Nasiona chia

Jest 12 produktów.

Nasiona chia uznawane są za jedne z najpopularniejszych superfoods. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem to właśnie ziarna szałwii hiszpańskiej zawierają cenne składniki odżywcze i przeciwutleniacze, które pozytywnie wpływają na stan naszego zdrowia. Nasiona chia swoje zastosowanie znajdują jednak nie tylko w kuchni, ale również w kosmetyce. Czym dokładnie wyróżniają się i jakie właściwości kryją w sobie te niepozorne ziarenka?

SPIS TREŚCI

  1. Nasiona chia - właściwości
  2. Nasiona chia - wartości odżywcze, witaminy, kalorie
  3. Chia w kuchni
  4. Przeciwwskazania
  5. Nasiona chia - zastosowanie w kosmetyce

Nasiona chia - właściwości

Szałwia hiszpańska to roślina należąca do rodziny jasnotowatych. Charakteryzuje się szerokimi liśćmi oraz niezwykle drobnymi fioletowymi lub białymi kwiatami. W jej owocach znajdują się szare, białe i czarne nasiona nazywane chia. To właśnie one słyną z prozdrowotnych właściwości, które znacząco poprawiają funkcjonowanie naszego organizmu.

Ziarna chia przede wszystkim wspierają działanie układu krążenia, co znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca. Efektywnie obniżają poziom cholesterolu we krwi, wspomagają procesy trawienne oraz wzmacniają zęby i kości. Ponadto nasiona szałwii hiszpańskiej poprawiają pamięć i koncentrację, pozytywnie wpływają na wzrok oraz wspierają działanie układu immunologicznego. Do ich ważniejszych właściwości zalicza się również ochronę przed rozwojem wolnych rodników, które odpowiadają za procesy starzenia się komórek.

Ze względu na dużą zawartość błonnika, warto stosować je także na odchudzanie oraz podczas detoksu organizmu.

Nasionka chia są bardzo proste do włączenia do diety, natomiast ich spożywanie pozytywnie wpływa na wiele obszarów funkcjonowania naszego organizmu. Przede wszystkim spożywanie tego produktu usprawnia pracę układu trawiennego, zwalcza wolne rodniki, poprawia niektóre parametry krwi, co korzystnie wpływa na profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycę typu drugiego. Dodatkowo, nasionka chia wzmacniają układ kostny, chronią wątrobę, jelita oraz nerki, zapobiegają tworzeniu się blaszek miażdżycowych i poprawiają wchłanialność substancji odżywczych z innych pokarmów. Co więcej, nasionkom chia cechują się działaniem detoksykującym na organizm, poprawą pamięci i koncentracji, a także zapewnieniem prawidłowego wzrostu tkanek. To wszystko sprawia, że nasiona chia są szczególnie polecane dla dzieci, kobiet w ciąży oraz osób starszych.

Dlaczego warto włączyć nasiona chia do codziennego jadłospisu? Ponieważ są bardzo bogate w składniki odżywcze! Mało kto wie, ze te niepozorne, małe, czarne kuleczki są źródłem przeciwutleniaczy, kwasów omega-3, błonnika, białka oraz witamin, a ich neutralny smak sprawia, że mogą być dodawane do sałatek, ciast, sosów, koktajli, czy chleba. W języku Majów chia oznacza siłę, stąd produkt ten przynosi ogólną witalność i sprawność organizmu dostarczając mu szerokiego spektrum niezbędnych składników odżywczych przy jednoczesnej minimalnej ilości kalorii. Dwie łyżki stołowe chia (optymalna dzienna dawka dla osoby dorosłej) pokrywają w 1/3 zapotrzebowanie na zawarte w nich składniki odżywcze.

Nasiona chia - wartości odżywcze, witaminy, kalorie

Nasiona chia są bogatym źródłem cennych kwasów omega-3, omega-6 oraz długołańcuchowych nienasyconych trójglicerydów. W swoim składzie zawierają także pełnowartościowe białko, fosfor, magnez, cynk i żelazo. Wyróżniają się też wysoką zawartością wapnia oraz błonnika. W tych niewielkich nasionkach można również odnaleźć sporo wartościowych witamin, w tym A, B1, B3 i E.

Wartość odżywcza (w 100 g):

  • - Wartość energetyczna - 486 kcal
  • - Błonnik - 34,4 g
  • - Białko - 16,54 g
  • - Węglowodany - 42,12 g
  • - Tłuszcz - 30,74 g
  • - Kwasy tłuszczowe nasycone - 3,330 g
  • - Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 23,665 g
  • - Magnez - 225 mg
  • - Wapń - 631 mg
  • - Potas - 407 mg
  • - Żelazo - 7,72 mg
  • - Cynk - 4,58 mg
  • - Fosfor - 860 mg
  • - Witamina A - 54 IU
  • - Witamina B1 - 0,62 mg
  • - Witamina E - 0,50 mg
  • - Witamina C - 1,6 mg
  • - Niacyna - 8,830 mg

Chia w kuchni

Ziarenka chia swoje szerokie zastosowanie znalazły w kuchni. Można je więc spożywać zarówno na surowo w ramach przekąski, jak również dodawać do sałatek, jogurtów, owsianek czy musli. Mielonych nasion możemy użyć do zagęszczania zup czy sosów lub po wymieszaniu z mąką stanowią świetną podstawę ulubionych wypieków. Natomiast całe ziarna doskonale sprawdzą się jako składnik sałatek, domowego musli czy zdrowych deserów, a dodane do mleka kokosowego pozwolą na stworzenie pysznego puddingu.

Dużą popularnością cieszy się deser z chia, zwłaszcza niezwykle smaczny pudding chia lub chia z mlekiem i dodatkami w postaci owoców czy cynamonu. Nasiona szałwii hiszpańskiej wykorzystuje się też podczas przygotowywania naleśników, makaronu lub chleba. Z kolei koktajl z nasionami szałwii hiszpańskiej okaże się doskonałą propozycją dla osób, które chcą zadbać o swoją sylwetkę. W przemyśle kuchennym coraz częściej stosuje się również olej z nasion chia jako zamiennik popularniejszej oliwy z oliwek.

Chia biała to doskonały wybór dla osób dbających o swoją sylwetkę. Dzięki właściwościom usprawniającym procesy trawienne szałwia hiszpańska ułatwia utrzymanie prawidłowej wagi, jednocześnie stanowiąc źródło cennych dla organizmu składników. Ze względu na dużą zawartość białka będzie szczególnie wartościowym dodatkiem w diecie wegan i wegetarian.

Przeciwwskazania

Mimo iż nasze nasiona zawierają wiele wartości odżywczych, produkt należy spożywać ze szczególnym umiarem. Dietetycy zalecają, aby dzienna dawka ziaren szałwii hiszpańskiej nie przekraczała trzech łyżeczek. W przeciwnym razie mogą wystąpić różne skutki uboczne, w tym zaburzenia ze strony układu pokarmowego.

Nasiona chia - zastosowanie w kosmetyce

Olej chia doceniany jest również w kosmetyce. Przede wszystkim stanowi ważny składnik wielu kremów do twarzy, balsamów i olejków do ciała (np. w zestawach kosmetyków naturalnych BeBio. Może być też wykorzystywany jako w pełni naturalna emulsja tłuszczowa, którą aplikuje się bezpośrednio na skórę twarzy, szyi czy dekoltu.

Olejek z nasion chia używany jest także jako oleista baza pod makijaż lub składnik maseczek regeneracyjnych. Na szałwię hiszpańską powinny też zwrócić uwagę kobiety w ciąży, bowiem preparaty z tą rośliną przeciwdziałają powstawaniu rozstępów. Nasiona chia na włosy stosowane są głównie w zabiegach olejowania przywracających włosom blask oraz regenerującym zniszczone końcówki. Ziarna szałwii hiszpańskiej okażą się również przydatne przy pielęgnacji dłoni i paznokci, gdzie wcierane bezpośrednio w zniszczoną skórę pomogą jej się odpowiednio zregenerować.

Szałwia hiszpańska to wyjątkowa roślina, której ziarna znajdują szerokie zastosowanie w kuchni i kosmetyce. Prozdrowotne działanie nasion chia oraz duża zawartość cennych składników odżywczych, minerałów i witamin sprawiają, że po tego typu produkt zaczyna sięgać coraz więcej osób. Komponując swoją codzienną dietę, warto więc pamiętać o tych niepozornych ziarenkach, które niezwykle efektywnie wspierają prawidłowe działanie naszego organizmu.

Dzięki szerokiej gamie naszych towarów mogą państwo pozwolić sobie na cieszenie się prozdrowotnymi właściwościami nasion chia nie tylko w domu, gdzie wygodniej jest korzystać z dużych, rodzinnych opakowań, ale również w pracy, podróży lub na siłowni, gdzie lepiej sprawdzają się małe torebki z systemem wielokrotnego zamykania.

© 2021 - All rights reserved Sklepy internetowe