Dziś wracamy do Was z kolejnym owocowym, soczystym wpisem. Tym razem będziemy opowiadać o wiśniach. Z tego wpisu dowiecie się, jakie cenne właściwości posiadają wiśnie i jak prezentuje się ilość wartości odżywczych i witamin zawartych w ich świeżej, jak i suszonej wersji. Wspomnimy także o możliwych przeciwwskazaniach, a na końcu podpowiemy, jak kreatywnie wykorzystać suszone wiśnie.

SPIS TREŚCI

Wiśnie – właściwości
Wiśnie – przeciwwskazania
Wiśnie świeże – wartości odżywcze i witaminy
Wiśnie suszone – wartości odżywcze i witaminy
Jak wykorzystać suszone wiśnie?

Wiśnie – właściwości

Bohaterka dzisiejszego wpisu, czyli wiśnia pospolita, to pochodząca z Azji Mniejszej reprezentantka rodziny różowatych. Osiąga zazwyczaj do 5 metrów wysokości, a jej soczyste owoce w zależności od gatunku są bardziej słodkie lub kwaśne. Smak wiśni poznał jednak w swoim życiu każdy z nas, dlatego zajrzyjmy do jej wnętrza, a więc właściwości.

Owoce te znajdują się na liście Oxygen Radical Absorbance Capacity – to międzynarodowa lista produktów, które minimalizują negatywne działanie reaktywnych form tlenu. Oznacza to, że wiśnie są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy, dzięki czemu wspierają organizm w walce z procesami starzenia i neutralizują wolne rodniki. Wiśnie wspomagają także pracę serca. Dzieje się tak za sprawą obecności w ich składzie błonnika, kwasów organicznych, witaminy C, potasu i antocyjanów.

To jednak nie koniec właściwości tych owoców. Amerykańscy naukowcy uważają także, że sok z wiśni może pomóc w walce z bezsennością – to prawdopodobnie zasługa melatoniny, która występuje w tych owocach jako naturalny przeciwutleniacz. Wiśnie są także polecane osobom, które zmagają się z nieprawidłowościami ze strony układu moczowego. Potas i sód sprawiają, że owoce te są moczopędne i mogą być przydatne chociażby przy zapaleniu pęcherza.

Codzienna porcja wiśni nie zaszkodzi także osobom chorującym na cukrzycę. To owoce z niskim indeksem glikemicznym, które będą także doskonałym i pełnowartościowym urozmaiceniem diety tych z Was, którzy pragną zrzucić kilka dodatkowych kilogramów. Pamiętajcie jednak, by spożywać te owoce w naturalnej formie i nie dodawać do nich cukru!

Suszone wiśnie bez pestek >

Wiśnie – przeciwwskazania

Wiśnie, podobnie jak każdy owoc, nie zawsze będą dobre dla naszego organizmu. Polecamy przede wszystkim kupowanie wiśni ze sprawdzonych źródeł i obserwację własnego organizmu w trakcie ich spożywania. Na co jeszcze powinniśmy uważać?

Przed zjedzeniem całej miseczki wiśni warto dokładnie przyjrzeć się owocom – te nadgniłe czy spleśniałe mogą oznaczać dla nas nie tylko zatrucia pokarmowe, ale także alergie czy nawet grzybice. Pamiętajcie także o tym, że o ile połknięcie pestki wiśni nie jest szkodliwe, o tyle jej rozgryzienie może być już niebezpieczne – pestki wiśni zawierają bowiem substancje cyjanogenne.

Wiśnie świeże – wartości odżywcze i witaminy

Jak prezentuje się ilość wartości odżywczych i witamin w wiśniach świeżych? Wartości na 100 g przedstawiamy poniżej:

  • wartość energetyczna: 50 kcal / 303 kcal,
  • tłuszcz – 0,30 g,
  • węglowodany – 12,18 g,
  • błonnik – 1,6 g,
  • białko – 1,00 g,
  • potas – 173 mg,
  • wapń – 16 mg,
  • fosfor – 15 mg,
  • magnez – 9 mg,
  • żelazo – 0,32 mg,
  • witamina A – 1283 IU,
  • witamina B6 – 0,044 mg,
  • witamina C – 10 mg.

Wiśnie suszone – wartości odżywcze i witaminy

Oto wartości odżywcze i witaminy w wiśniach suszonych (na 100g):

  • wartość energetyczna: 303 kcal,
  • tłuszcz – 0,1 g,
  • węglowodany – 70,32 g,
  • błonnik – 4,4 g,
  • białko – 2,38 g,
  • potas – 173 mg,
  • wapń – 16 mg,
  • fosfor – 15 mg,
  • magnez – 9 mg,
  • żelazo – 0,32 mg,
  • witamina A – 1283 IU,
  • witamina B6 – 0,044 mg,
  • witamina C – 10 mg.

Jak wykorzystać suszone wiśnie?

Wiśnie to owoce nie tylko letnie – w postaci suszonej, np. od Bio Planet lub Targroch, mogą bowiem zostać z nami przez cały rok. Możliwości jest, jak zwykle, całkiem sporo. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o owoce tego drzewka, ale także o jego liście! Liście z wiśni są świetnym źródłem witamin i to właśnie z ich pomocą przygotujesz pyszną herbatę.

Z ostatnich letnich zbiorów wyczarujesz aromatyczny kompot z wiśni, który umili Ci sezon jesienno-zimowy, ale warto wykorzystywać również suszone owoce wiśni. Sprawdzą się one jako samodzielna przekąska, ale także jako dodatek do wszelkiego rodzaju deserów, ciast czy porannych, sycących owsianek. Dla miłośników nieco bardziej zaawansowanych kuchennych rewolucji mamy prawdziwy hit – suszone wiśnie jako składnik egzotycznych sosów lub jako farsz do mięsa. Brzmi smacznie? Bo takie właśnie jest!


Zobacz także: