Lubisz rzodkiewkę? Jeśli tak, to na pewno zasmakujesz również w jej kiełkach. Są one jednym z najzdrowszych składników posiłków, a ponadto łatwo je wyhodować nawet osobom niezbyt doświadczonym. Warto postarać się, by stały się elementem codziennego jadłospisu.

Właściwości kiełków rzodkiewki

Kiełki rzodkiewki są bogatym źródłem mikroelementów i witamin, a także różnych związków chemicznych, np. polifenoli, które działają przeciwnowotworowo. Zawarty w nich kwas palmitynowy pomaga wchłaniać witaminę A, zaś kwas mistyrynowy równoważy “zły” cholesterol. Powinny zatem one stać się składnikiem posiłków osób zmagających się z nadciśnieniem oraz nadmiarem cholesterolu.

Spożywanie kiełków rzodkiewki na co dzień obniża ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia i serca. Poza tym zawarte w nich związki chemiczne działają przeciwutleniająco i wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto w kiełkach rzodkiewki można znaleźć glukozynolany – substancje roślinne, które obniżają ryzyko zachorowania na raka piersi, żołądka i prostaty.

Dzięki zawartości dużej ilości witaminy C kiełki rzodkiewki są wskazane dla osób o obniżonej odporności, poza tym łagodzą one przebieg infekcji. Sprawdzają się też jako element diety osób o wrażliwej skórze.

Kiełki rzodkiewki charakteryzują się ostrym smakiem i intensywnym zapachem. Z tego powodu doskonale komponują się z wieloma daniami, podkreślając ich aromat.

Kiełki rzodkiewki

Kiełki rzodkiewki – wartości odżywcze i witaminy

Zawartość składników pokarmowych w 100 g kiełków rzodkiewki przedstawia się następująco:

  • Wartość energetyczna – 41 kcal
  • Białka – 3,81 g
  • Tłuszcze – 2,53 g
    Węglowodany – 3,6 g
  • Wapń – 51 mg
  • Żelazo – 0,86 mg
  • Magnez – 44 mg
  • Potas – 86 mg
  • Sód – 6 mg
  • Cynk – 0,56 mg
  • Mangan – 0,1 mg
Witaminy:
  • Tiamina (witamina B1) – 0,102 mg
  • Ryboflawina (witamina B2) – 0,103 mg
  • Niacyna (witamina B3) – 2,853 mg
  • Witamina B6 – 0,285 mg
  • Witamina C – 29 mg

Kiełki rzodkiewki – przeciwwskazania

Mimo że kiełki rzodkiewki są tak bardzo zdrowe, nie każdy może je jeść. Ze względu na swoje właściwości nie poleca się ich osobom, które właśnie przeszły antybiotykoterapię lub zatrucie pokarmowe - na kiełkach mogą bowiem osadzać się bakterie i grzyby, z którymi osłabiona flora bakteryjna sobie nie poradzi.

Kiełki rzodkiewki są także niezalecane osobom cierpiącym na wrzody żołądka lub refluks. Poza tym nie powinny ich jeść kobiety w ciąży z uwagi na zwiększone ryzyko zatrucia pokarmowego.

Jak wyhodować kiełki rzodkiewki?

Skoro kiełki rzodkiewki są tak zdrowym produktem spożywczym, to warto się w nie zaopatrzyć. Po co jednak kupować kiełki, skoro można wyhodować je samodzielnie? To bardzo proste. Na wstępie musimy zdobyć nasiona rzodkiewki na kiełki. Najpierw warto je przepłukać, a następnie namoczyć – powinny być zanurzone w wodzie przez 6-12 godzin.

Przez ten czas przygotowujemy naczynie do hodowli. Warto użyć do tego specjalnej kiełkownicy, ale przy jej braku można posłużyć się słoikiem, na który nakładamy ligninę lub gęste sitko. Na tak przygotowane podłoże wysiewamy nasiona.

Należy pamiętać, by odstawić naczynie w miejsce, w którym panuje półcień. Nadmierne nasłonecznienie sprawia, że rośnie ryzyko zapleśnienia. Poza tym nasiona muszą mieć stały dostęp do tlenu, więc nie powinny rosnąć zbyt blisko siebie – należy je lekko porozdzielać.

Po trzech dniach od założenia hodowli na kiełkach może pojawić się biały meszek. Jest to całkowicie normalne zjawisko. Nie jest to oznaka np. pleśni, lecz są to włośniki – drobne wypustki, za pomocą których korzeń pobiera wodę. Po ok. 5-6 dniach kiełki są wyrośnięte na tyle, że można je jeść. Najpierw jednak warto przepłukać je, by usunąć nasiona, które nie wykiełkowały.

Tak otrzymane kiełki można śmiało wykorzystać jako dodatek do twarożków, kanapek, sałatek albo dekoracji potraw. Smacznego!


Zobacz także: