Okres jesienno-zimowy dla dzieci i ich opiekunów bywa trudny. To czas przeziębień i grypy, które rozregulowują życie całej rodziny. Jeszcze przed pierwszymi mrozami można jednak podjąć działania, które wzmocnią odporność u dzieci.

Czy istnieją sposoby, które zawsze się sprawdzają? Jak wzmocnić odporność dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym? Poznaj 9 porad, które pomogą Wam przetrwać mroźne dni!

Odporność >>

1. Zadbaj o zdrową i zróżnicowaną dietę

Bez względu na porę roku dzieci powinny odżywiać się zdrowo i w urozmaicony sposób. Szczególnie ważne staje się to jednak w okresie jesienno-zimowym. Właściwa dieta pozwoli dostarczać większość niezbędnych witamin i minerałów oraz zapewni odpowiednią dawkę energii. Ma to istotny wpływ na odporność dziecka - organizm w wyniku niedoborów czy osłabienia może być bowiem bardziej podatny na infekcje.


Zimowo-jesienna dieta na odporność dla dziecka »


2. Odpowiednia podaż witaminy D

Wiele witamin i minerałów ma bezpośredni lub pośredni wpływ na odporność, jednak w sposób szczególny traktowana jest witamina D. Może być ona wytwarzana przez organizm dziecka pod wpływem ekspozycji słonecznej, jednak zimą ciężko przyswoić ją w sposób naturalny. Dlatego warto skonsultować z lekarzem pediatrą suplementację witaminy D, którą trudno dostarczyć w wystarczającej dawce samą dietą.


Dlaczego warto suplementować witaminę D? »


3. Rozsmakuj dziecko w kiszonkach i naturalnych probiotykach

Do znanych od lat naturalnych sposobów na odporność zarówno u dzieci, jak i dorosłych zaliczane są kiszonki - ogórki, kapusta czy inne kiszone warzywa, a nawet owoce. Wytwarzane w naturalnym procesie zawierają zdrowe kultury bakterii wspierające odporność, a ich kwaśny smak może być polubiony nawet przez maluchy.

Warto również wzbogacić dietę o ziołowo-owocowe soki czy syropy, które są dostępne w aptekach. Mogą one nie tylko wspierać odporność dziecka, ale również poprawić apetyt.

4. Aktywność na świeżym powietrzu bez względu na pogodę

Jako kluczowy element zdrowego stylu życia uznaje się aktywność fizyczną. Jej brak również może decydować o poziomie odporności dziecka, a szczególnie ważny jest ruch na świeżym powietrzu.

Organizm lepiej radzi sobie z infekcjami, gdy kondycja jest prawidłowa, a przemiana materii sprawna. Deszcz czy śnieg nie powinny być przeszkodą dla spacerów czy zabawy na zewnątrz.

5. Nadopiekuńczość nie popłaca

Dzieci wychowywane w maksymalnie czystym, niemal sterylnym środowisku z nadmierną dbałością o higienę mogą mieć problem z osłabioną odpornością. Brudne dziecko to szczęśliwe dziecko, a przy okazji może się okazać, że również zdrowsze, gdyż mając częstą styczność z rozmaitymi bakteriami, łatwiej wytwarza odporność. Trzeba również pamiętać, by nie przegrzewać dzieci, dostosowywać ubiór nie tylko do warunków pogodowych, ale również aktywności malucha. Niektórzy zalecają również hartowanie organizmu.

6. Częsty kontakt z rówieśnikami

Ważne w kształtowaniu odporności dziecka jest także pozwalanie mu na kontakt z rówieśnikami. Nie bez przyczyny dzieci chodzące przed przedszkolem do żłobka nie chorują już tak często jak te, które wcześniej miały ograniczony kontakt z dziećmi.

7. Zadbaj o wilgotność i temperaturę w domu

Duży wpływ na odporność może mieć powietrze, którym dziecko oddycha. Jesienią i zimą, gdy działają kaloryfery, właściwe nawilżenie powietrza odgrywa kluczową rolę. Istotne jest także regularne wietrzenie w sezonie grzewczym oraz utrzymywanie optymalnej, nie zbyt wysokiej ani też zbyt niskiej, temperatury powietrza.

8. Nie zapominaj o piciu!

Efektywne nawadnianie organizmu pomaga w tworzeniu naturalnych barier. Dzięki spożywaniu płynów śluzówka nie wysycha i stanowi ochronę przed wirusami. Odwodnione dziecko może być osłabione, co przekłada się na podatność na różnorodne infekcje. W sezonie grzewczym zapotrzebowanie na płyny może wzrastać, dlatego warto je rozsądnie uzupełniać i dbać o regularność.

9. Pamiętaj o zdrowym śnie i odpoczynku

Zarówno na prawidłowy rozwój dziecka, jak i poziom jego odporności na infekcje, ogromny ma wpływ odpowiednia ilość i jakość snu. Negatywnie na odporność może wpływać długotrwałe stres i napięcie, dlatego warto zadbać o ich wyeliminowanie (szczególnie u starszych dzieci). Ważny jest także odpoczynek, zwłaszcza gdy dzieci wykazują oznaki zmęczenia. Trzeba pilnować, by nie przeciążać organizmu.

10. Staraj się wykonywać obowiązkowe i zalecane szczepienia

Choć dla niektórych osób szczepienia wydają się tematem nieco kontrowersyjnym, to jednak zalecane są one dla wsparcia czy wytworzenia odporności. Warto pilnować kalendarza szczepień u dzieci, by nie narazić się na ryzyko dodatkowych chorób.

Układ immunologiczny dziecka nabiera dojrzałości dopiero około 12. roku, dlatego nie powinniście się obawiać - infekcje wpisane są w pierwsze lata życia Korzystając z powyższych porad oraz zdrowego rozsądku można jednak znacząco ograniczyć ryzyko zachorowania Jeżeli zaś dziecko mimo to niemal ciągle choruje, być może ma wrodzone problemy z obniżoną odpornością i warto tę kwestię skonsultować z lekarzem.


Zobacz także: