Tłuszcz z zasady kojarzy się z czymś niepotrzebnym, niechcianym i niedobrym. Ale czy zawsze tak jest  ? Otóż, jak się okazuje w przyrodzie występują też dobre tłuszcze, które pozytywnie wpływają na organizm. Dobre tłuszcze dodają energii, niektóre usprawniają proces myślenia i pozytywnie wpływają na koncentrację, inne mogą nawet chronić przed chorobami lub pomagać w zwalczaniu ich skutków.


Gdzie znaleźć dobre tłuszcze?


Dobrymi tłuszczami nazywane są tłuszcze nienasycone, które dodatkowo dzielą się na jednonienasycone i wielonienasycone. Produkty, które są bogate w takie tłuszcze to:

  • ryby takie jak: łosoś, śledź,  makrela pstrąg;
  • oleje roślinne, zwłaszcza olej rzepakowy i oliwa z oliwek (pamiętajcie żeby wybierać te najbardziej wartościowe czyli nierafinowane, tłoczone na zimno);
  • niektóre orzechy np. brazylijskie, ziemne, laskowe, włoskie
  • awokado
  • niektóre warzywa strączkowe np. soja, suszony groch,
  • liście zielonych jeżyn
  • sezam
  • kukurydza
  • kiełki pszenicy


Jakie produkty ograniczyć ze względu na złe tłuszcze?


Jak łatwo się domyślić, złe tłuszcze, to te nasycone oraz tłuszcze ?trans?, czyli utwardzone przez uwodornianie.

Tłuszcze ?trans? znajdziemy w:

  • twardych margarynach i masłach roślinnych
  • pełnym mleku krowim
  • gotowych, pakowanych wypiekach cukierniczych tj. ciasta, pączki, cukierki
  • frytkach
  • jedzeniu typu fast food


Tłuszcze nasycone to głównie produkty zwierzęce:

  • słonina
  • boczek
  • tłusty drób
  • kiełbasy
  • masło
  • sery żółte
  • pełnotłuste jogurty
  • olej palmowy


Tłuszczy nasyconych nie należy oczywiście zupełnie unikać ale ważne jest to, aby zwracać uwagę na to co każdego dnia trafia do naszego żołądka i odpowiednio układać dietę. Starajmy się ograniczyć te gorsze tłuszcze do minimum. Tłuszcze trans idealnie byłoby zupełnie wyeliminować ale osobiście nie znam chyba osoby, której się to udało.

Zachcianki czasami biorą górę :)


Nie można zapominać o tym, że nawet te dobre tłuszcze w nadmiarze mogą zaszkodzić. Zawsze przypominam o tym, że co za dużo to nie zdrowo i tutaj też ta zasada obowiązuje :)