Uwielbiana przez wegetarian i wegan oraz osób poszukujących alternatywnych zwierzęcego źródeł białka. Znana także jako groch włoski i ceniona jako produkt obniżający poziom cholesterolu we krwi. O czym mowa? O ciecierzycy! W poniższym artykule przedstawimy Ci najważniejsze właściwości tego produktu i doradzimy, jak wykorzystać ciecierzycę w kuchni. A możliwości i kompozycji, w których ciecierzyca pospolita smakuje doskonale, jest naprawdę wiele.

SPIS TREŚCI

Ciecierzyca – właściwości
Ciecierzyca – wartości odżywcze, witaminy, kalorie
Jak wykorzystać ciecierzycę w kuchni?

Ciecierzyca – właściwości

Cieciorka to tak naprawdę roślina strączkowa, która przywędrowała do nas z Bliskiego Wschodu i krajów basenu Morza Śródziemnego. Swoją popularność zawdzięczała przede wszystkim uniwersalności – to z ciecierzycy powstaje legendarny falafel i hummus.

Przejdźmy jednak do sedna – dlaczego cieciorka jest przez wielu uważana za produkt absolutnie wyjątkowy? To doskonałe źródło białka, które doceniają przede wszystkim osoby przebywające na dietach roślinnych. Cieciorce przypisuje się także właściwości obniżające poziom złego cholesterolu we krwi oraz samego ciśnienia krwi.

Ciecierzyca polecana jest także osobom zmagającym się z anemią, jest bowiem cennym źródłem żelaza. To także świetna opcja dla diabetyków czy osób przebywających na diecie opartej na produktach z niskim indeksem glikemicznym. Indeks cieciorki jest równy 30, a to klasyfikuje ją jako produkt stabilizujący poziom glukozy we krwi. Ciecierzyca jest także doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy – jest nie tylko propozycją niskokaloryczną, ale zapewnia także uczucie sytości na długi czas.


ciecierzyca


Ciecierzyca – wartości odżywcze, witaminy, kalorie

Mówi się, że liczby nie kłamią. Poniżej znajdziecie wartości odżywcze, witaminy i wartość energetyczną ugotowanej ciecierzycy (na 100 g):

  • Kalorie - 164 kcal
  • Białko - 8,86 g
  • Tłuszcz - 2,59 g
  • Węglowodany - 27,42 g, w tym cukry proste - 4,80 g

Witaminy:

  • Witamina C – 1,3 mg
  • Tiamina – 0.116 mg
  • Kwas foliowy - 172 μg
  • Witamina A – 27 IU
  • Witamina K - 4,0 μg
  • Ryboflawina – 0.063 mg
  • Niacyna - 0.526 mg
  • Witamina B6 - 0.139 mg

Minerały:

  • Magnez - 48 mg
  • Sód – 7 mg
  • Wapń – 49 mg
  • Żelazo - 2,89 mg
  • Cynk - 1,53 mg
  • Błonnik - 7,6 g
  • Fosfor - 168 mg
  • Potas - 291 mg

Jak wykorzystać ciecierzycę w kuchni?

Najbardziej oczywistymi sposobami wykorzystania ciecierzycy w kuchni są oczywiście humus oraz falafel. Do przygotowania tego typu przysmaków możesz użyć ciecierzycy w puszce, np. cieciorki od La Bio Idea, lub ciecierzycy przeznaczonej do gotowania, takiej jak certyfikowana ekologicznie ciecierzyca od Bio Planet. To oczywiście nie koniec naszych propozycji! Sprawdź "Polecane produkty" na dole wpisu - kliknij, aby przejść »

Ciecierzyca świetnie sprawdza się też w formie rozgrzewającej zupy, warzywnych kotletów czy jako farsz do pasztetów, pierogów i krokietów. Jeżeli masz ochotę na coś prostszego, wystarczy urozmaicić cieciorką prostą sałatkę. Do tego celu świetnie sprawdzi się prażona ciecierzyca – cieciorkę z puszki odcedź i wrzuć na rozgrzany olej, a dla urozmaicenia smaku dodaj ulubione przyprawy.

Nieco bardziej wprawieni w gotowaniu z pewnością będą chcieli skorzystać z tradycyjnego przepisu i samodzielnie przygotować surową cieciorkę. Jak ugotować ciecierzycę?

Absolutna podstawa to namaczanie: suchą ciecierzycę wsyp do garnka i zalej zimną wodą tak, by jej poziom przekraczał o kilka centymetrów poziom grochu. Całość zostaw na noc do namoczenia.

Rano zagotuj ciecierzycę z dodatkiem soli, nie wymieniając wody. Gotuj aż do miękkości, zwykle około 1.5 h.

Wiesz już, jakie właściwości ma ciecierzyca, do jakiej diety pasuje i co z niej przygotować. Pozostaje Ci tylko zaopatrzyć się w prawdziwy zapach cieciorki i rozpocząć własne, kuchenne rewolucje!


Zobacz także: