Świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne to skarbnica witamin, mikro i makroelementów. Są łatwo przyswajalne przez organizm, świetnie smakują i wzmacniają organizm. Jeśli można by było w kilku punktach ująć najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, świeżo wyciskane soki byłyby jednym z nich. Poznajmy więc właściwości zdrowotne niektórych soków.

Rodzaje soków i ich właściwości

Sok z marchwi ? to smak, który wielu z nas pamięta z dzieciństwa. Ten niepozorny sok bardzo korzystnie wpływa na organizm: wzmacnia układ odpornościowy, wpływa korzystnie na zęby, włosy, paznokcie, wzrok, wspomaga leczenie wrzodów żołądka i dwunastnicy. Łagodzi alergie skórne, egzemy, uczulenia.

Sok z pomidorów ? jego najważniejszym składnikiem jest likopen ? przeciwutleniacz zapobiegający wielu chorobom. Sok z pomidorów to również źródło potasu, wapnia, witaminy C, A, betakarotenu. Regularne picie tego soku poprawia przemianę materii, reguluje ciśnienie krwi, koi nerwy, jest pomocny w odchudzaniu, wzmacnia włosy, paznokcie, wpływa korzystnie na stan skóry.

Sok z ogórka ? posiada dużo krzemu, siarki, potasu, fosforu. Aby wzmocnić włosy i paznokcie zaleca się picie pół szklanki soku dziennie. Polecany również przy wysokim ciśnieniu krwi.

Sok z koniczyny ? reguluje cykl miesiączkowy.

Sok z arbuza ? doskonale orzeźwia, jest polecany zwłaszcza w upalne dni. Opórcz tego wspomaga oczyszczanie organizmu, wzmacnia wątrobę i nerki. Ma działanie moczopędne (przy obrzękach), przeciwmiażdżycowe, ogólnie wzmacniające.

Sok z cytryny ? to kolejny sok, który wzmacnia organizm - posiada dużo witaminy C i mikroelementów. Oprócz tego wspomaga oczyszczanie organizmu z nierozpuszczalnych soli i śluzu.

Sok ze szczawiu ? jest polecany osobom z problemami żołądkowymi, gdyż wspomaga regenerację błony śluzowej żołądka. Zawiera żelazo, fosfor, magnez, krzem, siarkę. Najlepiej dodawać go do sałatek lub surówek.

Nie należy spożywać zbyt często gotowanego szczawiu ? zawarty w nim szczawian potasu zmienia się w formę nieorganiczną, co może doprowadzić do zapalenia stawów i mięśni.

Sok z buraków ? jest cennych źródłem kwasu foliowego (witamina B9) i innych witamin z grupy B, jak również żelaza, magnezu, wapnia, potasu, błonnika. Sok z buraków jest polecany przy anemii, awitaminozie, chorobach układu krążenia, chorobach układu pokarmowego. Buraczki pomagają oczyszczać krew, usunąć z organizmu kwas moczowy, mają właściwości antyrakowe.

Uwaga: ze względu na wysoki indeks glikemiczny buraków osoby z cukrzycą powinny ograniczać ich spożycie.

Sok z winogron ? jest znany z tego, że przyczynia się do obniżenia cholesterolu i ciśnienia krwi. Ma działanie wzmacniające, bakteriobójcze i moczopędne.

Nie jest wskazany w dużych ilościach przy cukrzycy, otyłości, wrzodach żołądka i dwunastnicy.

Źródło: ?Czy można żyć 150 lat?? Michał Tombak