Jesteś młodą mamą, ale masz problemy z karmieniem pociechy? Zastanawiasz się, jak zwiększyć laktację? W tym wpisie wyjaśniamy przyczyny słabej laktacji i przedstawiamy 7 skutecznych sposób na zwiększenie ilości mleka. Zapraszamy do lektury!

SPIS TREŚCI

  1. Przyczyny słabej laktacji
  2. Sposoby na zwiększenie laktacji


Przyczyny słabej laktacji

Problemy z laktacją jeszcze do niedawna były tematem tabu – dziś mówi się o nich coraz więcej. Psychiczna presja ciążąca na młodych mamach wciąż jest jednak olbrzymia, a karmienie piersią bywa niekiedy prawdziwym wyzwaniem. Zobaczmy, jakie są najczęstsze przyczyny słabej laktacji.

karmienie piersią

Zmiany hormonalne

Problemy hormonalne to dla dużej części kobiet tzw. „chleb powszedni”. Nieodpowiedni poziom hormonów może jednak prowadzić do zaburzenia prawidłowej produkcji oksytocyny lub prolaktyny, które są z kolei odpowiedzialne za produkcję mleka. Ta sytuacja bardzo często zdarza się w przypadku niedoczynności przysadki mózgowej. Jeżeli masz mało mleka i podejrzewasz u siebie zaburzenia hormonalne (lub zmagałaś się z nimi przed ciążą), skonsultuj się z lekarzem.

Kryzys laktacyjny

Często mylony z zatrzymaniem laktacji, jest tak naprawdę w pełni naturalnym etapem towarzyszącym skokom rozwojowym. Mamom wydaje się, że ilość mleka drastycznie się zmniejszyła, a dziecko ma mniejsze potrzeby żywieniowe. Taki kryzys występuje często w 3 i 6 tygodniu i w 6, 9 oraz 13 miesiącu. Organizm przyzwyczaja się wtedy do nowych potrzeb dziecka i po kilku dniach znów zaczyna produkować większą ilość pokarmu w piersiach.

Zła technika karmienia

Twoje dziecko nie umie złapać całej brodawki? Odruch ssania jest niewystarczający? A może bobas jest nerwowy i je zbyt łapczywie? Mamy, które narzekają, że mają mało mleka, często nie zdają sobie sprawy, że zła technika karmienia może być przyczyną słabej laktacji. Pierś nie zostaje w takim przypadku odpowiednio pobudzona, a mleko nie chce wypływać. W takiej sytuacji polecamy konsultację z doradcą laktacyjnym.

Przerwy pomiędzy karmieniem

A raczej: zbyt długie przerwy pomiędzy karmieniem. Podobnie, jak w przypadku opisanym wyżej - organizm nie odczuwa wystarczającej stymulacji i nie produkuje wystarczającej ilości mleka. Jeżeli sesje karmienia są bardzo krótkie, a przerwy pomiędzy nimi długie, Twój organizm automatycznie redukuje ilość pokarmu.

Ból, stres i zmęczenie

Bardzo często mówi się, że czas spędzony z dzieckiem tuż po porodzie to najpiękniejsze chwile dla młodej mamy. Rzadziej przypomina się jednak, że to czas pełen zmęczenia, stresu, nerwów i nierzadko bólu. Jeżeli funkcjonujesz w przewlekłym stresie i nie masz czasu na odpoczynek, Twój organizm może produkować mniej pokarmu. Powszechnym problemem są także poranione brodawki, które uniemożliwiają karmienie. W takim przypadku polecamy specjalistyczne produkty takie jak osłonki na brodawki, hydrożelowe plastry na piersi itd.

Mieszane karmienie

Jeżeli od najmłodszych miesięcy karmisz malucha naturalnym pokarmem i mlekiem modyfikowanym, ilość Twojego pokarmu również może się zmniejszyć. Dlaczego? Picie z butelki jest dla dziecka mniej wymagające niż ssanie sutka matki. Bardzo często zdarza się, że karmienie mieszane szybko doprowadza do całkowitego przestawienia się na butelkę.

Co jeść, co robić i jakie preparaty stosować, by zwiększyć laktację?

jak pobudzić laktacje

Co zrobić, by mieć pokarm w piersiach? Jak pobudzić laktację? Poniżej przedstawiamy sprawdzone, zarówno domowe sposoby, które pomogą Ci w zdrowym i zbilansowanym karmieniu malucha własnym mlekiem.

1. Ręczne odciąganie pokarmu

Zaczniemy od najprostszego sposobu na pobudzenie laktacji, czyli ręcznego odciągania pokarmu. To także alternatywa dla laktatora, o którym wspominamy później, który nie sprawdza się w każdym przypadku. Zacznij od delikatnego masażu piersi, a następnie zacznij proces odciągania. Ściśnij pierś placami i kciukiem, trzymaj przez kilka sekund, puść i powtórz czynność. Powtarzaj to ćwiczenie na obu piersiach – przepływ mleka powinien zamienić się w strużkę. Następnie powtórz masaż piersi i odciągnij pokarm.

2. Odpowiednia dieta

Zadbaj o całokształt diety – to stosunkowo proste zadanie, które może wspomóc laktację. Spożywaj 5-6 niewielkich posiłków dziennie. Dania powinny być lekkostrawne, bogate w warzywa, owoce, chude mięso i ryby. Zrezygnuj z ciężkostrawnych produktów i słodyczy. Przemycaj do diety soki owocowo-warzywne i pamiętaj o odpowiedniej ilości wody!

3. Słód jęczmienny

Słód jęczmienny to jeden z najstarszych sposobów na pobudzenie laktacji. Dzięki wysokiej zawartości beta-glukanu, który wpływa na komórki wytwarzające prolaktynę, olej ze słodu jęczmiennego może pomóc w ilości produkowanego pokarmu. Słód jest także znany jako zamiennik cukru, możesz zatem dodawać go do deserów czy wypieków. Jako alternatywę polecamy słód jęczmienny w wersji sproszkowanej – jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o właściwościach słodu, zapraszamy tutaj.

4. Herbatka na laktację

Jak pobudzić laktację bez drastycznych zmian w diecie? Bardzo dużo mówi się o różnego rodzaju herbatkach i naparach – w naszym sklepie znajdziesz gotowe mieszanki przygotowane z wysokiej jakości składników, najczęściej ziół i owoców. Młodym mamom polecamy herbatkę laktacyjną od Darów Natury lub herbatkę dla matek karmiących od Apotheke.

5. Specjalistyczne preparaty na laktację

Mówiliśmy już o znaczeniu odpowiednio zbilansowanej diety, a teraz dodamy jeszcze jeden element: suplementacja. Specjalistyczne preparaty stworzone z myślą o kobietach karmiących, takie jak olej dla mam marki Dary Natury czy preparat na poprawę laktacji na mleko słodowym marki Mom, mogą znacznie wpłynąć na komfort karmienia.

6. Laktator

Laktatory to jeden z bardziej znanych sposobów, dzięki którym stymulacja laktacji staje się możliwa. Tego typu produkty naśladują ssanie dziecka i stymulują pierś, w efekcie przyczyniając się do zwiększania ilości pokarmu. Pobudzanie laktacji laktatorem ma dużo zwolenniczek, ale także dużo przeciwniczek. W naszym sklepie znajdziesz szeroki wybór laktatorów odpowiednich zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z laktatorem, wybierz laktator ręczny od Babyono, a jeżeli szukasz bardziej innowacyjnych rozwiązań, to polecamy dwufazowy laktator elektryczny marki Lovi.

7. Odpoczynek

Najmniej czy najbardziej oczywisty sposób pobudzenia laktacji? To pytanie pozostawimy bez odpowiedzi. Przypomnimy tylko, że choć macierzyństwo to wymagająca i trudna rola, nigdy nie powinno stać na drodze do Twojego odpoczynku. Życie w ciągłym stresie i przewlekłym zmęczeniu odbije się nie tylko na Twoim psychicznym i fizycznym zdrowiu, ale także na Twoich relacjach rodzinnych – zwłaszcza po porodzie. Dbając o siebie, dbasz o innych!


Zobacz także: