Każda mama wie, jak trudno przygotować pożywne i zdrowe śniadanie dla dziecka, szczególnie jeśli ma ono być równocześnie niskokaloryczne, szybkie w przyrządzeniu i smaczne, aby maluch zaakceptował je bez sprzeciwu. Znaczenie śniadania dla całej rodziny jest nie do przecenienia – jego jakość decyduje o naszym samopoczuciu przez cały dzień. Dobrze skomponowane śniadanie ułatwia kontrolę wagi, reguluje metabolizm i dodaje energii. Powinno ono obfitować w takie składniki pokarmowe, jak białko, węglowodany złożone, błonnik, wapń oraz inne minerały i witaminy. Poniżej podajemy 5 śniadaniowych inspiracji dla dzieci i całej rodziny – będą one stanowiły smaczną i zdrową alternatywę dla nieśmiertelnych kanapek z serem żółtym czy wędliną.

zdrowe śniadanie dla dziecka

Jak przygotować sycący koktajl?

Smoothie to jeden z najszybszych sposobów dostarczenia dziecku składników odżywczych i zapewnienia długiego uczucia sytości. Śniadaniowy koktajl dla dziecka powinien zawierać owoce, można także przemycić w nim warzywa. Jako źródło białka może pojawić się mleko krowie lub mleczne napoje roślinne >> np. migdałowy, kokosowy, owsiany lub jogurt naturalny. Dodatek płatków zbożowych sprawi, że napój będzie bardziej sycący.

Domowe muffinki

Wbrew pozorom, domowe muffinki przygotowuje się błyskawicznie – wystarczy tylko wymieszać składniki i zapiekać je ok. 30 min. w piekarniku w 180°C. Podczas gdy te sklepowe zawierają białą mąkę i cukier, muffinki upieczone w domu mogą być pełne wartościowych składników odżywczych.

Ciasto przygotowuje się z 2 szklanek mąki gryczanej, orkiszowej lub razowej wymieszanej z ze szklanką płatków owsianych. Następnie dodaje się ¼ szklanki miodu >> zamiast cukru, ½ łyżeczki sody, 2 jajka, ¾ szklanki niskokalorycznego jogurtu i ¼ szklankę oliwy. Jako dodatki pojawić się mogą banany zgniecione na puree, jagody, cynamon, wanilia itd. I na pewno żadnego malucha nie trzeba będzie namawiać, żeby sięgnął po taką apetyczną babeczkę.

Jogurtowe szklaneczki

Płatki zbożowe i owoce z puszystym jogurtem greckim i posłodzone miodem lub jakimś niskokalorycznym słodzikiem to doskonała alternatywa dla gotowych jogurtów owocowych, zawierających sporo cukru, skrobię i inne dodatki. Ponieważ śniadanie dla dziecka powinno ładnie wyglądać, składniki warto ułożyć warstwami w ozdobnych szklaneczkach lub małych słoiczkach i udekorować całymi owocami. Maluch chętniej zje takie kolorowe danie niż wymieszaną w miseczce papkę.

Budyń z kaszy jaglanej

Budyń z kaszy jaglanej z różnymi dodatkami doskonały pomysł na posilne i zdrowe śniadanie dla dziecka. Danie takie jest bogate w błonnik, wapń, minerały i cenne kwasy typu omega. Kaszę jaglaną, ugotowaną w poprzednim dniu na mleku krowim lub roślinnym, miksuje się na gładką masę. Następnie dodaje się do budyniu orzechy, kakao, cynamon, banany lub inne owoce, kokos, niewielką ilość miodu lub syropu klonowego – w zależności od tego, co dziecko lubi najbardziej.

Tradycyjne kanapki inaczej

Aby przygotować zdrowe śniadanie dla dziecka w formie tradycyjnych kanapek, warto wybrać odpowiedni chleb – białe pieczywo to najgorsza opcja. Znacznie lepszy będzie chleb razowy, orkiszowy, na zakwasie, z dodatkiem różnych ziaren. Zamiast wysoko przetworzonych dodatków, jak ser żółty czy wędlina, można wykorzystać następujące produkty, jak awokado rozgniecione z odrobiną soku z cytryny, masło orzechowe z cynamonem, ricottę z bananem czy ugotowane na miękko jajko.