W ostatnim czasie coraz czę¶ciej słyszy się o naturalnych prebiotykach i ich wpływie na nasz organizm. W poniższym artykule postaramy się wyja¶nić, czym jest prebiotyk i na czym polega jego działanie, a także podpowiemy, które produkty s± naturalnymi prebiotykami.

Zioła, przyprawy, nalewki

Co to jest prebiotyk i czym się różni od probiotyku?

Prebiotyk czy probiotyk? To zapewne jedno z najczę¶ciej pojawiaj±cych się pytań – okazuje się, że zmiana zaledwie jednej litery ma w tym przypadku niebagatelne znaczenie. Czym zatem jest prebiotyk? Nazw± t± okre¶la się błonnik ro¶linny, czyli element codziennego jadłospisu, który nie zostaje przez nasz organizm przyswojony w trakcie trawienia w żoł±dku, jak i w jelicie cienkim. Włókna błonnika ro¶linnego nie podlegaj± procesom kierowanym przez enzymy trawienne, w zwi±zku z czym ulegaj± procesowi fermentacji dopiero w jelicie grubym.

Probiotyk to natomiast pałeczki kwasu mlekowego, czyli mówi±c inaczej, dobre bakterie (Lactobacillus), które stanowi± swego rodzaju przeciwieństwo bakterii, wpływaj±cych negatywnie na działanie naszego organizmu. Probiotyki można znaleĽć w jamie ustnej człowieka, przewodzie pokarmowym czy na powierzchni skóry. Pomagaj± w budowaniu bariery odporno¶ciowej organizmu, dbaj± o prawidłow± florę bakteryjn± jelit i korzystnie wpływaj± na procesy trawienne.

W porównaniu z probiotykami, prebiotyki maj± nieco bardziej zaawansowane działanie, które skupia się na tzw. pracy u podstaw. To dzięki prebiotykom w naszym organizmie zwiększa się dobra flora bakteryjna, która oddziałuje na szereg cyklicznie zachodz±cych procesów.

Które produkty to naturalne prebiotyki?

W jakich produktach można znaleĽć naturalne prebiotyki?

  • w produktach pszennych, takich jak płatki, m±ka czy pieczywo,
  • w ziołach, np. w natce pietruszki lub mniszku lekarskim,
  • w warzywach, takich jak cebula, czosnek, por, szparagi,
  • w jogurtach, ciastach czy mlecznych deserach,
  • w owocach, przede wszystkim w bananach.

Skoro wiemy już, czym s± prebiotyki i czym różni± się od probiotyków, pora zadać jeszcze bardziej zaawansowane pytanie: jakie warunki musz± spełniać produkty, by móc należeć do grona naturalnych prebiotyków? Składnik żywno¶ci, który chcemy zaliczyć do grupy prebiotyków, powinien:

  • korzystnie wpływać na procesy zachodz±ce w organizmie człowieka,
  • fermentować przy pomocy mikroflory jelitowej i nie poddawać się trawieniu w górnym odcinku pokarmowego przewodu,
  • stymulować wzrost probiotyków.

Ze względu na swoje wła¶ciwo¶ci prebiotyki często polecane s± osobom zmagaj±cym się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi.

Zarówno probiotyki, jak i prebiotyki to ważne elementy naszej codziennej diety. Odpowiednio skomponowany jadłospis, który uwzględni naturalne prebiotyki, to dodatkowe wsparcie dla organizmu oraz wzmocnienie budowania bariery odporno¶ciowej. Zachęcamy do zwracania uwagi na wła¶ciwo¶ci poszczególnych produktów i rozs±dnego komponowania diety, bowiem jest to dar nie tylko dla ciała, ale także dla duszy!


Zobacz także: