Okres jesienno-zimowy to dla wielu rodziców istny koszmar. Dzieci, szczególnie te najmłodsze, błyskawicznie chwytają rozmaite infekcje, co w rezultacie często kończy się antybiotykoterapią. Na szczęście istnieje wiele sposobów na wzmocnienie odporności malucha już od pierwszych lat życia. Sprawdźmy, jakie produkty spożywcze i jakie witaminy dla dzieci najlepiej wspierają odporność młodego organizmu.

Na co jest narażone dziecko zimą i jesienią?

Jesienią i zimą organizm dziecka jest szczególnie podatny na wszelkie infekcje. Dlaczego tak się dzieje? Spadek odporności to efekt pogorszonych warunków atmosferycznych, niższych temperatur, ale również niewłaściwego trybu życia, w tym przede wszystkim obniżonej aktywności fizycznej oraz nieprawidłowego sposobu odżywiania.

Jeśli nie zatroszczymy się zawczasu o wzmocnienie odporności dziecka, skutki mogą być bardzo nieprzyjemne, a nawet groźne dla zdrowia. Najczęściej występującymi chorobami u dzieci w okresie jesienno-zimowym jest grypa, angina, infekcje dróg oddechowych oraz zapalenie ucha.

Witaminy i minerały >>

Dieta, która wzmocni odporność dziecka zimą i jesienią

Co jeść zimą, aby nie chorować? Prawidłowy sposób odżywiania to jeden z kluczowych czynników mających wpływ na odporność zarówno u osób dorosłych, jak również u dzieci. Niezmiernie ważna jest odpowiednio zbilansowana, bogata w składniki odżywcze i zróżnicowana dieta, w której powinny znaleźć się przede wszystkim rozmaite warzywa i owoce. Właściwa dieta to najlepsza, naturalna ochrona organizmu przed obniżeniem odporności oraz wszelkimi infekcjami. W okresie jesienno - zimowym warto podawać dziecku rozgrzewające, ciepłe potrawy, na przykład zupy wzbogacone dużą ilością wartościowych warzyw. W diecie dziecka istotną pozycję zajmują również węglowodany, które dostarczają mu niezbędnej energii. W tej kwestii należy jednak zachować ostrożność, ponieważ spora część węglowodanów - w tym popularne białe pieczywo oraz makarony - mogą uczynić dla zdrowia więcej szkody, niż pożytku! Warto natomiast podawać dziecku pieczywo razowe oraz pełnoziarniste, ciemne makarony oraz kasze, które są wyjątkowo bogate w składniki odżywcze.

Owoce i warzywa

Jakie warzywa i owoce najlepiej wspierają odporność? W tym zakresie szczególnie cennymi właściwościami mogą pochwalić się między innymi brokuły, marchew, buraki, dynia, a także często niedoceniana cebula, której działanie doskonale znały i wykorzystywały nasze babcie. Wśród owoców warto wymienić gruszki, jabłka, morele, a także bogate w witaminę C owoce cytrusowe.

Zdrowe tłuszcze

W zbilansowanej diecie dziecka - oprócz węglowodanów złożonych, warzyw i owoców - nie powinno także zabraknąć zdrowych tłuszczów wielonienasyconych, których szczególnie bogatym źródłem są morskie ryby, np. makrele. Warto już od pierwszych lat życia przyzwyczajać dziecko do smaku ryb, które są niezmiernie ważnym składnikiem diety każdego człowieka.

Witaminy dla dzieci

Niestety, zróżnicowana dieta w przypadku wielu dzieci graniczy z cudem - maluchy konsekwentnie odmawiają jedzenia potraw, które są szczególnie cenne dla ich zdrowia. Duża część dzieci z daleka omija ryby oraz wartościowe warzywa, czego rezultatem mogą być poważne niedobory witamin i składników odżywczych. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem są odpowiednio dobrane witaminy dla dzieci, takie jak multiwitaminowy preparat Viridikid i synbiotyk Viridian, zawierający probiotyki oraz cenną witaminę C.

Specjalistyczne suplementy stanowią niezbędne uzupełnienie diety szczególnie w przypadku maluchów, których dieta jest uboga w składniki odżywcze.

Inne sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka

Właściwa dieta to jeszcze nie wszystko. Odporność malucha warto wzmacniać na różne sposoby, co da maksymalną efektywność. Na odporność wpływa cały szereg czynników. Fundamentalne znaczenie ma oczywiście właściwa dieta, ale niezmiernie ważna jest również aktywność fizyczna - zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu. Nie wszyscy zdają też sobie sprawę z tego, że ogromny wpływ na osłabienie odporności może mieć nadmierny stres! Problem ten często dotyczy dzieci, które właśnie rozpoczynają swoją przygodę z przedszkolem lub szkołą. Pomagając dziecku przejść łagodnie przez ten trudny okres, jednocześnie wspieramy jego odporność.

W trosce o zdrowie swojego dziecka pamiętajmy o tym, że najlepszym sposobem na uniknięcie poważnych infekcji jest właściwa profilaktyka. Dlatego też o wzmocnienie odporności najlepiej zadbać jeszcze na długo zanim rozpocznie się jesień!


Zobacz także: