zdjęcie prezentuje twarz kierowcy samochodu dostawczego z 28 letnim stażem. Przez niemal cały czas pracy jedna strona twarzy była bardziej wystawiona na słońce.

Źródło: cbsnews.com

5. Pij dużo płynów i jedz regularnie.

Ochrona skóry za pomocą odpowiednich produktów pielęgnacyjnych to jeszcze nie wszystko. Zdrowe opalanie to także troska o prawidłowo funkcjonujący organizm. Nawet w gorące i upalne dni pamiętaj, by trzymać się regularnych posiłków i – przede wszystkim – pić dużo wody. W ciepłe i upalne dni, organizm traci jej jeszcze więcej. Odwodnienie utrudnia regenerację skóry i zwiększa ryzyko udaru słonecznego. Oprócz wody warto pić soki owocowo-warzywne (zwłaszcza te świeżo wyciskane) oraz spożywać soczyste owoce, takie jak np. arbuz.

6. Chroń głowę i twarz.

Przy kąpielach słonecznych należy także zwrócić uwagę na prawidłową ochronę głowy i twarzy.. Jest to jeden z powszechnie znanych elementów ochrony przed słońcem, jednak zawsze warto o nim przypominać. Brak odpowiedniej ochrony głowy przy długiej ekspozycji na słońce może zakończyć się nawet udarem słonecznym.

Głowę przed promieniowaniem możesz łatwo i skutecznie chronić za pomocą czapki, kapelusza lub jasnej chustki, w które polecamy zawsze się wyposażyć.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku opalania na twarzy. Tej nie powinniśmy de facto wystawiać na długotrwałe działanie promieni słonecznych, a przy każdym wyjściu na słońce polecamy zadbać o cerę za pomocą odpowiednich kosmetyków. W sklepie internetowym Bee znajdziesz szeroki wybór produktów przeznaczonych nie tylko do ochrony całego ciała przed słońcem, ale także tych dedykowanych wrażliwej cerze. W zależności od rodzaju cery wybierz krem słoneczny do twarzy SPF 30 lub z jeszcze większym filtrem.

7. Znamiona na skórze.

Bezpieczne opalanie obejmuje również ukrycie obecnych znamion na skórze. Jeśli takie posiadasz, to przed opalaniem udaj się do dermatologa. Lekarz oceni, które należy ukryć przed słońcem. W ich ukryciu mogą pomóc specjalistyczne sztyfty z filtrami UV.

8. Pamiętaj, że na szczególną uwagę zasługują dzieci.

Koniecznie zadbaj o ochronę skóry swojej pociechy. Oparzenia słoneczne z dzieciństwa są jednym z czynników najbardziej podnoszących ryzyko rozwoju czerniaka w dorosłym życiu. Dzieci zawsze powinny być smarowane kremami z filtrem SPF50.

9. Nawilżaj skórę po opalaniu.

Opalanie, zwłaszcza intensywne, powoduje wysuszenie skóry. Aby uniknąć tego problemu, po każdej dłuższej ekspozycji na słońce nawilżaj skórę balsamem lub olejem, np. kokosowym, migdałowym.

10. Unikaj solarium.

Opalanie w solarium to szybki i wygodny sposób na opaleniznę, jednak nie należy ono do najzdrowszych. Zgodnie z normami europejskimi, w każdym solarium powinno znaleźć się ostrzeżenie:

Promieniowanie UV może powodować uszkodzenia oczu i skóry, takie jak starzenie się skóry i w konsekwencji rak skóry. Noś gogle ochronne. Niektóre leki i kosmetyki mogą zwiększać wrażliwość na opalanie.

Nie wszyscy jednak lubią wylegiwać się na słońcu – niektórzy z nas preferują szybką sesję, która daje podobne efekty jak tradycyjne opalanie. Należy jednak pamiętać przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa i odpowiedniej pielęgnacji oraz nawilżeniu ciała, a w razie jakichkolwiek problemów czy wątpliwości - o konsultacji się ze dermatologiem.

Brązowa skóra bez opalania

Ciemniejszy kolor skóry można uzyskać bez konieczności wystawiania się na promienie słoneczne. Co prawda efekty będą mniej spektakularne i krótsze, jednak poniższe sposoby mogą być pomocne zwłaszcza osobom, które ze względów zdrowotnych powinny unikać słońca.

  1. Samoopalacze - imitacja opalenizny „z tubki” utrzymuje się zwykle przez kilka dni
  2. Rajstopy w sprayu - ciekawy kosmetyk, który nie tylko przyciemnia kolor skóry, lecz również „przykrywa” małe żyłki, małe siniaki lub inne niedoskonałości na skórze nóg.
  3. Warzywa i owoce z beta-karotenem - beta-karoten to związek występujący w żółto-pomarańczowych warzywach i owocach. Zwiększone spożycie takich warzyw i owoców spowoduje, że skóra zyska nieco ciemniejszy odcień.

Teraz już wiesz co to jest bezpieczne opalanie i jak uchronić się przed poparzeniami skóry. Korzystaj ze słońca mądrze i ciesz się latem. Miłego i bezpiecznego opalania!


Zobacz także: