W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o naturalnych prebiotykach i ich wpływie na nasz organizm. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, czym jest prebiotyk i na czym polega jego działanie, a także podpowiemy, które produkty są naturalnymi prebiotykami.

Co to jest prebiotyk i czym się różni od probiotyku?

Prebiotyk czy probiotyk? To zapewne jedno z najczęściej pojawiających się pytań – okazuje się, że zmiana zaledwie jednej litery ma w tym przypadku niebagatelne znaczenie. Czym zatem jest prebiotyk? Nazwą tą określa się błonnik roślinny, czyli element codziennego jadłospisu, który nie zostaje przez nasz organizm przyswojony w trakcie trawienia w żołądku, jak i w jelicie cienkim. Włókna błonnika roślinnego nie podlegają procesom kierowanym przez enzymy trawienne, w związku z czym ulegają procesowi fermentacji dopiero w jelicie grubym.

Probiotyk to natomiast pałeczki kwasu mlekowego, czyli mówiąc inaczej, dobre bakterie (Lactobacillus), które stanowią swego rodzaju przeciwieństwo bakterii, wpływających negatywnie na działanie naszego organizmu. Probiotyki można znaleźć w jamie ustnej człowieka, przewodzie pokarmowym czy na powierzchni skóry. Pomagają w budowaniu bariery odpornościowej organizmu, dbają o prawidłową florę bakteryjną jelit i korzystnie wpływają na procesy trawienne.

W porównaniu z probiotykami, prebiotyki mają nieco bardziej zaawansowane działanie, które skupia się na tzw. pracy u podstaw. To dzięki prebiotykom w naszym organizmie zwiększa się dobra flora bakteryjna, która oddziałuje na szereg cyklicznie zachodzących procesów.

Które produkty to naturalne prebiotyki?

W jakich produktach można znaleźć naturalne prebiotyki?

  • w produktach pszennych, takich jak płatki, mąka czy pieczywo,
  • w ziołach, np. w natce pietruszki lub mniszku lekarskim,
  • w warzywach, takich jak cebula, czosnek, por, szparagi,
  • w jogurtach, ciastach czy mlecznych deserach,
  • w owocach, przede wszystkim w bananach.

Zioła, przyprawy, nalewki >>

Skoro wiemy już, czym są prebiotyki i czym różnią się od probiotyków, pora zadać jeszcze bardziej zaawansowane pytanie: jakie warunki muszą spełniać produkty, by móc należeć do grona naturalnych prebiotyków? Składnik żywności, który chcemy zaliczyć do grupy prebiotyków, powinien:

  • korzystnie wpływać na procesy zachodzące w organizmie człowieka,
  • fermentować przy pomocy mikroflory jelitowej i nie poddawać się trawieniu w górnym odcinku pokarmowego przewodu,
  • stymulować wzrost probiotyków.

Ze względu na swoje właściwości prebiotyki często polecane są osobom zmagającym się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi.

Zarówno probiotyki, jak i prebiotyki to ważne elementy naszej codziennej diety. Odpowiednio skomponowany jadłospis, który uwzględni naturalne prebiotyki, to dodatkowe wsparcie dla organizmu oraz wzmocnienie budowania bariery odpornościowej. Zachęcamy do zwracania uwagi na właściwości poszczególnych produktów i rozsądnego komponowania diety, bowiem jest to dar nie tylko dla ciała, ale także dla duszy!


Zobacz także: