Ile razy w trakcie spożywczych zakupów zastanawialiście się, czy cukier trzcinowy i cukier brązowy to te same, a może różne produkty? W dzisiejszym artykule przedstawiamy Wam rodzaje cukru trzcinowego i wyjaśniamy, dlaczego jest lepszym wyborem niż cukry brązowy i biały. Zapraszamy do lektury!

cukier trzcinowy

SPIS TREŚCI

  1. Cukier trzcinowy a brązowy - czym się różnią?
  2. Rodzaje cukru trzcinowego
  3. Właściwości i wartości odżywcze cukru trzcinowego
  4. Czy cukier trzcinowy jest zdrowy?


Cukier trzcinowy a brązowy - czym się różnią?

Choć określenia „cukier trzcinowy” i „cukier brązowy” przez wielu bywają używane zamiennie, te dwie nazwy wcale nie są synonimami.

Cukier brązowy jest cukrem rafinowanym, a więc tym najmniej zdrowym. Barwę zawdzięcza dodatkowi w postaci melasy lub karmelu (barwnik E150). Jest to więc nic innego jak biały cukier „podkoloryzowany” na brązowo i, podobnie jak ten klasyczny, nieposiadający żadnej wartości.

Cukier trzcinowy to natomiast produkt otrzymywany na drodze obróbki trzciny cukrowej. Zawiera mniej sacharozy niż jego brązowy odpowiednik, różni się także smakiem, zapachem oraz konsystencją.

Jak więc sprawdzić, czy cukier trzcinowy jest prawdziwy? Przede wszystkim przyglądając się konsystencji produktu. Prawdziwy cukier trzcinowy będzie lepki lub kleisty, a jego ziarenka nieregularne. Idealne, sypkie i równe kryształki oznaczają, że najprawdopodobniej kupiliście brązowy cukier. Przed sfinalizowaniem zakupu warto zatem dokładnie przeanalizować etykietę produktu.


Rodzaje cukru trzcinowego

Cukier trzcinowy występuje w kilku odmianach i bardzo często jest dostępny w sklepach ze zdrową żywnością, ale także w supermarketach. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze wersje tego produktu:

  • Cukier trzcinowy rafinowany - oczyszczony cukier, czyli najmniej wartościowy rodzaj spośród wszystkich wymienionych. Może być biały lub brązowy, w jego składzie znajdziemy do 99% sacharozy.
  • Cukier trzcinowy nierafinowany - nieoczyszczony cukier trzcinowy. W jego składzie znajdziemy 80% sacharozy i 20% melasy. W zależności od kraju występuje pod różnymi nazwami, występuje w zróżnicowanych kolorach - od jasnobrązowego do niemal czarnego.
  • Cukier trzcinowy niekrystaliczny - może występować w postaci syropu, w jego składzie znajduje się do 50% sacharozy.
  • Cukier trzcinowy Muscovado - można go porównać do piasku, jest mało sypki, ale lepki. Charakteryzuje się karmelowym smakiem, który może przypominać smak syropu klonowego. Jest dobrym źródłem witamin A i C, dostarcza naszemu organizmowi istotnych składników mineralnych, m.in. potasu, fosforu, żelaza, wapnia.

Właściwości i wartości odżywcze cukru trzcinowego

Poniżej przedstawiamy listę składników odżywczych i wartości energetycznej przypadającej na 100 g cukrów. Zwróćcie uwagę na ilość kalorii i minimalną zawartość składników odżywczych:

  • wartość energetyczna - 387 kcal
  • wapń - 1 mg
  • potas - 2 mg
  • fluor - 1 mg
  • selen - 0,6 μg

Czy cukier trzcinowy jest zdrowy?

Cukier trzcinowy to słodzik, a więc nazywanie go „zdrowym” byłoby sporym nadużyciem. Jest ON jednak o wiele lepszym wyborem niż tradycyjny, biały cukier (m.in. ze względu na niższą kaloryczność). Z wyżej zamieszczonej listy jednoznacznie wynika, że produkt ten dostarcza nam także śladowych ilości minerałów.

Spożywanie cukru trzcinowego - jak i każdego innego - w nadmiernych ilościach może jednak zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu i zwiększyć ryzyko insulinooporności, cukrzycy typu 3 czy depresji. Pamiętajcie, że jeżeli chorujecie na cukrzycę lub zmagacie się ze stanem przedcukrzycowym, najlepszym rozwiązaniem będzie całkowite wyeliminowanie cukru z diety i zastąpienie go specjalistycznymi słodzikami.

Mamy nadzieję, że po lekturze tego tekstu będziecie wybierać cukier z większą świadomością. Kto wie, może nawet postawicie na jeszcze zdrowsze odpowiedniki? Po inspiracje zapraszamy do naszego sklepu internetowego!


Zobacz także: