Witamina D3 (cholekalcyferol) to jedyna witamina, którą organizm człowieka potrafi wytwarzać samodzielnie (nie licząc oczywiście witamin K i PP produkowanych przez bakterie jelitowe). Aktywna forma witaminy powstaje pod wpływem promieni słonecznych z prekursora znajdującego się w skórze. Co ciekawe, nie tylko słabe nasłonecznienie w okresie jesienno-zimowym, ale również wysokie stężenie melaniny, czyli barwnika skóry, może wpływać na wystąpienie jej niedoborów. Cholekalcyferol bierze udział w wielu ważnych procesach metabolicznych, dlatego niezwykle istotne jest, aby zadbać o uzupełnianie braków poprzez dietę oraz stosowanie suplementów.

Warto suplementować witaminę D ponieważ ma ona ogromny wpływ na nasze zdrowie. Niestety większość Polaków cierpi na jej niedobór (według niektórych badań ten problem dotyczy nawet 95% społeczeństwa). Witaminę D możemy pozyskać na 3 sposoby: z diety, podczas ekspozycji na słońce oraz przez suplementację. Zapraszam do poznania właściwości witaminy D oraz naturalnych suplementów diety.

Produkty z witaminą D. Jak zapewnić sobie odpowiednią dzienną dawkę?

Przede wszystkim - chwytaj słońce! Od końca kwietnia do początku września przy naszej szerokości geograficznej mamy go najwięcej. W tym okresie wystarczy przebywać na zewnątrz co najmniej 15 minut, aby mogła nastąpić synteza skórna i aby nasz organizm pod wpływem słońca wytworzył niezbędną dawkę witaminy. W okresie jesienno-zimowym już niestety nie jest tak dobrze -tedy warto suplementować witaminę D i starać się dostarczać jej jak najwięcej poprzez odpowiednią dietę.

Gdzie znajdziemy witaminę D? Przede wszystkim w produktach żywnościowych takich jak:

  • tran,
  • tłuste ryby: śledź, makrela, łosoś,
  • podroby: wątroba,
  • nabiał: jaja, mleko i żółty ser,
  • olejeh roślinne.

Nawet powyższe źródła nie zawierają jednak wystarczającej ilości witaminy, aby pokryć zapotrzebowanie organizmu, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Na niedobory są szczególnie narażone osoby stosujące dietę wegańską lub wegetariańską. Źródła roślinne dostarczają bowiem wyłącznie witaminę D2, która jest mniej skuteczna, a nawet może obniżać poziom D3.

Efektywność syntezy witaminy D w skórze zmniejsza się także wraz z wiekiem. Osoby starsze, oprócz dbania o dietę i ekspozycję na słońce, powinny przyjmować odpowiednie suplementy diety.

Wpływ witaminy D na organizm

Witamina D pełni istotną rolę w gospodarce wapniowo-fosforowej. Pobudza ona wchłanianie wapnia i fosforu z jelit oraz hamuje wydalanie wapnia z organizmu. Odpowiada również za prawidłowy przebieg procesu tworzenia się kości poprzez wpływ na ekspresję genów odpowiedzialnych za ich budowę oraz pobudzanie syntezy białek np. osteopontyny hamującej mineralizację kości.

Co więcej, cholekalcyferol może pomóc w profilaktyce chorób układu krążenia, cukrzycy oraz nowotworów m.in. jelita grubego. Wykazuje również pozytywne działanie wspierające odporność i stymulujące regenerację wątroby.

W sposób pośredni wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i skurcze mięśni, w tym mięśnia sercowego. Zmniejsza także podatność na depresję i poprawia nastrój.

7 powodów, dla których warto suplementować witaminę D

Witamina D ma naukowo potwierdzony korzystny wpływ na zdrowie:

  • dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego,
  • dla utrzymania zdrowych kości i zębów,
  • przyczynia się do normalnego wzrostu i rozwoju kości u dzieci,
  • dla utrzymania prawidłowej funkcji mięśni,
  • dla dobrego wchłaniania wapnia oraz fosforu,
  • dla prawidłowego poziomu wapnia we krwi,
  • bierze udział w prawidłowych podziałach komórek.

Letnie niedobory

Lato to szczególna pora roku, podczas której organizm powinien nasycić się witaminą D. Jeśli jednak w tym okresie cierpimy na jej niedobór, to może być kilka przyczyn takiego stanu rzeczy:

  1. Zbyt mała aktywność na świeżym powietrzu.
  2. Częste przebywanie w pomieszczeniach (praca biurowa).
  3. Zbyt częste stosowanie kremów z filtrem.

Jesienne niedobory

Niejednokrotnie jesienią wielu z nas odczuwa ogólne osłabienie organizmu, zmęczenie, wahania nastroju lub dopada nas jesienna depresja. Warto wtedy sprawdzić poziom witaminy D i od razu uzupełnić ewentualne niedobory. Badanie wykonuje się z próbki krwi. Jego koszt to z reguły 40-70 zł (w zależności od laboratorium). Jeśli badanie zleci lekarz z przychodni, wtedy oczywiście jest ono bezpłatne.

Dieta czy suplementy? Czy stosowanie suplementów jest bezpieczne?

Wiele osób zastanawia się, czy wzbogacenie codziennej diety w produkty zawierające wysokie ilości witaminy D3 wystarczy, by pokryć zapotrzebowanie organizmu na ten cenny składnik.

Suplementacja jest najskuteczniejszą metodą na utrzymanie właściwego poziomu cholekalcyferolu. Szczególnie zaleca się ją dzieciom, osobom starszym oraz kobietom w ciąży. U osób dorosłych dawkowanie uzależnione jest natomiast od stanu zdrowia, pory roku oraz trybu życia. Suplementy zawierają dobrze przyswajalną witaminę D3 identyczną jak ta, która jest zawarta w pożywieniu.

Stosowanie preparatów jest bezpieczne, jednak należy zwrócić uwagę na odpowiednie dawkowanie suplementów i nie przekraczać zalecanej dawki. Warto skonsultować je z lekarzem. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, w przeciwieństwie do tych rozpuszczalnych w wodzie, mogą bowiem być magazynowane w tkance tłuszczowej organizmu, przez co istnieje większe ryzyko ich przedawkowania. Na szczęście, sytuacje przedawkowania witaminy D należą do rzadkości i pojawiają się wyłącznie przy stosowaniu bardzo wysokich dawek przez długi okres czasu.

Podczas suplementacji warto również pamiętać o tym, aby zadbać o wystarczający poziom magnezu, który jest istotny w prawidłowym funkcjonowaniu witaminy. Bez magnezu nie może ona spełniać swoich zadań tak jak należy.

Suplementacja witaminy D3 jest dobrym sposobem na to, by zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie swoje oraz bliskich osób. Tym bardziej w okresie jesienno-zimowym, gdy promieni słońca brakuje i jesteśmy jeszcze bardziej niż zwykle narażeni na niedobór tak istotnego do codziennego funkcjonowania składnika.


Zobacz także: